پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:24 - 1400/01/02

جدی گرفتن غربالگری شنوایی در نوزادان

عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران گفت: تمام خانواده‌ها غربالگری شنوایی نوزادان را جدی بگیرند تا زمان طلایی درمان را از دست ندهند.

خسرو گورابی عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران اظهار کرد: حس شنوایی اولین حسی است که در زمان ۴ ماهگی جنینی شکل می‌گیرد و آخرین حسی خواهد بود که  بعد از مرگ از بین می‌رود، این حس پیوسته بیدار بوده و حتی در خواب هم فرد صداها را می تواند بشنود.

او گفت: از هر هزار کودک تازه متولد شده یک کودک دچار کم شنوایی می شود و تعداد کم شنوایان دنیا تا سال ۲۰۳۰ به ۴۴۸ میلیون نفر می‌رسد و همینطور تا ۲۰۵۰ این تعداد به ۹۰۰ میلیون نفر هم  خواهد رسید.

گورابی با اشاره به اینکه افراد سمعک دار در آمریکا ظرف ۱۵ سال تعدادشان  دو برابر شده و حتی  به ۵۰ میلیون نفر هم خواهد رسید،  بیان کرد: تقریبا از هر ۶ نفر یک نفر کم شنوایی دارد و معمولا  تعداد  مردانی که کم شنوا هستند  دو برابر زنان دیده شده است. حس شنوایی نقش اساسی در توسعه و  یادگیری زبان دارد و خانواده ها باید غربالگری شنوایی نوزادان را جدی بگیرند  تا در صورت مشکل ناشنوایی زمان طلایی را  از دست ندهند.

او تصریح کرد: هنگام شیر دادن به نوزاد مراقب باشید تا مسبب عفونت گوش میانی آن‌ها نشوید. تاخیر در گفتار و زبان در کودک می‌تواند ابتدای شیوع ناشوایی باشد، پس باید توجه داشته باشید که اسباب بازی‌ها خصوصا تفنگ‌ها صدا‌های بالاتر از ۳۰ دی سی بل نداشته باشند.

گورابی گفت: ۶ عامل اصلی اعم از وراثت، شنیدن صدای بیش از حد، مسمومیت دارویی و آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند در ایجاد این نوع عارضه نقش داشته باشند؛ افراد در صورت احساس  وز وز در یک یا ۲ گوش حتما برای بررسی  به پزشک مورد نظر مراجعه کنند.

منبع: خبر آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین