پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:20 - 1399/12/09

گرفتاری‌های حذف دفترچه‌ بیمه

سازمان تامین اجتماعی در حالی از روزهای ابتدایی اسفند ماه طرح نسخه‌نویسی الکترونیک و حذف دفترچه بیمه را کلید زده که برخی از کارشناسان می‌گویند زیرساخت ها برای اجرای این طرح آماده نیست. رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارکنان داروخانه‌های نیز معتقد است اجرای «آزمایشی» این طرح باید ادامه داشته باشد و دفترچه‌ها نباید فعلا حذف شوند.

به گزارش کارگر آنلاین، هر چند مجریان طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، بر تاثیر آن بر شفافیت و کاهش هزینه‌ها تاکید دارند، اما برخی نگرانند که اجرای شتابزده آن، شکستش را رقم بزند.

در طرح نسخه‌نوسی الکترونیک، کسانی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی خود از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

پزشکان هم یا باید نسخه را در سامانه‌ای ویژه وارد کنند یا در صورت عدم دسترسی به این سامانه، پس از احراز هویت بیمار، تجویز را در سرنسخه مطب یا درمانگاه خود انجام دهند.

ظاهرا تعداد زیادی از پزشک‌ها همان راه دوم را می‌روند؛ چرا که یک هفته پس از اجرایی شدن آن، صدای اعتراض داروخانه‌دارها درآمده است. به گونه‌ای که سیدعلی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران اخیرا در گفتگو با ایسنا از جابه‌جایی مسئولیت‌ها در اجرای آن و هزینه‌ای که اجرای طرح به داروخانه‌ها تحمیل می‌کند گلایه کرده بود.

خوب است اما باعت ازدحام شده

هادی ابوی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارکنان داروخانه‌های سراسر کشور نیز می‌گوید که اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، در نهایت به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود اما به دلیل وجود مشکلاتی، اکنون برخی داروخانه‌ها، نسخه‌پیچی الکترونیک را انجام نمی‌دهند.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌افزاید: اکنون در مواردی که پزشک نسخه را در سامانه ویژه بارگذاری کرده باشد مشکل خاصی نیست و کارمندان داروخانه‌ها با ورود کد ملی بیمار، می‌توانند نسخه را رویت ‌کنند.

ابوی می‌گوید: اما بعضی مواقع، پزشک تجویز خود را در سامانه انجام نمی‌دهد و بیمار با نسخه کاغذی به داروخانه مراجعه می‌کند. در این شرایط، پرسنل داروخانه‌ها باید کار احراز هویت بیمار را انجام می‌دهد و همین موضوع باعث ازدحام مردم شده است.

فعلا آزمایشی باشد

دبیرکل کانون عالی انجمن صنفی کارگران، وجود مشکلاتی را در ابتدای اجرای طرح طبیعی می‌داند و می‌افزاید: در صورتی که طرح سازمان تامین اجتماعی به درستی اجرا شود، هم شفافیت بیشتر را به دنبال دارد و هم کارگران را از مراجعه حضوری به شعب دریافت دفترچه بی‌نیاز می‌کند.

ابوی در عین حال اضافه می‌کند که کانون انجمن‌های صنفی کارکنان داروخانه‌ها،‌ دو پیشنهاد را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده است؛ نخست اینکه دوره اجرای آزمایشی طرح طولانی‎‌تر باشد و تا حدود دو ماه دیگر دفترچه‌ها کاملا حذف نشوند.

به گفته او، دومین پیشنهاد این است که سازمان تامین اجتماعی با اعزام کارشناسان خود به داروخانه‌ها، آموزش‌های لازم را به کارکنان ارائه کنند؛ طرح نسخه‌نویسی الکترونیک بدون توجه به موضوع آموزش آغاز شده است و این موضوع برای برای داروخانه‌ها هزینه دارد.

این مقام مسئول صنفی می‌افزاید: البته، بعضی داروخانه‌ها نیز باید سیستم نرم‌افزاری خود را برای اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک ارتقا دهند که این موضوع نیز هزینه دارد و سازمان تامین اجتماعی می‌تواند به آنها کمک کند.

 نگرانی برای هک اطلاعات

در روزهای گذشته برخی از کارشناسان حوزه رفاه و تامین اجتماعی، در فضای مجازی به اجرای شتابزده طرح نسخه‌نویسی الکترونیک و عدم همراهی وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه سلامت و سازمان بیمه سلامت ایرانیان با این طرح اشاره و احتمال شکست آن را به همین دلایل مطرح کرده بودند.

همچنین موضوع رعایت استانداردهای امنیتی و احتمال هک اطلاعات بیماران نیز نگرانی دیگری است که برخی به آن اشاره کرده‌اند. در شرایطی که در ماه‌های گذشته نیز اخباری از افشای اطلاعات برخی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده بود، این موضوعی است که به نظر می‌رسد باید به صورت خاص مورد توجه قرار گیرد.

اگر در روزهای اخیر تجربه‌‌ای از مراجعه به داروخانه و چالش‌های مربوط به نسخه‌نویسی الکترونیک دارید با تجارت‌نیوز در میان بگذارید.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین