پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:07 - 1396/03/10

ترامپ برای مرکل شمشیر کشید

رییس جمهور آمریکا در توییتر خود نوشت که کسری تراز بازرگانی آمریکا و آلمان برای آمریکا "خیلی بد" است و وعده داد دولت آلمان را مجبور کند بودجه بیشتری به ناتو بپردازد.

به گزارش کارگرآنلاین، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در توییتر خود نوشت: "ما یک کسری تراز تجاری عظیم با آلمان داریم به علاوه اینکه آنها خیلی کمتر از آنچه که باید برای ناتو و امور نظامی پول خرج می‌کنند. برای آمریکا خیلی بد است. این طور نخواهد ماند."

توییت دونالد ترامپ واکنشی به گفته‌های چند روز پیش آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تلقی شد که گفته بود آمریکا دیگر متحد خیلی قابل اعتمادی نیست و اروپا باید سرنوشتش را خود به دست بگیرد.

صدراعظم آلمان این سخنان را تنها یک روز پس از نشست سران هفت قدرت اقتصاد جهان (جی ۷) عنوان کرد؛ نشستی که نتوانست بر سر تجدید تعهد به توافق اقلیمی پاریس به توافق برسد.

پس از صحبت‌های مرکل، دیگر سیاستمداران آلمانی هم از آمریکا و دونالد ترامپ انتقاد کردند. مارتین شولتز رهبر حزب سوسیال دمکرات و رقیب مرکل در انتخابات آلمان که تقریبا دو ماه دیگر برگزار می‌شود ترامپ را متهم کرد قصد داشته مرکل را در بروکسل "سرافکنده" کند و او را متهم کرد "مثل یک رهبر مستبد رفتار می کند."

درست پیش از اجلاس جی هفت، اجلاس ناتو در بروکسل برگزار شد و رئیس جمهوری آمریکا سعی کرده بود کشورهای اروپایی را متقاعد کند با افزایش بودجه نظامی به حداقل دو درصد تولید ناخالص داخلی خود، سهم بیشتری از هزینه های ناتو را بپردازند. آمریکا که فرماندهی کل ناتو را در دست دارد، حدود ۷۰ درصد هزینه‌های این ائتلاف نظامی را می‌پردازد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از شروع اجلاس ناتو گفته بود رئیس جمهوری آمریکا با رهبران ناتو "سختگیرانه" برخورد خواهد کرد.

دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود از مرکل و سیاست‌هایش به خصوص پذیرفتن پناهجویان سوری انتقاد کرده بود و متقابلا هم مرکل از ترامپ انتقاد کرده بود.

سفر مرکل به آمریکا بعد از ریاست جمهوری دونالد ترامپ رابطه سرد دو رهبر را بیش از پیش عیان کرد.

در ابتدای هفته که اجلاس سران هفت کشور صنعتی (جی هفت) در ایتالیا برگزار شد اختلافات آمریکای ترامپ و اروپا بیشتر خود را نشان داد. عدم حمایت ترامپ از پیمان پاریس برای مقابله تغییرات آب و هوایی زمین و همچنین موضوع ناتو از نکات اصلی اختلاف بود.

مرکل در زمان برگزاری نشست سران گروه هفت گفته بود که کشورهای عضو در بحثی "جنجالی" سعی کرده‌اند که ترامپ را قانع کنند به توافق‌نامه پاریس پایبند باشد.

صراحت لحن غیرعادی آنگلا مرکل به دل رای دهندگان نشسته و با توجه به این که چهار ماه تا انتخابات مانده شاید حمایت عمومی از مارتین شولتز رقیب مرکل شگفت انگیز نباشد. یک تیتر بزرگ دوشنبه این بود: "مرکل مقابل ترامپ".

جام نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین