پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:36 - 1395/05/30

نرخ بیکاری تهران چند درصد است؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ استان تهران در سال گذشته را ۱۳.۸درصد، نرخ بیکاری مردان را ۴۷.۶ درصد و نرخ بیکاری زنان را ۸۷.۱۶ درصد اعلام کرد.

کارگرآنلاین:احمد لطفی نژاد در بیست و پنجمین نشست شورای گفت و گوی استان تهران که با حضور استاندار و رییس اتاق بازرگانی تهران برگزار شد،  به ارائه گزارشی از اشتغال و بیکاری و نیز برنامه دولت در این زمینه پرداخت.  

وی گفت: بر اساس برآورد انجام شده درسال ۱۳۹۳، از تعداد یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۹۲ کارگاه‌ فعال در کل کشور که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، تعداد ۲۲۹هزار و ۲۷۵ کارگاه یعنی معادل۱۸.۷ درصد در استان تهران قرار دارد و از ۱۳میلیون و ۳۴۴هزار و ۴۹۸ نفر بیمه‌شده اصلی، سه میلیون و ۵۸ هزار و ۱۸۵ نفر یعنی معادل ۲۳ درصد کل این جمعیت، بیمه‌شده استان تهران هستند.

لطفی‌نژاد سپس به معرفی برخی اقدامات اداره کل متبوع خود در زمینه اشتغال استان تهران پرداخت و گفت: جویندگان کار ثبت نام شده برابر ۹۸هزار و ۱۶۹ نفر، فرصت‌های شغلی برابر ۹۳هزار و ۵۲۷ و به کار گمارده شدگان معادل۳۴هزار و ۸۷۹ نفر بوده است. هم‌چنین تعداد ایجاد اشتغال در مشاغل خانگی، ۶۱۶ نفر محاسبه شده و ضمن این که ۴۸هزار نفر نیز مقرری‌بگیر هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: با توجه به برآوردهای انجام شده بر اساس آمار مرگ‌ومیر و زاد ‌و ولد اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال استان و پردازش‌های انجام شده بر روی اطلاعات حاصل از سرشماری سال ۹۰ و اطلاعات موجود در اداره آمار و اطلاعات راهبردی وزارت متبوع، در سال ۱۳۹۴ جمعیت کل استان ۱۲میلیون و ۷۸۸هزار و ۸۱۷ نفر، نرخ بیکاری استان ۱۳.۸درصد، نرخ بیکاری مردان ۴۷.۶ درصد و نرخ بیکاری زنان ۸۷.۱۶ درصد است.

او تعداد کل بیکاران استان را ۳۵۰هزار و ۴۵۱ نفر، تعداد کل مردان بیکار را ۲۳۴هزار و ۵۵۷ نفر و تعداد کل زنان بیکار را ۱۱۵هزار و ۸۹۴ نفر برشمرد و گفت: شهرستان فیروزکوه با نرخ بیکاری ۵ درصد کمترین و شهرستان ورامین با نرخ بیکاری ۶۳.۱۰ درصد بیشترین نرخ بیکاری استان را داراست.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۶.۴ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۳۷.۱ در سال ۱۳۹۴ رسیده است. او این توضیح را هم داد که نرخ بیکاری جوانان از ۱۶.۳ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۱۷.۳ درصد در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است.

به گفته لطفی‌نژاد، در اقتصاد استان تهران سهم بخش کشاورزی ۱.۲ درصد، سهم بخش صنعت ۳۵.۵ درصد و سهم بخش خدمات، ۶۳.۳ درصد است.  او در ادامه توضیح داد که یکی از مشکلات بازار کار کشور، بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی است که علت اصلی آن عدم انطباق سیاست‌های آموزش عالی با نیازهای بازار کار است. لذا طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی با هدف کاهش تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار و بسترسازی جهت جذب آنها در بازار کار، یکی از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در استان اجرا خواهد شد.

به گفته لطفی‌نژاد در این طرح ۳۰درصد از مبلغ کمک هزینه کارورزی توسط دولت و ۷۰ درصد الباقی توسط واحد پذیرنده تامین و به کارورزان پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه طرح تکاپوی توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار در سال ۱۳۹۳ در شورای‌عالی اشتغال کشور تصویب شده و هدف از تدوین چنین طرحی، حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید از طریق توسعه رسته فعالیت‌های دارای مزیت نسبی و رقابتی با تکیه بر ارتقا توان بنگاه‌های موجود در استان‌ها است.

وی اظهار داشت: در توسعه بنگاه‌های موجود نیز تمرکز بر بنگاه‌های کسب‌وکار خرد، کوچک و متوسط خواهد بود. در این طرح تلاش می‌شود تا با تحلیل زنجیره ارزش، حلقه‌هایی مورد حمایت قرار گیرند که ظرفیت بالاتری برای جذب نیروی کار فعال دارند.

لطفی‌نژاد در ادامه آماری هم از وضعیت اشتغال اتباع خارجی در استان تهران ارائه کرد و گفت: اگر اتباع خارجی در گذشته تنها در مشاغلی اشتغال می‌یافتند که ایرانی‌ها تمایلی به آن نداشتند، اکنون این زنگ خطر نیز به صدا درآمده که آنها وارد مشاغل صنعتی نیز شده‌اند./مهر

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین