پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:11 - 1396/02/19

مانیتورینگ انتخاباتی/

تغییر تاکتیک روحانی در غیاب فریدون

اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام طی ساعات اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه و گزیده از منظرتان می‌گذرد.

سرویس سیاسی کارگرآنلاین؛

فایننشال تایمز:  روحانی پس از برجام وعده جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی طی یکسال را داده بود؛ اما نتیجه حضور صدها هیئت تجاری خارجی، جذب تنها 3.6 میلیارد دلار بود.

نشنال امارات: طی سال‌های اخیر مردم ایران به این باور رسیده‌اند که چهره‌هایی نظیر روحانی برای بهبود زندگی طبقه متوسط کاری نخواهند کرد.

گالف نیوز: شگرد کمپین انتخاباتی روحانی این است که القا کند با به قدرت رسیدن یک اصولگرا، برجام فرو می‌پاشد و مردم با شرایط سخت تحریم و جنگ روبرو خواهند شد.


بلومبرگ: آنچه در دیدار روحانی با کارگران معدن رخ داد، می‌تواند در رقابت‌های انتخاباتی به ضرر او تمام شود.


دویچه وله: حسن روحانی روز دوشنبه به رقبای انتخاباتی‌اش به‌سختی تاخت و دولت خود را "دولت اتصال ایران به جهانیان" خواند.

بی بی سی: تیم قالیباف و رئیسی موفق شدند نقطه ثقل انتخابات را بر وضع ناراضی‌کننده اقتصادی و اجتماعی بگذارند. دولت در این حوزه بیشتر مدافع وضع موجود بود، چون باید از کارنامه خودش دفاع می‌کرد. این وضعیت سبب شد موازنه انتخاباتی از نظر روانی و انتقادی به ضرر او باشد.

روحانی با برجسته کردن مسائل سیاسی و فرهنگی و حمله تند به رئیسی و قالیباف، می‌خواهد موازنه انتخاباتی ایجاد کند.

او بر اثر شدت حملات، تغییر تاکتیک داده و می‌خواهد به رقبای خود اعلام کند که اگر این حملات ادامه داشته باشد، از خطوط قرمز گذر خواهد کرد.

رادیو زمانه: حسین فریدون پس از فشار رسانه‌ها و اعلام تشکیل پرونده برای او در دستگاه قضائی، حضور کمتری در رسانه‌ها و فضای عمومی دارد. او که پیش‌تر در همه سفرهای داخلی و خارجی همراه حسن روحانی بود، اکنون در سفرهای تبلیغاتی رئیس دولت غایب است.


توئیت خبرنگار یورونیوز در واکنش به مواضع تندوتیز روحانی:
«...یک‌دوره‌ای شدنش را حس کرده است»


اسپوتنیک: جناح دولت در تلاشند این را جا بیندازند که اگر طرف مقابل به قدرت برسد، بدبختی و بیچارگی در انتظار ایران است؛ در حالی که برنامه‌ای برای حل معضلات فعلی -که اکثرا اقتصادی هستند- ارائه نمی‌دهند. ظاهرا تنها شگرد روحانی و جهانگیری "دشمن‌هراسی" است. اینکه مثلا گروه‌هایی در مملکت هستند که اجازه نمی‌دهند رئیس‌جمهور به وعده‌هایش عمل کند، برای مردم بهانه‌ای بیش به‌حساب نمی‌آید.

رادیو فردا: به‌دنبال پیشنهاد قالیباف مبنی بر اعلام اموال نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، [حجت‌الاسلام] رئیسی اموال خود را اعلام کرد و هاشمی‌طبا گفت که فهرست اموال خود را منتشر نمی‌کند، چرا که این پیشنهاد را «جوّسازی» می‌داند!

وب‌سایت زیتون: اگر حمایت جامعه مدرسین، جبهه پایداری و جامعه روحانیت از رئیسی، با بی‌اعتنایی حامیان دولت توأم شود و شخص روحانی و جهانگیری در مناظره‌ها و فرصت تبلیغاتی از رئیسی غفلت کنند و تنها به قالیباف بپردازند، می‌تواند پرهزینه باشد و به نتیجه‌ای ناگوار منتهی شود. به‌خصوص آن‌که رئیسی با سفرهای تبلیغاتی استانی و وعده‌هایی که می‌دهد و نیز با تأکید بر این نکته که وابستگی تام و تمامی به دو جریان سیاسی اصلی کشور (اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان) ندارد، به گردآوری رأی مشغول است.

جام نیـوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین