پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:50 - 1399/12/18

غیر محرمانه با واکسن ایرانی

رئیس انستیتو پاستور با بیان اینکه در حال ساخت دو واکسن هستیم، گفت:یک واکسن برای افرادی که تاکنون مبتلا نشده اند و واکسن دیگر برای افراد مبتلا شده است.

به گزارش کارگر آنلاین، در برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» با موضوع «تولید واکسن ایرانی کووید۱۹» با حضور علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور، مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، حسن جلیلی، مدیر تولید واکسن کرونا در ستاد فرمان اجرایی امام (ره) و حسین ملک افضلی، محقق و پژوهشگر نحوه عملکرد واکسن برای پیشگیری از یک ویروس بررسی شد.

در ابتدای این برنامه علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستوراظهار داشت: واکسن‌های کووید۱۹ یا واکسن‌هایی که علیه کرونای جدید ساخته می‌شود، یک نوع آن وقتی است که ویروس را کشت می‌دهیم و ویروس کشت داده شده غیرفعال می‌شود و کل بدنه ویروس به عنوان واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این روش سنتی تولید واکسن است که تقریبا بیش از یکصد سال مورد استفاده قرار گرفته است.
وی افزود: در سایر روش‌ها ممکن است قسمتی از ژن ویروس را وارد یک سلول کرده و در خارج از بدن، آن سلول برای ما پروتئینی یا قسمتی از پروتئین یک ویروس را تولید کند و آن پروتئین ساخته شده ایی که در بیرون از بدن ساخته شده و یکی از پروتئین‌های ویروس است به عنوان واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد که ایمنی بدن را تحریک کند.

بیگلری یادآور شد:در روش دیگری قسمتی از ژن ویروس را داخل یک ویروس دیگر قرار دهیم و در واقع از آن ویروس دوم به عنوان تاکسی یا ناقل استفاده کنیم که قسمتی از ژن کووید را داخل سلول ببرد و در داخل سلول آنتی ژن کووید را تولید کند که در اینجا تحریک ایمنی صورت می‌گیرد.

بیگلری بیان کرد: نمونه ویروس‌هایی که می‌توانند به عنوان وکتور استفاده بگیرند، آدنه ویروس یا همان ویروس سرماخوردگی است که می‌تواند ژن کووید را داخل سلول ببرد و باعث تحرک سیستم ایمنی شود؛ و روش دیگری که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده از ام آر ان‌ای یا دستور ساخت پروتئین کووید ۱۹است، که مستقیما به بدن تزریق می‌شود و ام آر ان‌ای می‌تواند به صورت کاملا مستقیم پروتئین یا آنتی ژن مورد نظر ویروس را بسازد و این آنتی ژن است که مورد تحریک ایمنی می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه در کشور ما همه روش ها، زیرساخت‌ها و پلتفرم‌ها پیشرفته است و آنکه در شرکت برکت شاهد هستیم، ساخت ویروس توسط کشت و استفاده از واکسن غیرفعال است که مزایای خود را دارد.

رئیس انستیتو پاستور تصریح کرد:واکسنی که در موسسه پاستور با انتقال فناوری و با همکاری کشور کوبا ساخته می‌شود واکسنی است که در واقع پروتئین ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته واکسن پاستور، واکسن مشترکمان است که این واکسن کنتوژه شده و باعث شده تا ایمنی زایی افزایش پیدا کند. این واکسن‌ها مزایای خود را دارند و معمولا بی خطرهستند و واکسن موسسه رازی نیز همین مسیر را رفته است.
بیگلری متذکر شد:واکسن کووید ۱۹ انستیتو پاستور ایران تست‌های حیوانی را پشت سر گذاشته شده است

وی گفت: راه بعدی، راه آدنه ویروس است که مثال ساده آن واکسن اسپوتنیک روسی است و همینطور ویروس آسترازنکا که از وکتور‌های آدنا ویروسی استفاده می‌کنند که نکته‌های خاص خود را دارند که باید مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس انستیتو پاستور متذکر شد:در انستیوتوپاستور ایران آدنه ویروس نیز ساخته شده است و تست‌های حیوانی آن پشت سر گذاشته شده، ولی هنوز وارد تست‌های انسانی نشده که امیدوار هستیم به انجام برسد.

وی همچنین عنوان کرد: در زمینه ام ار ان‌ای هم کار شروع شده و کار‌های حیوانی آن انجام شده است، ولی با توجه به اینکه ام ار ان‌ای شیوه‌ای است که باید امتحان خود را پس دهد و اولین بار است که به صورت گسترده از این روش به عنوان واکسن استفاده می‌کنیم، قدری باید تامل کرد که آزمایش‌های خود را پشت سر بگزارد و جمعیت وسیعی از این واکسن استفاده کنند تا مطمئن شویم عوارض طولانی مدتی بر این روش مترتب است یا خیر.

رئیس انستیتو پاستور با بیان اینکه با توجه به اینکه زیرساخت واکسن وجود دارد و جوانانی آشنا به این دانش در کشور داریم توانستیم این عقب افتادگی را جبران کنیم، تصریح کرد: انستیتو پاستور ایران ۱۰۰ سالگی خود را پشت سر گذاشت و امسال وارد قرن دوم فعالیت خود شد. ما در برابر بیماری‌های مختلفی محور تشخیص را بر عهده گرفت و در اوج تحریم ورق را به نفع مردم برگرداند و این امر فقط با تکیه بر دانش بومی محقق شد.

۷۰ درصد از واکسن‌های دنیا در ۱۰ کشور توزیع شده است
وی با بیان اینکه همه پایه‌های پزشکی کشوری واکسن می‌سازد رشد می‌کند و زیرساخت محکمی را فراهم می‌سازد، ادامه داد: کشوری بتواند دو تا سه واکسن بسازد میتواند چندین واکسن هم تولید کند. اگر همین واکسن را بخواهیم بخریم باید چندین برابر هزینه کرد. در شرایط کرونا عدالتی در توزیع واکسن نبود.

بیگلری ابراز داشت:امروز دنیا به ۱۶ میلیارد دوز واکسن نیاز دارد، ولی ۷۰ درصد از واکسن‌هایی که تولید، توزیع و تزریق شده است، در ۱۰ کشور دنیا است. اگر تولید نکنیم حداقل در یک وقت مناسب واکسنی به ما نخواهد رسید.

منبع: IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین