پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:23 - 1396/03/24

«برنده اصلی» بحران قطر

عضو کمیسیون امنیت تاکید دارد: عربستانی ها وارد یک بازی جبری صرف با قطر شده اند و عملا شان سیاسی قطر را زیر سوْال برده اند.

به گزارش کارگرآنلاین، عضو کمیسیون امنیت تاکید دارد: عربستانی ها وارد یک بازی جبری صرف با قطر شده اند و عملا شان سیاسی قطر را زیر سوْال برده اند

حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات منطقه بعد از بحران قطر به خبرنگار نامه نیوز گفت: وزن راهبردی قطر بالا نیست یعنی اگر کشورها بخواهند اقدام راهبردی و از جمله یارگیری منطقه ای داشته باشند باید وزنشان بالا باشد.
 
وی اظهار داشت: وزن قطر به چنددلیل بالا نیست، یکی از این دلایل این است که بخش عمده ای از خاک قطر و شاید یک سوم آن در اختیار پایگاه نظامی آمریکاست و از لحاظ نظامی، راهبرد نظامی قطر را آمریکایی ها تعیین می کند.

فلاحت پیشه بیان کرد: از سال ٩٢ به این طرف هر وقت قطر اختلافی داشته است یا از طریق شیخوخیت عربی و یا پیروی از راهبرد فرامنطقه ای آمریکا این بحران ها را حل کرده است و یا آنها را از جمله اختلافاتش با عربستان را به تعویق انداخته است.
 
وی تاکید کرد: عربستانی ها وارد یک بازی جبری صرف با قطر شده اند و عملا شان سیاسی قطر را زیر سوْال برده اند.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره بِه موضع ایران در این رابطه گفت:جمهوری اسلامی ایران فقط باید در قالب حسن همجواری تا آنجایی که می تواند به قطر برای رهایی از مشکلات ناشی از محاصره عربستان و سایر کشورها کمک کند.

وی در مورد نقش این تحولات در تغییر معادلات منطقه گفت:این اتفاقات معادلات منطقه را تا حد زیادی به تاخیر انداخته است در واقع تحولاتی را که عربستان به دنبال آنها بوده است را به تعویق انداخته است ولی اینقدر وزنه سنگینی نیست که این معادلات را تغییر دهد.
 
فلاحت پیشه تصریح کرد:همه بازیگرانی که اینجا هستند کسانی هستند که دو موضوع باید در موردشان مطرح کرد، نخست اینکه دوری آنها از عربستان به معنای نزدیکی به ایران نیست، دوم اینکه اینها راهبردهای فرامنطقه ای را کامل رد نکرده اند و نوع تعامل آنها با ناتو و آمریکا ادامه دارد و همه این کشورها یا جز ناتو یاجز طرح مشارکت های صلح با ناتو هستند و تا زمانی که این خاکریزها وجود دارد امکان رسیدن به رابطه راهبردی با ایران برای آنها کم است.
 
وی در مورد اینکه برنده این بازی چه کسی خواهد بود گفت: برنده این اختلافات آمریکاست ،آمریکا در حال حاضر هم برای ذخیره ارزی عربستان و هم قطر بهره گرفته است، کل موضوع در قالب دکترین شوک تحلیل می کنم یعنی اینکه آنها می خواستند که شوکی به منطقه وارد شود و بعد ناجی بیاید و این ناجی آمریکا باشد که بهره رهاندن منطقه از شوک را ببرد./نامه
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین