پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:53 - 1395/05/04

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

90 درصد نیروهای شاغل کشور قراردادی هستند

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: با توجه به اینکه 90 درصد جمعیت شاغل کشور نیروهای قراردادی هستند، ایجاد امنیت شغلی برای این قشر باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

کارگرآنلاین: ابوالفضل پوروفایی در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری استان مرکزی با اشاره به شرایط بحرانی کنونی که کشور و به ویژه استان صنعتی مرکزی سپری می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه واحدهای صنعتی استان به ویژه کلانشهر اراک با چالش و مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند که زندگی کارگران صنایع را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه باید در زمینه ایجاد امنیت شغلی برای کارگران با جدیت وارد عمل شد و برای آن برنامه‌ریزی کرد، افزود: متأسفانه هم‌اکنون 90 درصد نیروهای شاغل در کشور جزو نیروهای قراردادی هستند و تا زمانی که امنیت شغلی نداشته باشند به طور حتم بازدهی و راندمان تولید پایین خواهد ماند.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تصریح کرد: نبود امنیت شغلی برای کارگران در رابطه بین کارگر و کارفرما تأثیرگذار است، اما با این شرایط باز هم این دو قشر در تقابل با یکدیگر قرار ندارند.

پوروفایی با اشاره به اینکه ایجاد امنیت شغلی برای قشر کارگر تاکنون مغفول مانده، ادامه داد: باید در چارچوب قانون، امنیت شغلی برای کارگران ایجاد کرد تا مشکلات نیروهای قراردادی مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: معیشت کارگران با توجه به وضعیت موجود در کشور و تورم با مشکلات جدی روبه‌رو است، به طوری که تعدادی از این افراد در زمینه امرار معاش خود و خانواده با مشکل مواجه هستند و تعدادی از این افراد مطالبات به حق خود را چندین ماه است که دریافت نکرده‌اند.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: کارگر و کارفرما مقابل یکدیگر نیستند، بلکه کارگران به دنبال دریافت حق و حقوق خود هستند و اعتصاباتی که توسط این قشر انجام می‌شود به منظور پیشگیری مطالبات صنفی خودشان است.

پوروفایی بیان داشت: مشکل دیگری که در استان در بخش کارگری مطرح است، بنگاه‌های اقتصادی بوده که با زیر 50 درصد ظرفیت فعال هستند و این مسأله سبب شده قیمت تمام شده کالا بسیار بالا باشد و به همین دلیلی کالاهای داخلی نمی‌تواند با کالاهای خارجی رقابت داشته باشد.

وی اظهار کرد: مشکل دیگر نیز قاچاق کالا در کشور از مبادی قانونی و غیرقانونی است که بیشتر واحدهای تولیدی و کارگرانی که در این واحدها با ظرفیت زیر 50 درصد فعالیت دارند را با مشکلات بسیار بزرگی مواجه کرده است.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با تأکید بر اینکه دولت و مسؤولان نباید اجازه ورود کالاهای مشابه با تولید داخلی را به کشور بدهند، افزود: در زمینه افزایش کیفیت کالاهای داخلی باید با استفاده از توان و ظرفیت کارگران گام برداریم تا بتوانیم در بازار رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

پوروفایی با بیان اینکه تحقق و توجه به بندهای اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری راه نجات کشور است، ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی توجه به تولیدات داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه با تولید داخلی بسیار مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

وی با اشاره به بحث اشتغال تصریح کرد: متأسفانه در استانی که چهارمین قطب صنعتی است، بیکاری بسیار زیاد بوده و صنایع در حال تعطیل شدن است، این در حالیست که اولویت اصلی و مهم باید حفظ اشتغال موجود و ایجاد شغل در کنار حفظ اشتغال باشد.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: وضعیت مالی کارگران به دلیل عدم دریافت مطالباتشان به گونه‌ای است که به منظور امرار معاش خود دست نیاز به سوی کمیته امداد امام خمینی دراز کرده‌اند.

پوروفایی خاطرنشان کرد: تمام مشکلات جامعه کارگری با افزایش تعامل و همکاری بین مدیران و مسؤولان استانی با تشکل کارگری به طور حتم رفع خواهد شد که باید در زمینه افزایش این تعاملات گام‌های اساسی برداشته شود./فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین