پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:50 - 1399/10/28

نوشیدنی های انرژی زا چه مضراتی دارند؟

کار نوشیدنی های انرژی زا بهبود تمرکز است، اما مواد تشکیل دهنده ی آن ها می تواند آثار مخربی بر سلامت ما داشته باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم نوشیدنی های انرژی زا چه اثری بر سلامت ما دارند.

به گزارش کارگر آنلاین، نوشیدنی های انرژی زا نوشیدنی هایی هستند که با هدف افزایش هوشیاری، تمرکز، توجه و انرژی تولید می شوند.

برخی مواد رایج در نوشیدنی های انرژی زا عبارتند از:

کافئین
قند
ویتامین های ب
گیاهان معطر مثل جینسنگ و زنجبیل، برای طعم دهی
مشتقات اسید آمینه مثل ال-کارنیتین و تائورین
این نوشیدنی ها می توانند انرژی و تمرکز را بالا ببرند اما در عین حال آثار مخربی بر سلامت مثل افزایش ضربان قلب و فشار خون داشته باشند.

نوشیدنی های انرژی زا مضرند

مصرف زیاد یا منظم نوشیدنی های انرژی زا می تواند منجر به نامنظم شدن ضربان قلب، سردرد، افزایش فشار خون و اضطراب شود.

۱- نوشیدنی های انرژی زا برای قلب مضرند

کافئین به لطف نوانایی آن در افزایش هوشیاری، ماده ی تشکیل دهنده ی اصلی نوشیدنی های انرژی زا است. کافئین وقتی در مقادیر زیاد بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم در روز مصرف شود می تواند باعث مشکلات زیر شود:

مشکلات قلبی
افزایش فشار خون
بالا رفتن ضربان قلب
نامنظم شدن ضربان قلب
به گفته ی کارشناسان این نوشیدنی ها به طور کلی محرک هستند و به قلب فشار وارد می کنند. اگر شخص از قبل بیماری قلبی داشته باشد مصرف نوشیدنی های انرژی زا ممکن است اثری منفی بر بدن او داشته باشد.

۲- نوشیدنی های انرژی زا مملوء از قندند

بیشتر نوشیدنی های انرژی زا در هر ۲۲۵ گرم خود ۲۷ تا ۳۱ گرم قند دارند. کارشناسان توصیه می کنند زنان روزانه بیشتر از ۲۵ گرم یا ۵ قاشق چایخوری قند مصرف نکنند و میزان مصرف روزانه ی مردان هم نباشید بیشتر از ۳۶ گرم یا ۹ قاشق چایخوری قند باشد.

افراط در مصرف قند می تواند باعث بروز التهاب در بدن شود، امری که تحقیقات از مرتبط بودن آن با برخی مشکلات مزمن از جمله سرطان، دیابت و بیماری قلبی را حکایت دارد. مصرف قندهای افزودنی خطر چاقی و بیماری کبد چرب غیر الکلی را هم افزایش می دهد.


۳- نوشیدنی های انرژی زا را نباید با مشروبات الکلی ترکیب کرد

نوشیدنی های انرژی زا را اغلب با مشروبات الکلی ترکیب می کنند.

این وقتی با الکل ترکیب می شوند می توانند میزان مستی را تغییر دهند، امری که باعث می شود کمتر احساس مستی یا انرژی داشتن کنید در حالی که نشانه های مستی مثل مبهم شدن کلام، نداشتن هماهنگی در حرکات و نقص حافظه را دارید.

ترکیب نوشیدنی های انرژی زا با مشروبات الکلی ریسک افراط در مصرف الکل را هم بالا می برد، چون اثر انگیزاننده ی نوشیدنی های انرژی زا می تواند اثر اندوه  آور الکل را از بین ببرد، امری که فرد را به مصرف بیشتر مشروبات الکلی سوق می دهد.

۴- نوشیدنی های انرژی زا برای نوجوان ها مضرند

نوشیدنی های انرژی زا به ویژه برای نوجوان ها مضرند که هنوز در حال رشدند و بدن آن ها از پس عوارض جانبی این نوشیدنی ها برنمی آید.

به گفته ی کارشناسان نوشیدنی های انرژی زا خطر بروز بسیاری از مشکلات قلبی را در نوجوان ها و کودکان افزایش می دهند، از جمله:

ناهنجاری های سیستم قلبی عروقی عصبی
کم رشدی توانایی های شناختی
افزایش ریسک افسردگی و دیگر بیماری های روانی
اختلالات خواب

مصرف نوشیدنی های انرژی زا در حد تعادل ایرادی ندارد؟

نوشیدنی های انرژی زا ذاتاً ناسالم اند. مصرف این نوشیدنی ها در حد تعادل برای کسانی که مشکل زمینه ای ندارند، بی خطر است. اما روش های بهتری برای افزایش انرژی وجود دارد.

کارشناسان توصیه می کنند مصرف نوشیدنی های انرژی زا را محدود کنید و در عوض، با جایگزین های سالم تری انرژی و تمرکز خود را بالا ببرید، مانند:

خوردن میان وعده های حاوی پروتئین و کربوهیدرات. ترکیب پروتئین و کربوهیدرات می تواند انرژی شما را بالا ببرد و کمک کند تمرکز کنید.
خوردن تکه ای شکلات تلخ که حاوی آنتی اکسیدان، فلاونوئید و کافئین است که می توانند فعالیت مغز را بیشتر کنند.
داشتن ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه
ورزش منظم

منبع: روزیاتو
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین