پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:24 - 1395/03/31

ماجرای بازداشت کارگران شهرداری در اهواز!!!

داستان بازداشت شدن ۲۴ کارگر معترض شهرداری مانند روایت تلخ مدرسه معراج اهواز به روایت‌های مختلفی از سوی اعضای شورای شهر اهواز و مسئولان استان بیان شد.

کارگرآنلاین:  یکشنبه ‌23 خردادماه امسال ماجرای بازداشت کارگران شهرداری در اهواز !
با انتشار تصاویری از انباشته شدن زباله‌های خانگی در سطح خیابان‌های منطقه 4 و اعتراض شهروندان این منطقه نسبت به عدم جمع آوری زباله‌ها سبب آشکار شدن اعتصاب کارگران شهرداری منطقه 4 اهواز شد؛ کارگران خدمات شهری این منطقه به دلیل عدم دریافت حقوق معوقه و همچنین کم بودن دستمزد با تحصن جلوی شهرداری منطقه 4 اهواز دست به اعتراضی دسته جمعی زدند.
 
دوشنبه مورخ 24/3/95 ناگهان فضای مجازی برخی رسانه‌های استان به صورت هماهنگ به انتشار تصاویری مبنی بر دستگیری 24 کارگر خدمات شهری شهرداری منطقه 4 اهواز خبر داد.
 
رسانه‌های مجازی و حقیقی برای یافتن علت اصلی موضوع با اعضای شورای شهر شروع به مصاحبه و پرس‌وجوی اصل واقعیت و نتیجه بازداشت 24 کارگر معترض شدند.

هر یک از اعضا در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف استان روایت های مختلفی را بیان کردند که گوشه‌ای از روایت‌های منتشر شده بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی استان  را در  این گزارش منتشر شده است.
 
علت دستگیری 24 کارگر خدمات شهری اعتراض غیر قانونی نسبت به میزان حقوق دریافتی بود
 
مریم ابریشم‌کار سخنگوی شورای شهر اهواز علت اصلی دستگیری 24 کارگر معترض شهرداری را خواسته غیرقانونی کارگران مبنی بر افزایش حقوق عنوان کرد، گفت: در تماس با شهردار منطقه 4 کلانشهر اهواز متوجه شدیم که  دلیل اصلی دستگیری کارگران دستگیر شده اعتراض غیر قانونی به افزایش میزان حقوق دریافتی خود بوده است و دادستان اهواز نیز با حاضر شدن در محل تحصن و پیگیری موضوع با غیر قانونی دانستن تحصن اعتراض آمیز کارگران شهرداری منطقه 4 دستور بازداشت تعدادی از آن‌ها را  صادر کرد.
 
وی افزود: مراجع قضایی اعلام کرده‌اند کارگران خدمات شهری بازداشت شده با تعهد مبنی بر عدم اعتراض مجدد آزاد می‌شوند.
 
کارگران به خاطر عدم جمع‌آوری زباله‌ها بازداشت شدند
 
ناجی سواری در خوزستان با بیان اینکه تحصن‌کارگران خدمات شهری شهرداری اهواز امری عادی است، گفت: این کارگران با تجمع مانع از جمع آوری زباله‌ها شدند.  وقتی خودروی نیروی انتظامی در صحنه حاضر شد و به آنها اعلام کرد که نباید مانع جمع آوری زباله ها شوید. اگر کسی علاقمند به کار کردن نیست همراه ما بیاید،  که تعدادی از کارگران معترض  همراه با نیروی انتظامی منطقه را ترک و بازداشت شدند.
 
دستگیری کارگران معترض منطقه 4 به خاطر اعتراض دسته جمعی و عدم جمع‌آوری زباله‌ها نبود
 
حسین حیدری نیز  اظهار داشت: پیمانکار خدمات شهری منطقه4 طی یک توافقنامه شفاهی با کارگران این منطقه موافقت کرد که عیدی پایان سال کارگران را در طول سال به آن‌ها پرداخت کند.
 
وی افزود: متاسفانه پیمانکار نتوانست به وعده خود عمل کند و همین عامل باعث شد که کارگران خدمات شهری با اعتراض دسته جمعی از پاکسازی خیابان‌های منطقه 4 شهری امتناع کنند.
 
عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد:با توجه به اینکه 48 ساعت از زمان جمع‌آوری زباله‌های انباشته شده در سطح خیابان‌های منطقه 4 می‌گذشت پیمانکار با کمک گرفتن از نیروهای خدماتی سایر مناطق کلانشهر اهواز اقدام به پاکسازی خیابان‌ها نمود که متاسفانه کارگران کمکی از سوی کارگران معترض مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
 
وی با بیان اینکه دستگیری کارگران معترض منطقه 4 به خاطر اعتراض دسته جمعی و عدم جمع‌آوری زباله‌هانبود، افزود: درگیری‌های بین کارگران موجب شد که نیروی انتظامی در محل حاضر شود و با پرس‌وجوی موضوع اصلی، اقدام به دستگیری تعدادی از کارگران معترض کند.
 
حقوق کارگران معترض بر‌اساس قانون مصوب  اداره کار پرداخت می‌شود
 
مریم ابریشم‌کار سخنگوی شورای شهر اهواز  گفت: میزان حقوق دریافتی از سوی کارگران خدمات شهری منطقه 4 مطابق با مصوبه قانون اداره کار است و آن‌ها ماهانه حقوقی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تومان دریافت می‌کنند.
 
حقوق پرداختی به کارگران خدمات شهری منطقه 4 بر اساس قانون نیست
 
در صورتی که آقایار حسینی دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در خوزستان گفته است: بسیاری از این کارگران به ویژه بخش پیمانکاری متوسط سه ماه و حتی برخی از آن‌ها  5 الی  6 ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.
 
دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان بیان کرد: این کارگران باید با اضافه کار و حق اولاد حقوقی بین یک میلیون و 300 هزار تا یک میلیون و 400 هزار تومان را دریافت کنند ولی بر اساس اعلام کارگران پیمانکار حقوق یک میلیون و 100 هزار تومانی را به آنها پرداخت شده است.
 
حسینی عنوان کرد:  طبق صحبتی که با کارگران داشتم ظاهرا سه نفر از آنها به نمایندگی از حدود 70 کارگر به همراه پیمانکار نزد اداره کار رفتند و اداره کار هم حق را به کارگران داده و باید آنها همان حقوق مذکور را دریافت می کردند.
 
شهرداری معتقد است که کارگران معترض حقوق معوقه ندارند
 
حجت‌الاسلام سواری عضو شورای شهر اهواز  درخصوص بازداشت کارگران پیمانی شهرداری اظهار کرد: شهردار مدعی است که این کارگران حقوق معوقه ندارند و خواهان پرداخت سنوات در حقوق های ماهانه خود هستند.
 
کارگران خدمات شهری منطقه 4 یک ماه حقوق معوقه دارند
 
حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز  عنوان کرد: حقوق معوقه کارگران خدمات شهری منطقه 4 فقط یک ماه پرداخت نشده است که مقرر گردید پیمانکار با تمهیدات لازم حقوق معوقه آن‌ها را پرداخت کند.
 
وی افزود: اعضای شورای شهر نیز معتقد هستند که حق و حقوق کارگران زحمت‌کش مناطق باید به موقع پرداخت شود و طی جلسات و کمیسیون‌های برگزار شده با پیمانکاران خواهان پرداخت مطالبات کارگران بودیم ولی کارگران نیز باید برای گرفتن حق خود به جای اعتراض و درگیری از طریق مراجع قانونی و ذیصلاح اقدام کنند.
 
معاونت خدمات شهری شهرداری اعلام کرده هیچ شکایتی از کارگران بازداشت شده ندارد

حسین حیدری با اشاره به اقدامات معاونت خدمات شهری  کلانشهر اهواز در راستای آزاد کردن کارگران معترض، گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری مراتب خود را مبنی بر عدم داشتن هرگونه شکایت از کارگران معترض منطقه 4 را به مراجع قضایی اعلام کرد ولی تاکنون مراجع قضایی آن‌ها را آزاد نکرده است.
 
شهرداری شاکی اصلی است در غیر این صورت دلیلی بر بازداشت نبود
 
اسماعیل ارزانی بیرگانی فرماندار اهواز درخصوص بازداشت کارگران معترض شهرداری اهواز اظهار کرد: بازداشت این کارگران در حیطه کاری فرمانداری و شورای تأمین نبوده اما با پیگیری های صورت گرفته قرار شد کارگران تا ظهرشنبه 29/3/95 آزاد شوند.
 
وی با اشاره به اینکه دادستانی کارگران را به اتهام شکستن شیشه خودروها بازداشت کرده است افزود: این بحث امنیتی نیست بلکه بازداشت بنابر نظر دادستانی بوده است.
 
فرماندار اهواز تصریح کرد: دادستانی قول آزادی کارگران را داده است، به نظر می رسد شهرداری شاکی اصلی باشد در غیر این صورت دلیلی بر بازداشت نبود.
 
 بیان چند روایت متعدد و متناقض از مسئله ای که در سطح رسانه‌ها و ذهن پرسشگر مردم مطرح شده در آخر نیز نتیجه نامشخصی در برداشت، این بار  داستان بازداشت شدن 24 کارگر خدمات شهری شهرداری منطقه 4 کلانشهر اهواز نیز در قالب روایت از سوی اعضای شورای شهر و مسئولان بیان شد و هنوز مشخص نشده است که نتیجه حقوق معوق و همچنین پرداخت حقوق آن‌ها بر اساس قانون کار چه خواهد شد.
 
عدم اطلاع رسانی صحیح و شفاف توسط یک نهاد مهم شهری مانند شهرداری اهواز سبب شد تا بار دیگر رسانه‌های بیگانه نیز از موضوع بازداشت کارگران شهرداری سوءاستفاده کنند و فضای تبلیغاتی علیه کشور ایجاد کنند.

در هفته‌های اخیر بسیاری از نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر اهواز نیز با انتقاد از عدم همکاری شهردار اهواز با اعضای شورای شهر خواستار تغییر در این سمت شده بودند./تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین