پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:16 - 1396/03/22

تحویل پروژه‌های مسکن مهر معطل مفاصا حساب تامین اجتماعی

در حالیکه رئیس جمهور وعده داده است تا پرونده مسکن مهر در دولت یازدهم بسته شود عدم همکاری سازمان تامین اجتماعی برای دریافت حق بیمه باعث شده تا بسیاری از واحدهای مسکن مهر علیرغم افتتاح تحویل متقاضیان نشوند.

به گزارش کارگرآنلاین، در حالی که دو ماه دیگر یعنی 15 مردادماه 96 دولت یازدهم به پایان می‌رسد و دولت دوازدهم آغاز به کار می‌کند به نظر می رسد وعده رئیس‌جمهور که گفته بود مسکن مهر در این دولت به پایان رسیده و پرونده آن بسته می شود تا شاید طرح مسکن اجتماعی و یا پرداخت تسهیلات در بافت فرسوده را به عنوان جایگزین مسکن مهر کلید بزند، رنگ ببازد.

بر اساس خبرهای منتشر شده سازمان تأمین اجتماعی به هیچ وجه برای بستن پرونده مسکن مهر همکاری نمی‌کند و این در حالی است که طی 4 سال اخیر موضوع بارها پیگیری شده و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامه‌ای بر اجرای مصوبه هیأت وزیران تأکید کرده است،‌اما سازمان تأمین اجتماعی تنها به صدور یک دستور اداری در تاریخ 2 مهرماه 93 بسنده کرده و همه سازندگان و تعاونی‌های مسکن مهر را بلاتکلیف نگه داشته است.

یک مقام آگاه  در این خصوص گفت: بعد از صدور مفاصاحساب تأمین اجتماعی پایان کار ساختمانی صادر می‌شود و متقاضیان مسکن مهر دفترچه قسط دریافت می‌کنند و بعد صورت مجلس تفکیکی و در آخر سند اعیانی صادر می‌شود. حال شما تصور کنید که سازمان تأمین اجتماعی مفاصا حساب صادر نکند،‌آن‌وقت انتظار دارید چه اتفاقی بیفتد؟

وی افزود: پروژه‌های افتتاح شده به دلیل نداشتن پایان کار و دفترچه قسط قابل تحویل نیست و دود این کار فقط به چشم مردم و بانک مرکزی به دلیل عدم بازگشت منابع خط اعتباری می‌رود.

این گزارش می‌افزاید: بی‌اعتبار شدن افتتاح‌ها یکی دیگر از این مشکلات ایجادشده از سوی سازمان تأمین اجتماعی است، چراکه واحدها افتتاح می‌شوند اما تحویل داده نمی‌شوند.


*دریافت حق بیمه 23 درصدی از کارگران فصلی و دائمی
این مقام آگاه خاطر نشان کرد:با گذشت 4 سال از عمر این دولت متأسفانه مشکل تأمین اجتماعی حل نشده است و برای روشن شدن ذهن خوانندگان باید یادآور شد علاوه‌بر دریافت مبلغ 5 هزار و 200 تومان به ازای هر مترمربع واحد مسکن مهر بر اساس لیست‌های ارسالی سازندگان، از کارکنان دائم و فصلی حق بیمه 23 درصد (سهم کارفرما) دریافت می‌شود و یک مرتبه نیز بازرسان تأمین اجتماعی به دفاتر سازندگان مراجعه و بر اساس دفاتر شرکت‌ها حق بیمه دیگری مطالبه می‌کنند.

وی ادامه داد: حال باید یادآور شد چرا این مسئله حساس است و ما آن را دنبال می‌کنیم، زیرا هر مبلغی که مازاد بر مترمربع 5 هزار و 200 تومان از سازندگان مطالبه و دریافت شود، بر عهده مردم و متقاضیان است که باید پرداخت کنند.

بر اساس این گزارش، آیا می‌توان از متقاضیان مبلغی اضافه‌تر دریافت کرد، در حالی که 2 میلیون واحد مسکن مهر به طور متوسط دارای متراژ 100 مترمربع هستند. به عبارتی 200 میلیون مترمربع و اگر آن را در 5200 تومان ضرب کنیم، حدود هزار و 40 میلیارد تومان می‌شود که مبلغ کمی نیست.

به نظر می رسد حال که سازمان تأمین اجتماعی به درخواست وزارت راه و شهرسازی اهمیت نداده و حتی به دستور وزیر تعاون نیز بی‌توجه است، چگونه می‌توان انتظار داشت مسکن مهر در دولت یازدهم و حتی سال جاری تمام شود، بنابراین امید می‌رود برای یک بار هم شده این غائله خاتمه داده شده و به سازمان تأمین اجتماعی دستور داده شود به جز مبلغ مترمربعی 5200 تومان،‌مبلغ دیگری دریافت نشود./فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین