پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:20 - 1396/03/16

وجود ۹۲ ایراد کلی در ساختار تولید داخلی

حل نصف مشکل بیکاری در با اجرای یک قانون

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۹۲ ایراد کلی در حوزه تولید داخلی کشور از سوی دولت احصا شده است، گفت: اگر قانون رفع موانع تولید که از سوی خود دولت به مجلس ارائه شده اجرا شود، ۵۰درصد مشکلات اشتغال و تولید در کشور رفع خواهد شد.

به گزارش کارگرانلاین، سید حسن حسینی شاهرودی با بیان آنکه هم‌اکنون حجم عظیمی به‌عنوان قاچاق و نه واردات رسمی مطرح می‌شود، این حجم به 15 میلیارد دلار رسیده که تقریباً با بودجه عمرانی 68هزار میلیارد تومانی یک‌ساله  کشور برابری می‌کند، گفت: این رقم معطوف به کالای قاچاقی است که قطعاً در حوزه کالاهای مصرفی وارد کشور شده و طبیعتاً تقاضا هم برای آن وجود دارد. باید بپذیریم که تقاضا در بازار تقاضا وجود دارد چراکه اگر تقاضا به‌دلایلی مانند رکود محدود شده بود نباید با این حجم قاچاق مواجه بودیم.

حسینی ابراز کرد: شواهد نشان می‌دهد در شرایط فعلی  نتوانسته‌ایم در بازار، مدیریت مصرف ایجاد کنیم، باید سلیقه مصرف کننده داخلی را به‌سمت استفاده از کالای داخلی سوق می‌دادیم تا از طریق آن تولید داخلی نیز رونق بگیرد اما در این زمینه توفیقی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه قسمتی از کالای قاچاق به‌صورت رسمی و قسمتی از آن به‌صورت غیررسمی وارد کشور می‌شود، گفت: این نکته را در نظر داشته باشید که کشور دارای مرزهای پهناوری است  و کنترل همه مبادی رسمی و غیررسمی به هزینه‌های زیادی نیاز دارد. پیشنهاد بنده این است که علاوه بر تمرکز روی مبارزه با قاچاق به موضوع ارتقای رقابت پذیری در تولید داخلی نیز توجه داشته باشیم، اگر همه تلاشها در این زمینه متمرکز شود و در تولید داخلی نتوانیم محصول مورد نظر مصرف کننده را تولید کنیم باز هم همان رویه‌های قبلی تکرار خواهد شد.

اخیراً بازدیدی به‌همراه اعضای کمیسیون اقتصادی از منظقه آزاد اروند در آبادان داشتیم، در آن منطقه لنجها به‌صورت گسترده و بدون پرداخت حقوق دولتی اقدام به واردات کالای غیرضرور و مصرفی می‌کردند. مشخص است که وقتی تقاضا وجود داشته باشد و تولید داخلی نیز نتواند محصول مورد نیاز مصرف کننده را تأمین کند واردات از طریق این رویه‌ها ادامه خواهد داشت، تا زمانی که در روندهای مربوط به تولید داخلی اصلاح صورت نگیرد، نمی‌توانیم بگوییم در سیاست گذاری مبارزه با قاچاق موفق بوده‌ایم.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که دولت هم‌اکنون 92 ایراد کلی را در حوزه تولید احصا کرده است، به تسنیم گفت: اگر قانون رفع موانع تولید را که از سوی خود دولت به‌صورت لایحه به مجلس ارائه شده به‌طور کامل اجرا کند، 50 درصد مشکلات اشتغال و تولید در کشور رفع خواهد شد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین