پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:43 - 1399/12/12

هارد اکسترنال هم‌قیمت پراید!

هارد اکسترنال نسبت به سال‌های گذشته قیمت‌های عجیب و غریبی پیدا کرده است. حداقل قیمت این هاردها از یک میلیون تومان شروع می‌شود و حداکثر آن بیش از ۱۰۸ میلیون تومان است! رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌گوید: در شب عید تقاضا برای خرید هارد اکسترنال، فلش مموری و پاوربانک زیاد و باعث گرانی این اقلام شده است.

به گزارش کارگر آنلاین، با نوسان دلار، قیمت کالاهای مربوط به حوزه IT به طور سرسام‌آور افزایش داشته است. در روزهای پایان سال علاوه بر افزایش قیمت لپ‌تاپ، قیمت لوازم بازی هم افزایش قابل ملاحظه قیمت را تجریه کرده است. به عنوان مثال در حال حاضر پلی‌استیشن Ps5 حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که تقریبا به اندازه ۱۰ ماه حقوق یک کارگر است.

قیمت کالاهای جانبی لپ‌تاپ هم از این قاعده مستثنی نیست و بهای برخی مدل‌های لوازمی مثل هارد اکسترنال به ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار تومان رسیده است که در واقع حدود دو ماه حقوق کارگران است. البته بهای مدل‌های لوکس‌تر گاهی باورنکردنی به نظر می‌رسد و بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد قیمت هارد اکسترنال لسی مدل ۵big ظرفیت ۴۰ ترابایت در یکی از سایت‌های آنلاین ۱۰۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که در واقع معادل قیمت یک دستگاه پراید است. البته به گفته فعالان بازار در بدنه این دستگاه چندین هارد اکسترنال قرار گرفته است که باعث شده قیمت این کالا گران تمام شود.

بررسی‌های نشان می‌دهد هارد اکسترنال لسی مدل ۵big ظرفیت ۴۰ ترابایت در یکی از سایت‌های آنلاین ۱۰۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. البته به گفته فعالان بازار در بدنه این دستگاه چندین هارد اکسترنال قرار گرفته است

چرا قیمت کالاهای بازار فناوری جهش داشت؟

علت افزایش قیمت کالاهای IT چیست؟ به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه، علت افزایش هارد، فلش و پاوربانک بیشتر به خریدهای تبلیغاتی شرکت‌ها در شب عید بر می‌گردد. یعنی برخی شرکت‌ها بابت هدیه شب عید یا عیدیِ نوروزی این اقلام را به کارمندان یا مشتریان‌شان هدیه می‌دهند و همین افزایش تقاضا هارد، فلش و پاوربانک را گران کرده است.

در این میان برخی علاوه بر قیمت، نسبت به وفور کالاهای متفرقه و تقلبی در بازار گلایه دارند، چرا که برخی از این کالاها یا دست دوم از آب درآمده یا سوخته است. در این باره محمدرضا فرجی تهرانی به مردم هشدار می‌دهد و می‌‎گوید: در سه هفته گذشته بابت افزایش تعداد کالاهای قاچاق در بازار تهران مکاتباتی را با سازمان‌های مختلف انجام و در این راستا به وزارت صمت و گمرک پیشنهادی مبنی بر دریافت کد سریال را ارائه داده‌ایم.

برخی نسبت به افزایش کالاهای متفرقه و تقلبی گلایه دارند، چرا که برخی از این کالاها یا دست دوم از آب درآمده یا سوخته است.

او توضیح می‌دهد بابت توزیع کالاهای قاچاق بسیاری از تاجران خوش‌نام متضرر شده‌اند؛ چرا که کالاهای مربوط به رسته فناوران رایانه هم کوچک است و هم قیمت بالایی دارد، از این‌رو قاچاق کالاهای IT توجیه‌پذیر شده است. بنابراین ما از دولت و سازمان‌های مربوطه همچون گمرک انتظار داریم که از کالاهایی همچون پردازنده CPU ، مین‌بُردها، کارت‌ گرافیک، تبلت‌های سیم‌کارت‌خور و … سریال دریافت کنند تا از این پس شاهد توزیع بییشتر کالاهای رسمی به دست مصرف‌کننده باشیم.

از کجا بفهمیم کالاهای مربوط به حوزه IT اصل است یا تقلبی؟ رئیس اتحادیه فناوران رایانه به تجارت‎‌نیوز می‌گوید: از مردم ‌می‌خواهیم قبل از خرید کالا تحقق بیشتری کنند و گارانتی کالای مورد نظر را در سایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه فناوران رایانه بازبینی کنند.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین