پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:30 - 1395/02/27

ماه عسل تمام شد!

«غلامعباس توسلی » در یادداشت دیروزش درروزنامه آرمان دولت روحانی را رسما تهدید کرده است به اینکه در صورت تداوم سیاست های غلط و ناکارآمد اقتصادی فعلی، مجلس آینده برای حفظ استقلال خود ساکت نمی نشیند و وزرای دولت را استیضاح می کند .

کارگرآنلاین/محمد عبداللهی: این خبریا بهتر بگویم تهدید رسمی دولت، بسیار مهم تر از آن است که بتوان از کنارش به سادگی گذشت. چراکه حقیقت نهفته در آن «نگرانی اصلاح طلبان » از قماری است که به واسطه دولت روحانی در مدیریت کشور درحال انجام است و می تواند اصلاح طلبان و دولت ، هر دو را به زمین بزند ازین رو اصلاح طلبان را برآن داشته است که آرام آرام گره از سر زلف یار دیروز بگشایند.

نشانه مبرهن این تغییر تاکتیک اینست که از آغاز امسال شیب انتقادی اصلاح طلبان نسبت به دولت بسیار بالا رفته است چراکه اگر تادیروز فقط منتقد سیاست های دولت بودند امروز به دنبال جدا کردن سفره خود هستند ، در مقام منتقد دولت خیلی صریح تر از دیروز سخن می گویند و حتی در مورد اخیر خط و نشان می کشند .

نقد مشخص آن ها به دولت در سه حوزه است:
- مدیران اقتصادی دولت ناکارآمد و فرسوده اند.
 - انسجامی در سیاست های اقتصادی دولت وجود ندارد.
- هیچ نشانه روشنی که بتواند تولید سرمایه اجتماعی کند در دولت وجود ندارد.


این ها را محمد رضا تاجیک ،سعید حجاریان،عباس عبدی،صادق زیباکلام و بسیاری دیگر از گویندگان و نویسندگان اصلاح طلب چندین بار درطول دو سه ماه اخیر گفته اند.


مصاحبه دیروز رییس دانا به عنوان یک چهره ملی –مذهبی هم نشان می دهد بحران دولت در سطح الیت سیاسی بسیار جدی شده است. روح کلام او این است که دولت شرایط بسیار بدی در حال و آینده نزدیک دارد. عباس عبدی هم معتقد است دولت اگر تاکنون فقط در سطوح اجتماعی دچار تزلزل پایگاه بود این مساله اکنون به دایره الیت سیاسی تسری یافته است چرا که دولت نتوانسته است فضای ذهنی نخبگان را بسازدو عدم تجهیز نخبگان قطعا به ضرر دولت تمام خواهد شد.


با این اوصاف چند نکته قابل پیش بینی است:
-- نگرانی اصلاح طلبان آنقدر است که برای نباختن در قمارسال 96 دولت به دنبال آنند که به ریاست مجلس موجود خیلی جدی تر فکر کنند تا حداقل یک جایگاه حاکمیتی را برای خود تثبیت کنند.


--امسال سال باج گیری اصلاح طلبان از دولت خواهد بود و این یعنی ماه عسل زوج اعتدال- اصلاحات رو به پایان است. اولین نشانه این باج گیری در اصرار به تعویض تیم اقتصادی دولت و معرفی وزرای اصلاح طلب به مجلس آینده بروز خواهد کرد.


--  مجلس آینده بسیار پر تنش خواهد بود و این تنش میان اصلاح طلبان و هواداران دولت ، رنگ جدیدی به کنش های سیاسی سال جاری و سال بعد خواهد داد.


-- هاشمی رفسنجانی برای حفظ مرجعیت سیاسی خود در میان این دو طیف تکاپوی جدیدی را آغاز خواهد کرد که عمده آن تلاش برای سهم دهی معقول به اصلاح طلبان در دولت و یارگیری و توجیه در سطح نخبگان اصلاح طلب با هدف کاهش فشار به دولت است.


مهم ترین نکته راهبردی این نوشتاراما هشداری است از سر شفقت به اصولگرایانی که بنا به سیاست ،مصلحت یا اضطرار با دولت نرد عشق درانداخته اند . اینکه اصلاح طلبان بسی عاقلانه و با کیاست در حال جداکردن حساب خود از دولت ورشکسته هستند نشانه ای است از آینده نگریی که عموما اصولگرایان از آن بی بهره اند. ازین رو شرط عقل آنست که کمی بیشتر جانب احتیاط را رعایت کنند .
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین