پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:23 - 1396/02/19

خطر بزرگ برای روحانی

مبارزه پولدارها و فقرا در ایران کلید خورد

افشای برخی اخبار درباره دارایی های میلیاردی یکی از کاندیداها و وزرایش، به اعترضات در بین مردم دامن زده ... اگر انتخابات به صحنه رویارویی "زاغه نشینان" دربرابر "کاخ نشینان" تبدیل شود، روحانی رقابت را خواهد باخت.

به گزارش کارگرآنلاین، میدل ایست آنلاین (middle-east-online) با انتشار یادداشتی زیر عنوان "انتخابات ایران، صحنه مبارزه بین پولدارها و فقراست" به بررسی شرایط انتخاباتی در کشورمان پرداخته است.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که فاش شدن برخی اخبار درباره دارایی های میلیاردی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری و وزرایش، به اعترضات در بین مردم دامن زده و برخی کاندیداها نیز خواستار انتشار لیست دارایی های هر شش رقیب شده اند.

میدل ایست آنلاین نوشت: در نخستین مناظره تلویزیونی که با حضور شش کاندیدای ریاست جمهوری ایران برگزار شد، ابراهیم رئیسی وعده داد که یارانه سه دهک کم درآمد جامعه را سه برابر کند.

رئیسی درباره لزوم افزایش یارانه سه دهک کم درآمد، استدلال کرده که ضریب جینی در ایران افزایش یافته است. ضریب جینی واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود.

در ادامه این گزارش می خوانیم: محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز خود را کاندیدای 96 درصد از مردم توصیف کرده که دربرابر 4 درصدی ها ایستاده است. وی وعده داده به هر ایرانی بالای 18 سال که فاقد کار باشد، ماهانه 2.5 میلیون ریال پرداخت کند.

براساس این گزارش، رئیسی و قالیباف دو کاندیدای اصلی هستند که روحانی را به چالش کشیده اند. آنان از شرایط اقتصادی مردم پس از امضای برجام و محدود شدن برنامه هسته ای ایران انتقاد دارند چراکه این توافق تاثیر اندکی بر بهبود وضعیت ایرانی ها داشته است.

میدل ایست آنلاین نوشت: البته مسلم است که ایران تنها کشوری نیست که دارای فاصله طبقاتی بین پولدارها و فقرا می باشد. اوایل سال جاری [میلادی] گزارشی از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد که نشان می دهد افزایش نابرابری درآمد و ثروت _در کنار تغییرات آب و هوایی_ از فاکتورهای تاثیرگذار بوده و آینده جهان در دهه بعدی را شکل خواهد داد.

براساس این گزارش، طی نظرسنجی که در ماه آوریل در ایران انجام شد، 42 درصد از شرکت کنندگان گفته بودند که بیکاری مهمترین موضوع در انتخابات خواهد بود.

آماری رسمی بیکاری در ایران 11 درصد است اما بسیاری از اقتصاد دانان می گویند آمار واقعی از این مقدار بیشتر است. فریده فرهی، استاد روابط بین الملل دانشگاه هاوایی گفته، موضوع اصلی در انتخابات، اقتصاد خواهد بود به ویژه بیکاری و نحوه مدیریت آن.

وی می افزاید: روابط بین المللی فاکتوری علیه روحانی و در جهت متهم ساختن وی خواهد بود که بیش از حد به سرمایه گذاری خارجی تکیه کرده و اقدامات کافی در راستای اقتصاد مقاومتی انجام نداده است.
 
در بخش دیگری از این گزارش به حقوق های نجومی در دولت روحانی اشاره شده و آمده است، اصولگرایان از حقوق های بالای تکنوکرات هایی که به دولت روحانی نزدیک هستند انتقاد کرده اند.

میدل ایست آنلاین در پایان نوشته، اگر انتخابات به صحنه رویارویی "زاغه نشینان" دربرابر "کاخ نشینان" تبدیل شود، روحانی رقابت را خواهد باخت.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین