پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:16 - 1399/11/08

بیماری سوءهاضمه چه علائمی دارد؟

یک پزشک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه بعضی از غذاها باعث تشدید بیماری سوءهاضمه می شوند، گفت: غذاهای سرخ کردنی و فست فودها باعث تشدید این بیماری می شوند به همین دلیل توصیه می کنیم که افراد کمتر از این غذاها استفاده کنند.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر محمدجعفر فره وش فوق تخصص گوارش، عضو مرکز تحقیقات گوارش دانشگاه علوم پزشکی تهران  با اشاره به بیماری سوءهاضمه اظهار کرد: سوءهاضمه به هر گونه احساس ناراحتی گفته می شود که بین ناف و سر دل وجود دارد.

وی افزود: هرگونه علامتی مانند نفخ، احساس فشار، درد، زود سیر شدن و ترش کردن جزو علائم شایع این بیماری است و با استرس ارتباط زیادی دارد.

استادیار گروه داخلی در بخش گوارش بیمارستان امام خمینی بیان داشت: همچنین در کسانی که عصبی هستند و یا با عجله غذا می خورند هم بیماری سوءهاضمه مشاهده می شود.

دکتر فره وش تصریح کرد: اگر افراد چاق دچار سوءهاضمه شده اند باید وزن خود را کم کنند، حرکت داشته باشند و برای رسیدن به وزن ایده آل حتما ورزش کنند.

استرس و بدغذایی منشاء بسیاری از بیماری ها

وی با تاکید بر اینکه منشاء بسیاری از بیماری‌ها، استرس، اضطراب و بد غذایی است، گفت: افراد باید آرامش داشته باشند، استرس خود را کم کنند و همچنین کم کم غذا بخورند تا دچار سوءهاضمه نشوند.

عضو مرکز تحقیقات گوارش دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بعضی از غذاها باعث تشدید علائم بیماری سوءهاضمه می شوند، افزود: غذاهای سرخ کردنی و فست فودها باعث تشدید این بیماری می شوند به همین دلیل توصیه می کنیم که افراد کمتر از این غذاها استفاده کنند.

مصرف سیگار

دکتر فره وش اضافه کرد: همچنین افراد سیگاری و کسانی که الکل مصرف می کنند نیز دچار سوءهاضمه می شوند به همین دلیل باید مصرف سیگار و الکل خود را ترک کنند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به سوءهاضمه می توانند با کم کردن استرس بیماری خود را برطرف کنند، گفت: اگر بیماری ادامه پیدا کرد و با علائم خطر مانند گیر کردن غذا و لاغری همراه شد، بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند.

این پزشک فوق تخصص گوارش خاطرنشان کرد: اگر افراد سن بالای ۴۰ سال دارند و یا در فامیل خود سابقه بیماری سرطان معده دارند حتماً باید پزشک گوارش مراجعه کنند و ادامه ندهند که بیماری آنها طولانی شود. با بررسی هایی مانند آندوسکوپی و سونوگرافی دلیل بیماری مشخص خواهد شد.

منبع: طبنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین