پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:32 - 1395/10/07

پاسخ کاربران عرب به اتهام‌زنی سعودی؛

به سردار سلیمانی تابعیت عراقی می‌دهیم

"الجبیر فکر نکند عراق وابسته به کسی یا کشوری باشد و به هیچ وجه نباید امثال او و نظام متزلزل و تکفیری عربستان درباره عراق سخنی بگویند."

به گزارش کارگرآنلاین، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در تازه ترین اظهارات خود مدعی شده است که افسران ایرانی و در رأس آنها سردار سلیمانی، نیروهای الحشد الشعبی در عراق را فرماندهی می‌کنند.

این ادعا که با اتهام زنی به الحشد الشعبی همراه بود، موجی از واکنش ها را در فضای مجازی برانگیخته است.

"نجاح محمدعلی" تحلیلگر برجسته عراقی، برخی از واکنش‌های کاربران عرب به این سخنان در فضای مجازی را بازتوییت کرده است.

بر پایه این گزارش، کاربران عراقی در فضای مجازی در پاسخ به الجبیر وزیر خارجه عربستان گفته‌اند حالا که الجبیر بی‌خود و بی جهت دارد اتهام زنی می‌کند، ما هم به سردار سلیمانی تابعیت عراقی تقدیم می‌کنیم تا در انتخابات آینده عراق کاندیدا شود و نخست وزیر شود.

یکی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی هم گفته است که الجبیر همانطور که درباره سوریه لال شد، بهتر است درباره عراق هم لال شود.

یکی از کاربران عرب هم گفته که الجبیر فکر نکند عراق وابسته به کسی یا کشوری باشد و به هیچ وجه نباید امثال او و نظام متزلزل و تکفیری عربستان درباره عراق سخنی بگویند.

در همین زمینه "حمد هوری الدریساوی" در مصاحبه با السومریه نیوز در واکنش به ادعاهای اخیر وزیر خارجه عربستان درباره فرماندهی نیروهای بسیج مردمی عراق به دست نظامیان ایرانی گفت: از عادل الجبیر می‌خواهم که برای ارزیابی صحت اظهاراتش در این باره به عراق سفر کند.

وی با تاکید بر اینکه حمایت ایران از نیروهای بسیج مردمی عراق منحصر به اعطای ادوات نظامی می شود اظهار داشت: مستشاران ایرانی تنها به ارائه مشورت به فرماندهان عراقی می‌پردازند.

نماینده مجلس با بیان اینکه نیروهای بسیج مردمی عراق فداکاری زیادی را انجام داده اند تصریح کرد: این نیروها پس از اینکه داعش یک سوم از خاک عراق را اشغال کرد و به اطراف بغداد رسید مناطق زیادی را آزاد کردند و طرح اتهام علیه نیروهای بسیج مردمی عراق اقدامی مردود و غیرمنطقی است.

نائب رئیس فراکسیون الاحرار در مجلس عراق با اشاره به اینکه اتهاماتی که وزیر خارجه عربستان درباره فرماندهی نیروهای بسیج مردمی به دست افسران ایرانی مطرح کرد باطل و بی اساس است تاکید کرد: ایران از عراق در نبرد با تروریسم بسیار حمایت کرده است. نظر به اینکه 100 درصد فرماندهی نیروهای بسیج مردمی به دست نیروهای عراقی است.

گفتنی است که وزیر خارجه عربستان طی یک کنفرانس  مطبوعاتی با همتای اردنی‌اش ناصر جده در شهر الریاض مدعی شد: هماهنگی‌هایی بین کشور عربستان و اردن در رابطه با اوضاع موجود در سوریه و مساله فلسطین و همچنین مبارزه با تروریست‌ها وجود دارد.

وی در ادامه ادعا کرد: ما از کشور اردن در مبارزه با تروریست ها و نابودی منابع پشتیبانی مالی آن‌ها حمایت  خواهیم کرد. از طرفی دیگر، ناصرجوده، وزیر خارجه اردن گفت: بین دیدگاه ‌های عربستان و اردن در رابطه با مسائل منطقه و همکاری های امنیتی تطابق وجود دارد و  با کل قوا با تروریست‌ها مقابله خواهیم کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در رابطه با اوضاع موجود در عراق طی ادعا عجیبی گفت: اگر بخواهیم کشور عراق به یک کشور متحد تبدیل شود باید نیروهای الحشد الشعبی را از بین ببریم. این نیروها شبه نظامی هستند و افسران ایرانی که در راس آن‌ها سردار قاسم سلیمانی قرار دارد، آن‌ها را رهبری می‌کنند.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که مقامات ایران هموراه تاکید کرده‌اند که حضور نیروهای مستشاری ایران در عراق به خواست و دعوت حکومت و دولت منتخب مردمی عراق بوده که این دولت با انتخابات آزاد به روی کار آمده است.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز در گفت‌وگو با الاهرام مصر پیرامون اینکه سوال‌هایی مبنی بر نقش سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در نبرد آزادسازی موصل و دیدار وزیر خارجه عراق با وی مطرح است، تاکید کرد: دوست دارم در این زمینه تاکید کنم که بسیج مردمی بخشی از نیروهای مسلح عراق است و رهبری آن بر عهده حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است.

وی افزود: اما در مورد سردار قاسم سلیمانی باید بگویم که وی فقط یک مستشار است و نقشش از دادن مشورت به نیروهای مسلح فراتر نمی‌رود و بیشتر از این نیست و من اینجا این سوال را می‌پرسم که چرا این همه حساسیت نسبت به یک مستشار ایرانی وجود دارد در حالی که در عراق ده‌ها مستشار از ایالت متحده، انگلیس، کانادا و کشورهای دیگر هستند.

الجعفری ادامه داد: به همین دلیل کمک گرفتن از مستشاران در عراق مساله محرمانه نیست و ما از مستشاران در زمینه خاصی کمک می‌گیریم و کاملا مقوله مداخله آنها در امور داخلی‌مان را که یک مساله دیگری می‌شود، رد می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه آیا عراق نیازمند دیدار سه جانبه‌ای میان روسیه، ترکیه و ایران است همانند آنچه که اخیراً در مورد سوریه صورت گرفت، خاطر نشان کرد: زمانی که نیازی برای هماهنگی در سطح اطلاعاتی و امنیتی وجود داشته باشد ما در درخواست برای چنین دیداری تردیدی به خود راه نمی‌دهیم چراکه دشمنی وجود دارد که ما با آن رودررو هستیم که اصرار داریم نبرد با این دشمن را فیصله دهیم./جام نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین