پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:36 - 1395/01/28

نحوه واگذاری مارلبورو، تهدیدی برای دخانیات؟

یک سایت خبری مدعی شد که اصرار وزارت صنعت بر واگذاری لیسانس تولید سیگار مارلبورو به یک شرکت خصوصی، شرکت دخانیات ایران را به مرز ورشکستگی خواهد رساند.

کارگرآنلاین: سایت «روزنو»‌ نوشت: شرکت دخانیات ایران اکنون تنها سیگارهای داخلی را تولید می‌کند که این برندهای داخلی هم دیگر رونقی در بازار سیگار ندارند و فروش آنها کاهش پیدا کرده است و این امر موجب ضرردهی شرکت دخانیات و ورشکستگی احتمالی آن در صورت تداوم وضع موجود خواهد شد.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند شرکت دخانیات را از این بحران نجات دهد، واگذاری لیسانس تولید برندهای معروف سیگار است که به این طریق خواهد توانست با افزایش تولید، جان دوباره‌ای به این شرکت دهد و آن را از ورشکستگی احتمالی نجات دهد.

در حال حاضر اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بازار سیگار کشور در اختیار چند برند خاص است. هم‌اکنون شرکت دخانیات حدود 40 تا 45 درصد از سهم بازار سیگار کشور را به خود اختصاص داده است. برندهای دیگر نیز مابقی سهم بازار را در اختیار دارند. در بازار سیگارهای قاچاق نیز اگرچه اطلاعات شفاف و دقیقی وجود ندارد اما شواهد نشان می‌دهد که سیگار مارلبورو دارای یکی از بیشترین سهم‌هاست.

اعطای لیسانس سیگار مارلبورو به شرکت دخانیات ایران مدت‌هاست که حاشیه‌ساز است و به نتیجه نرسیده است و گویا وزیر صنعت یکی از مخالفین این امر است و می‌خواهد لیسانس سیگار مارلبورو را به یک شرکت خصوصی بدهد.

این در حالی است که اگر لیسانس سیگار مارلبورو به شرکت دخانیات ایران داده نشود، به دلیل وضعیت موجود تولید شرکت، بسیاری از کارگران آن بیکار خواهند شد که تبعات سنگینی برای شرکت دارد.

در این شرایط حساس کشور که دولت تلاش می‌کند نرخ بیکاری را کاهش دهد، لازم است که وزارت صنعت هر چه سریع‌تر تصمیم خود را برای اعطای لیسانس سیگار مارلبورو به یک شرکت خصوصی تغییر دهد و با موافقت اعطای لیسانس سیگار مارلبورو به شرکت دخانیات مانع بیکاری بسیاری از کارگران و ورشکستگی احتمالی این شرکت باسابقه و بزرگ کشورمان شود تا در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است، از تولید داخلی حمایت شود و شرکت دخانیات بتواند با تکیه بر حمایت دولتمردان همچون گذشته چرخه تولیدش فعال و سودمند باشد.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین