پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:46 - 1399/11/04

علت شیرین شدن دهان چیست؟

وقتی یک تکه آب نبات یا شکلات می‌خورید، به طور خودکار طعم شیرینی را در دهان خود حس خواهید کرد. برای برخی از افراد این طعم بدون قرار دادن هر نوع ماده غذایی شیرین در دهان آن‌ها حس می‌شود. در ادامه این مطلب موارد مختلفی که می‌توانند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان شوند بیان شده است.

به گزارش کارگر آنلاین، دیابت بیماری است که بر میزان قند خون تأثیر می‌گذارد. از آنجا که سطح بالایی از قند در جریان خون وجود دارد، می‌تواند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان شود. با این حال، افراد دیابتی می‌توانند نسبت به طعم شیرینی حساسیت کمتری داشته باشند، که این امر ولع مصرف آن‌ها برای هر نوع مواد قندی را افزایش می‌دهد. این مسئله می‌تواند باعث افزایش التهاب، مشکلات قلبی- عروقی یا کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شود.

بیشتر بیماران دیابتی از قبل می‌دانند که روش‌های درمانی می‌تواند سطح قند خون و انسولین را در بدن آن‌ها تثبیت کند. این مسئله همچنین مشکل شیرینی مداوم در دهان را از بین می‌برد. اما بهترین روش برای درمان دیابت پیروی از یک رژیم غذایی است که پزشک هنگام تشخیص برای بیمار توضیح دهد.

عفونت‌ها

افرادی که از سینوزیت رنج می‌برند، مستعد تغییر طعم در دهان خود و احساس طعم شیرین هستند.این امر توسط ویروس‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود که بر روی اعصاب تأثیر می‌گذارند و در نتیجه تغییراتی در توانایی طعم ایجاد می‌شود. باکتری شناخته شده‌ای که می‌تواند مسئول این تغییر باشد، سودوموناس نام دارد.

رژیم‌های غذایی نامناسب

محققان به دنبال مطالعه روی گروهی از مردان که به مدت ۶۰ روز از وعده‌های غذایی نامتعادل استفاده می‌کردند به این نتیجه رسیدند که یک رژیم غذایی نامتعادل می‌تواند دلیل ایجاد طعم شیرین در دهان باشد. هنگامی که برخی از کمبود‌ها در رژیم غذایی وجود داشته باشد می‌تواند باعث ایجاد این طعم ناخوشایند در دهان شود. یکی از نتایج این بود که ۸۰ ٪ از مردان به طور ناگهانی آن طعم شیرین را پیدا کردند در حالی که دیگران تغییراتی را تجربه کردند که شامل طعم ترش، نمک و چربی در داخل دهان آن‌ها بود. مطالعه بعدی نشان داد که کمبود روی، اسید فولیک و ویتامین B نیز باعث تغییرات عجیبی در طعم می‌شود.

بدیهی است که راه حل یک رژیم غذایی نامناسب یک رژیم متعادل است. هر کسی که بیش از حد غذای شیرین یا اسیدی بخورد با تأثیر منفی بر میزان انسولین یا قند خون در بدن مواجه خواهد شد. توصیه می‌شود از مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی و آب نبات خودداری کنید تا طعم شیرین دهان را از بین ببرید.

اختلالات عصبی

وجود مشکل در سیگنال‌های عصبی ممکن است به این معنی باشد که ما نمی‌توانیم حس چشایی را آن طور که باید تجربه کنیم. نتایج تحقیقات دانشمندان کانادایی نشان می‌دهد که سکته مغزی و مولتیپل اسکلروزیس دو اختلال عصبی هستند که می‌توانند منجر به مشکل طعم شیرین شوند، اما موارد دیگری از جمله صرع، بیماری آلزایمر یا تومور مغزی نیز می‌توانند عامل ایجاد این طعم در دهان افراد شوند.

 رفلاکس معده (GERD)

رفلاکس معده ناشی از عدم تعادل اسید معده است. زنان باردار نیز ممکن است رفلاکس اسید را تجربه کنند که باعث ایجاد طعم شیرین در دهان آن‌ها  خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین