پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:23 - 1395/01/14

چرا روحانی به وین نرفت؟

سفر رئیس جمهور به وین بنابر دلایلی لغو شد که این موضوع منجر به گمانه‌زنی‌های مختلفی در رسانه‌های داخلی و خارجی گردید.

کارگرآنلاین: قرار بود عصر روز دهم فرودین‌ماه حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به‌دعوت رسمی هاینتس فیشر رئیس‌جمهور اتریش و در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به پایتخت این کشور سفر کند، اما در آخرین لحظات، سفر از سوی دکتر روحانی لغو و به زمان دیگری موکول شد.




چرا سفر روحانی به اتریش لغو شد؟




دفتر رئیس‌جمهور بلافاصله پس از لغو سفر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اتریش، به دلایل امنیتی و به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر با توافق طرفین در زمان مناسب انجام خواهد شد.

لغو سفر دکتر روحانی به وین منجر به گمانه‌زنی‌هایی مختلفی در بین مقامات سیاسی تهران و وین، تحلیلگران سیاسی و رسانه‌های داخلی و خارجی شد، برای مثال هاینتس فیشر رئیس‌جمهور اتریش، در نخستین واکنش‌ تصمیم تهران اظهار داشت: "سفر روحانی به اتریش، دیگر در دوران ریاست جمهوری‌ام برگزار نمی‌شود بلکه در دوران رئیس جمهور آینده اتریش که جانشین من است، برگزار خواهد شد."



چرا سفر روحانی به اتریش لغو شد؟




فیشر افزود: "اعتقاد دارم که این دیدار برای اتریش و ایران، دیدار مهم و ارزشمندی بود و بنابراین از تعویق آن متاسفم".

رئیس جمهور اتریش در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص علت لغو سفر روحانی به وین اظهار داشت: "آنچه که واضح است، اگر مسئله نگرانی‌های امنیتی باشد، این به خود ایرانی‌ها و تصمیمشان برمی‌گردد، ارزیابی من آن است که مخاطرات امنیتی وجود نداشت."

از سوی دیگر یکی از پایگاه خبری اتریش هم مدعی شد که درخواست ایران از اتریش برای ممانعت از برگزاری یک تجمع ضد ایرانی در وین و رد این درخواست از سوی مقامات اتریشی علت لغو سفر رئیس جمهوری ایران به وین بود.

در کنار این دلایل، برخی از تحلیلگران سیاسی هم مصاحبه رئیس‌جمهوری اتریش با یکی از رسانه‌های ایرانی در آستانه سفر حسن روحانی به اتریش و ناخرسندی دولت از برخی از سخنان او در مورد لغو سوئیفت را به‌عنوان یکی از دلایل لغو سفر دو روزه روحانی به اتریش عنوان کردند.

فیشر در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی تحریم‌ها و به‌عنوان مثال مشکل ارتباط از طریق سوئیفت علیه ایران لغو خواهند شد، اظهار داشت: هنوز همه تحریمهای ضد ایرانی برداشته نشده‌اند، چون گامها و اقدامات مهمی وجود دارند که باید در مسیر لغو تحریمها برداشته شوند.

وی ادامه می‌دهد: "اتریش به تنهایی نمی‌تواند این تحریم را بردارد و تا آنجا که من می‌دانم اروپا نیز به تنهایی نمی‌تواند چنین کند بلکه این جامعه بین‌المللی است که باید این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. در این زمینه آمریکا نیز نقش آفرین است. فرآیندی در مورد مساله لغو تحریمها تشکیل شده است و به همین خاطر من نمی‌توانم هیچ پیش‌بینی داشته باشم که این مساله چقدر دیگر بطول می انجامد. اما امیدوارم که همه طرفها به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند باشند تا در نهایت همه تحریمهای ایران در موعدهای مقرر و تعیین شده نیز برچیده شوند."

رئیس‌جمهور اتریش تاکید می‌کند: "اختصاصا در مورد سوئیف باید بگویم که هنوز در این زمینه مذاکراتی در جریان است و در این میان اتریش، عضو بسیار کوچکی در شورای سوئیفت به شمار می رود و اصلا عضو بزرگی از این مجموعه نیست."


چرا روحانی به وین نرفت؟



اما سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به همه گمانه‌زنی‌های درباره علت لغو سفر روحانی به اتریش در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با اطلاع دقیق از جزئیات این رویداد، اعلام می‌کنم که رئیس جمهوری شجاعانه و از موضع "عزت، حکمت و مصلحت" یک تصمیم انقلابی گرفت. تا از این پس، همه میزبانان نماینده ملت رشید و عزیزمان بدانند که "عزت و اقتدار ایران و ایرانی" از چه درجه اهمیتی برخوردار است.

وزیر بهداشت در این یادداشت خاطرنشان می‌کند: من دیپلماسی بلد نیستم ولی غرور دینی و ملی آقای روحانی و استواری و سخت‌گیری ایشان در برخورد با تروریست‌ها و آدم‌کشها را می‌ستایم و به این تصمیم انقلابی، شجاعانه و هوشیارانه، که عزت و منافع پایدار کشور را بدنبال دارد؛ علی رغم هر خسارت احتمالی و کوتاه مدت، از صمیم قلب احترام می‌گذارم، زیرا معتقدم که او یک انقلابی با تدبیر، شاگرد امام، مطیع و یار رهبری است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که رئیس جمهور چه زمانی را برای انجام این سفر مناسب خواهد دانست و علت اصلی لغو آن چه بوده است./باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین