پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:35 - 1399/11/03

خواب خوب شبانه ذهن را پاک می‌کند

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد خواب خوب شبانه با از بین بردن پروتیین‌های بالقوه سمی از مغز، ذهن را پاک می‌کند.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه «نورث وسترن» در شیکاگو در این مطالعه متوجه شدند که داشتن یک خواب خوب شبانه با از بین بردن سموم بالقوه خطرناک در مغز، ذهن را پاک می کند.

خدمات سلامت همگانی در انگلیس، برای بزرگسالان ۶ تا ۹ ساعت خواب شبانه را توصیه کرده است.

این سموم شامل پروتئین های سمی است که ممکن است منجر به ابتلا به بیماری های تخریب کننده عصب مانند پارکینسون و آلزایمر شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد خواب عمیق برای حفظ سلامت مغز حیاتی است.

محققان در این مطالعه فعالیت و رفتار مغز مگس میوه را بررسی کردند. اگرچه ممکن است این حشرات بسیار متفاوت از انسان به نظر برسند، اما نورون هایی که چرخه خواب و بیداری این مگس ها را کنترل می کنند، به طرز شگفت انگیزی شبیه انسان هاست. به همین دلیل اغلب از مگس میوه به عنوان ارگانیسم های الگو، برای مطالعه خواب و بیماری های تخریب عصبی استفاده می شود.

محققان در این مطالعه جدید، مرحله ای از خواب عمیق را که در مگس های میوه شبیه خواب عمیق در انسان هاست، بررسی کردند. آنها در طول این مرحله، متوجه شدند مگس های میوه به طور مکرر «پروبوس» (پوزه) خود را باز و بسته می کند.

دکتر «راوی آلادا» ، نویسنده ارشد این مطالعه، توضیح داد: این حرکت احتمالا مایعات را به کلیه های مگس منتقل می کند. این مطالعه نشان می دهد که این کار پاکسازی مواد زائد را تسهیل و به بهبودی آسیب کمک می کند.

محققان در مرحله دیگری از این مطالعه، خواب عمیق مگس ها را مختل کرد و متوجه شدند که با این کار حشرات کمتر قادر به پاک کردن یک ماده رنگی تزریق شده از سیستم خود بوده و بیشتر مستعد ابتلا به آسیب های ضربه ای هستند.

آلادا گفت: دفع مواد زائد از بدن ممکن است در هنگام بیداری و خواب غیر عمیق نیز رخ دهد، اما هنگام خواب عمیق به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. محققان امیدوارند یافته های این مطالعه بتواند افشای اسرار دلیل نیاز همه ارگانیسم ها به خواب کمک کند.

دکتر آلادا افزود: یافته های این مطالعه نشان می دهد خواب عمیق در پاکسازی مواد زائد از بدن مگس میوه نقش دارد. این مطالعه نشان می دهد که عملکرد اصلی و تکاملی خواب پاکسازی مواد زائد است.

میزان خوابی که بدن به آن نیاز دارد به عوامل مختلفی (به وی‍ژه سن) بستگی دارد.بر این اساس نوزادان به ۹ تا ۱۰ ساعت خواب، به علاوه ۳ ساعت یا بیشتر چرت زدن در طول روز، نوپایان به ۹ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه و ۲ تا ۳ ساعت چرت زدن در طول روز، کودکان مدرسه‌ای به ۹ تا ۱۱ ساعت و بزرگسالان ۶ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند.

علاوه بر سن، عوامل دیگری از جمله بارداری و افزایش سن نیز می‌تواند بر مدت زمان خوابی که بدن به آن نیاز دارد، تاثیر بگذارد.

منبع: اخبار روز ایران و جهان | آفتاب نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین