پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:18 - 1395/02/13

کلیدی که صنعت کهگیلویه‌وبویراحمد را قفل کرد

دولت یازدهم در حالی آخرین سال فعالیت خود را سپری می‌کند که جز رکود و بیکاری دستاورد دیگری در استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد نداشت و با قفل صنعت این استان لقب بیکارترین استان کشور را نیز نصیب آن کرد.

کارگرآنلاین: خرداد سال 92 بود که دولت تدبیر و امید بر اریکه قدرت نشست تا با کلید سحرآمیز خود مشکلات کشور را 100 روزه مرتفع کند، اما روزها از پی هم گذشت و تدبیرها نه تنها کارساز نبود، بلکه امید مردم را نیز روز به روز ناامیدتر کرد.

حال پس از گذشت 3 سال از آن زمان،کارنامه دولت در قبال استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد سیاه است. دولتی که می‌خواست با خود آرامش اقتصادی به همراه آورد، ارمغانی جز افزایش رکود و بیکاری در این استان نداشت.

بیکارترین استان کشور با دارا بودن نرخ بیکاری 17.7 درصدی، بالاترین نرخ تورم در کشور، کاهش 11 صادرات و تعطیلی 200 واحد تولیدی این استان تنها گوشه‌ای از دستاوردهای دولت یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد است تا عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این استان بر این کارنامه پربار افزوده شود.

این استان با دارا بودن یک درصد جمعیت کشور، 20 درصد نفت و 10 درصد آب کشور به گفته مسئولانش و برخورداری از پتانسیل‌های طبیعی منحصر به فرد این روزها سخت در منجلاب رکود و بیکاری فرو رفته است و مردم این استان هر روز عقب ماندن خود از کاروان پرشتاب توسعه را به نظاره می‌نشینند.

کهگیلویه و بویراحمد این روزها سخت بیمار است، بیماری که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود در غبار تلخ بی تدبیری دچار مرگ تدریجی می‌شود.

 



زیرساخت‌های توسعه در کهگیلویه‌وبویراحمد مغفول مانده است

یک فعال بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد درباره علت عقب ماندن این استان از کاروان توسعه با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات این استان زیرساختی است به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ما با سایر استان‌ها فرصت‌های برابر برای سرمایه‌گذاری نداریم به همین سبب نتوانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که قیمت تمام‌شده کالاهایمان در حوزه‌های تولید به اندازه سایر استان‌ها باشد.

جبار کیانی اظهار می‌کند: کهگیلویه و بویراحمد هنوز راه مناسب، فرودگاه مناسب و راه‌آهن ندارد و بسیاری از زیرساخت‌های اساسی توسعه در این استان با وجود همه تلاش‌های نظام مغفول مانده است و فاصله با سایر استان‌ها بسیار زیاد است.

وی بخشی دیگر از مشکلات این استان را ساختاری می‌داند و می‌افزاید: باید مکانیزمی فراهم شود که صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، اعطای تسهیلات بانکی و قوانین و مقررات بیمه‌ای و مالیاتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تسهیل شود.

کیانی تصریح می‌کند: وقتی از لحاظ زیرساختی مشکل داریم در حوزه ساختاری باید تمهیدات لازم را به کار ببریم تا این تمهیدات مشوقی برای سرمایه‌گذاری باشد.

وی بیان می‌کند: اگر ما همزمان هم مشکلات ساختاری و هم مشکلات زیرساختی داشته باشیم و از طرفی اراده و همتی هم برای برون‌رفت از این شرایط نداشته باشیم با وضعیتی روبرو می‌شویم که هم‌اکنون در استان شاهد آن هستیم.

تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی مهم‌ترین علت افزایش بیکاری

این فعال بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد به افزایش نرخ بیکاری استان در سال 94 اشاره می‌کند و مهم‌ترین علت این افزایش را تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی استان می‌داند.

کیانی می‌گوید: بخش عمده‌ای از علل افزایش نرخ بیکاری و کاهش اشتغال نیز نبود و کمبود اعتبارات عمرانی است که سال گذشته در این استان شاهد آن بودیم.

استان کهگیلویه وبویراحمد به‌سبب توپوگرافی خاصی که دارد بخش عمده‌ای از توسعه و اقتصاد آن متأثر از اعتبارات عمرانی است.

وی ادامه می‌دهد: اعتبارات عمرانی نیز امسال تخصیص نیافت یعنی عملا بخشی از بنگاه‌های اقتصادی ما دچار مشکلات اساسی شدند که سبب ریزش نیروی کار آنها شد تا شاهد افزایش 2.9 درصدی نرخ بیکاری طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه باشیم.

 



نرخ رشد بیکاری در کهگیلویه‌وبویراحمد بالاتر از آمار اعلام شده است

کیانی به عنوان یک فعال بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد معتقد است نرخ رشد بیکاری بسیار بالاتر از آمار اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه است.

وی اشتغال این استان را به یک فرد بیمار تشبیه می‌کند که در شرایط بسیار بغرنجی به سر می‌برد و می‌گوید: اگر چاره‌ای برای این بیمار اندیشیده نشود مرگش قطعی است و اگر اورژانسی عمل نشود ما شاهد افزایش بیشتر نرخ بیکاری خواهیم بود.

این فعال بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رشد روزافزون جمعیت در این استان، تصریح می‌کند: ما استان بسیار جوانی هستیم که تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما هر روز بیشتر می‌شود و عملا باید برای این خیل عظیم فارغ‌التحصیلان چاره‌ای اندیشید، در غیراینصورت شاهد ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی و مشکلات دیگری از جمله افسردگی جوانانمان خواهیم بود.

کیانی تأکید می‌کند: ما معتقدیم در راستای اجرای شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" باید هر چه سریعتر این تیغ جراحی بیرون آمده و مشکلات استان جراحی شود و نگاه دولت‌مردان هم باید به این استان تغییر کند.

وی بیان می‌کند: اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بخواهیم برنامه کاری اداری خود را مطرح کرده و به اقتصاد مقاومتی بسط دهیم قابل قبول نیست، زیرا اقتصاد مقاومتی شرایط جدیدی را ایجاد می‌کند و آن اینکه باید در طی هر هفته گزارش افزایش اشتغال یا پایداری اشتغال به صورت عملیاتی ارائه شود.

آمار نادرست مسئولان کهگیلویه و بویراحمد درباره توسعه استان

این فعال بخش خصوصی از اعلام آمارهای نادرست از سوی مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با رونق اقتصادی و توسعه این استان انتقاد می‌کند و می‌گوید: آن چیزی که امروز در بخش خصوصی شاهد آن هستیم متاسفانه آمارهای بسیار نادرست برخی از مدیران این استان در ارتباط با رونق اقتصادی و توسعه استان است که نمی‌دانیم این آمارها بر چه اساسی ارائه می‌شوند.

کیانی تصریح می‌کند: مطالعات میدانی ما در استان مشخص کرده که کمتر از 30 درصد واحدهای تولیدی این استان فعال هستند، این درحالی است که این روزها در رسانه‌ها و فضاهای مجازی شاهد تبلیغات وسیع و گسترده‌ درباره رونق ایجاد شده و واحدهای فعال شده این استان هستیم در صورتی که ما معتقدیم تاکنون هیچ اتفاق خاصی در فضای اقتصادی این استان رخ نداده است.

وی مهم‌ترین علت تعطیلی واحدهای صنعتی این استان را عدم تزریق نقدینگی و نبود سرمایه در گردش عنوان و بیان می‌کند: بخشی از مشکلات این واحدها نیز متأثر از شرایط اقتصادی جامعه است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه هزینه تمام شده کالا در این استان بسیار بالاتر از دیگر استان‌هاست، می‌افزاید: زیرساخت‌های اساسی برای توسعه در این استان مهیا نیست و نرخ بهره بانکی نیز بالا است.

کیانی معتقد است سوء‌مدیریت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است و تصریح می‌کند: این استان سبقه صنعتی، معدنی و کشاورزی به شکل نوین و با تکنولوژی روز را ندارد.

وی رسیدن به رونق و توسعه را مستلزم تغییر نگاه مدیران این استان می‌داند و می‌گوید: بانک‌های استان نیز باید از حالت بنگاهی و نزول خوری بیرون بیایند و حداقل منابعی که مردم در دست آنها دارند برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج تأکید می‌کند: بانک‌ها باید دلالی، واسطه‌گری و مضاربه‌گری را کنار گذاشته و منابعی که مردم اعتماد کرده و در اختیار آنها قرار داده‌اند را مستقیما وارد عرصه تولید کنند تا شاهد رونق اقتصادی باشیم.

 



کهگیلویه‌وبویراحمد از به تعویق افتادن سفر هیأت دولت آسیب دیده‌است

کیانی در پاسخ به این سؤال که آیا عدم حضور هیأت دولت در کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات ایجاد شده در این استان مرتبط است، اظهار می‌کند: ما در بخش خصوصی معتقدیم که ما از قافله حمایت‌های دولت در حوزه عمرانی به سبب به تعویق افتادن سفر رئیس جمهور بسیار آسیب دیدیم.

وی با اشاره به اینکه امسال اعتبارات ملی به سبب کمبود منابع و اعتبار تنها حدود 30 تا 35 درصد تخصیص یافت، تصرح می‌کند: همین میزان اعتبار نیز بخش اعظم آن نصیب استان‌هایی شد که رئیس‌جمهور به آنجا سفر کرده بود.

این فعال بخش خصوصی می‌گوید: شاید یکی از دلایلی که امسال فضای کسب و کار کهگیلویه و بویراحمد در حوزه عمرانی تعطیل شد و شرایط بسیار بدی به وجود آمد این بود که ما نتوانستیم از فرصت حضور رئیس‌جمهور در استان استفاده کنیم.

کیانی می‌افزاید: به فرض مثال در اعتبارات ملی بیش از 17 درصد تخصیص منابع نداشیتم در صورتیکه در سطح کشور به طور میانگین حدود 30 تا 35 درصد منابع ملی تخصیص یافت و حتی در بعضی استان‌ها منابع ملی تا 40 یا 50 درصد نیز تخصیص یافت.

کهگیلویه و بویراحمد از عملیاتی نشدن سفر رئیس جمهور متضرر شد

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد از اجرایی نشدن سفر رئیس جمهور بسیار متضرر شد، می‌گوید: مسئولان استان باید به این مسئله توجه کنند که سهم ما در اعتبارات سال 94 از بابت عدم آمدن رئیس جمهور به استان به حداقل خود رسید و بیشترین معضل را داشتیم.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج تأکید می‌کند: ما به عنوان بخش خصوصی بسیار معترض هستیم زیرا می‌توانستیم از منابع عمرانی بیشتر استفاده کنیم و باید مسئولان ما به سمت استفاده بیشتر از این منابع پیش بروند و شاید یکی از دلایلی که امروز شاهد رشد نرخ بیکاری هستیم همین است که نتوانستیم از منابعی که در بودجه‌های جاری کشور اختصاص داده شده بهره کافی را ببریم.

افزایش 2.9 درصدی نرخ بیکاری در کهگیلویه‌وبویراحمد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش 2.9 درصدی نرخ بیکاری در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق آمار اعلام شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نرخ بیکاری در این استان از 14.8 درصد در سال گذشته به 17.7 درصد در سال جدید رسید.

صابر مظاهری با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته بیش از 4 درصد افزایش یافت، می‌افزاید: طبق آمارها بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی نیز مربوط به این استان بود یعنی میل به افزایش کار در کهگیلویه وبویراحمد در سال گذشته روند پرشتابی داشت.

بازار کارکهگیلویه وبویراحمد توانایی پوشش افرادجویای کار را ندارد

وی می‌گوید: در حالی نرخ مشارکت اقتصادی در این استان بیش از 4 درصد افزایش یافته است که بازار کار این استان توانایی پوشش افراد جویای کار را ندارد.

مظاهری بیان می‌کند: افزایش بیکاری در این استان قابل کتمان نیست، اما این افزایش به شدتی نیست که در برخی آمارها ارائه می‌شود، زیرا برخی افرادی که تسهیلات دریافت کرده و به کار مشغول شده‌اند کتمان حقیقت کرده و هنوز خود را بیکار معرفی می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رشد روزافزون مراکز آموزش عالی در این استان، اظهار می‌کند: بسیاری از افرادی که از این مراکز فارغ‌التحصیل می‌شوند به دنبال شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود هستند و به راحتی قادر به انجام کارهای ساده مانند کشاورزی یا کار ساختمانی نیستند که این عامل هم یکی از علل افزایش نرخ بیکاری در این استان است.

مظاهری عنوان می‌کند: از سوی دیگر مشاهده می‌شود برخی افراد که تسهیلات اشتغال‌زایی دریافت کرده و شاغل شده‌اند کتمان حقیقت کرده و هنوز خود را بیکار معرفی می‌کنند که این مورد یکی از علل ارائه آمارهای غیرواقعی در خصوص میزان بیکاری است.

وی با بیان اینکه این افراد شغل آزاد را به نوعی بیکاری می‌دانند، کاهش چشمگیر فعالیت در بخش مسکن استان را از دیگر دلایل افزایش نرخ بیکاری در این استان می‌داند.

این اظهارات مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر اینکه نرخ رشد بیکاری در این استان به شدتی نیست که در آمارها ارائه می‌شود در حالی است که کارشناسان و فعالان بخش خصوصی نظر دیگری دارند و معتقدند نرخ بیکاری در این استان بسیار بالاتر از آمار اعلام شده است.

کاهش 11 درصد صادرات غیرنفتی کهگیلویه‌وبویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد در حوزه صادرات نیز حال و روز خوشی ندارد، آنگونه که مدیرکل گمرک این استان می‌گوید میزان صادرات این استان در سال 94 نسبت به سال 93 کاهش 11 درصدی را نشان می‌دهد.

بهنام احمدی می‌گوید: باید زیرساخت‌های لازم برای صادرات شامل زمین، انبار و باسکول در این استان فراهم شود که در این مورد پیگیری‌های لازم صورت گرفته و امیدواریم با مساعدت مسئولین ذی‌ربط استان و ستاد مرکزی گمرک ایران این مهم در استان محقق شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، کلید تدبیر و امید نه تنها در قفل مشکلات کهگیلویه و بویراحمد نچرخید بلکه این استان را در بسیاری از شاخص های توسعه عقب مانده‌تر کرد تا در سال پایانی عمر دولت یازدهم مردم این استان بیش از پیش در منجلاب محرومیت غوطه‌ور شوند./تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین