پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:35 - 1396/01/28

بزرگترین کارخانه دوچرخه‌سازی منطقه ورشکست شد!

حقوق کارگران این کارخانه ۲۲ ماه است پرداخت نشده، همچنین ۲۵ ماه است که بیمه آنها واریز نشده و طی سه سال اخیر هیچگونه پاداش و عیدی نیز به کارگران پرداخت نشده است!

به گزارش کارگرآنلاین، کارخانه دوچرخه سازی آساک قوچان که یکی از بزرگترین کارخانه‌های دوچرخه سازی در خاورمیانه محسوب میشود و محل ایجاد اشتغال برای بسیاری از هم وطنانمان در این منطقه به شمار می آمد رسما تعطیل شد.

مجتمع صنعتی دوچرخه سازی قوچان با نام تجاری”آساک دوچرخ” در زمینی به مساحت 20 هکتار  در سال 1362 طرح ریزی و در 22 مهرماه 1377با ظرفیت تولیدی 300هزار دستگاه دوچرخه در سال به بهره برداری رسید. اما در نهایت مشکلاتش به دلیل رکود کنونی و همچنین بی تدبیری مدیران و مسئولان آن به اوج خود رسید و این کارخانه را به پایان خط 20 ساله خود رساند.

یونس ضیائی، رئیس شورای کارگری مجتمع دوچرخه سازی قوچان در رابطه با تعطیلی این کارخانه گفته است که این کارخانه طبق نامه مالک کارخانه  از تاریخ 12 اسفند ماه 95 رسما تعطیل و 40 کارگر باقی مانده در این واحد تولیدی نیز رسما بیکار شدند.

او  به عدم پرداخت حقوق و معوقات کارگران توسط کارفرما اشاره کرده و بیان داشته که حقوق کارگران این  کارخانه 22 ماه پرداخت نشده،همچنین 25 ماه بیمه واریز نشده و طی سه سال اخیر هیچگونه پاداش و عیدی نیز به کارگران پرداخت نشده است.

یکی از شهروندان قوچانی نیز در رابطه با تعطیلی این کارخانه گفته نزدیک انتخابات مجلس سال 94 بود که برخی از مسئولان به دلیل تبلیغات بیان کردند که چرخ کارخانه دوچرخه سازی آساک دوباره خواهد چرخید و این تبیلغات در بسیاری از رسانه ها نیز منتشر شد اما بعد از انتخابات هم هیچ تغییری صورت نگرفت. وی ادامه داده است که وامی گرفتند تا معوقات کارگران پرداخت شود اما تنها بخش کوچکی از وام گرفته شده نیز به کارگران پرداخت شد.

به گفته بسیاری از شهروندان قوچانی این روزها دوچرخه های ساخت چین و تایوان است که در بازار جایگزین دوچرخه های آساک شده و این در حالی است که تا پیش از بسته شدن این کارخانه، هیچ یک از فروشگاه های منطقه تمایلی برای فروش دوچرخه های وارداتی نداشتند.

شکی نیست که چنان چه به وضعیت این کارخانه و کارخانه هایی از این دست رسیدگی نشود به زودی شاهد بیکار شدن عده ای بیشتر از هم وطنانمان و همچنین در دست گرفتن بازار داخلی توسط اجناس وارداتی خواهیم بود، دیروز کارخانه ارج، امروز آساک و فردا را خدا می داند!/ نسیم آنلاین

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین