پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:34 - 1400/01/04

۱۰ مسیر برای سرمایه گذاری موفق

مسیرهای بهینه برای انجام سرمایه گذاری موفق چیست؟ بهترین مسیر برای چند برابر کردن سرمایه خود کدام است؟ آیا افراد با سرمایه خرد هم می‌توانند در بازارها مختلف سرمایه‌گذاری کنند؟

سرمایه گذاری به چه معناست؟‌

به طور طبیعی برای ورود به هر عرصه‌ای باید با مفهوم آن پدیده آشنا شد، بنابراین قبل از هر چیز متقاضیان برای سرمایه گذاری باید با این مفهوم کلیدی آشنایی پیدا کنند. در یک تعریف عمومی سرمایه گذاری به وارد کردن پول و سرمایه نقدی به یک بازار و خرید محصولات آن بازار برای کسب سود و افزایش سرمایه اولیه گفته می‌شود. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری به زبان ساده یعنی تبدیل پول به چند نوع کالا یا دارایی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود و افراد می‌خواهند با نگهداری آن برای مدتی در آینده از سوددهی آن بهره ببرند.

سرمایه گذاری درهر بازار متفاوت است، چرا که هر بازار مهارت‌های خاص خود را برای سرمایه گذاری می‌طلبد. از این رو تجربه می‌تواند نقش کلیدی و مهمی را برای افراد بازی کند. اگر فردی بدون تجربه و پرس و جوی کافی وارد بازاری شود احتمال شکست خوردن و متضرر شدنش بسیار بالا است، چرا که مطمئنا افراد دیگری با تجربه بالا در آن بازار حضور دارند که از فرصت‌ها استفاده می‌کنند. اما با این وجود افراد با سرمایه خرد هم می‌توانند در صورت تجربه کافی در یک بازار مثل بازار سرمایه به موفقیت برسند و سرمایه خود را چند برابر کنند.

مسیرهایی برای سرمایه گذاری موفق

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری موفق وجود دارد که ۱۰ مورد از آنها به شرح زیر هستند.

زمان گذاشتن برای مطالعه بازار مورد نظر:‌ سرمایه‌گذاران موفق کسانی هستند که به طور مداوم وقت خود را صرف خواندن کتاب، روزنامه، مجله‌های مرتبط و شنیدن اخبار می‌‌کنند تا از آخرین روندها در بازاری که می‌خواهند در آن سرمایه‌گذاری کنند مطلع شوند.

شناسایی بازار هدف و تشکیل پرتفوی بهینه:‌ در بین اصول سرمایه‌گذاری صحیح، ترکیب بهینه‌ای که افراد برای سبد خود انتخاب می‌کنند؛ بسیار حائز اهمیت است. سرمایه‌گذاران باید سعی کنند پس انداز خود را به صورت دارایی‌های مختلف نگهداری کنند. متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری و تشکیل یک ترکیب بهینه، استراتژی مهمی برای کسب بازدهی بالا است.

فرار نکردن از ریسک: مقوله سرمایه‌گذاری به طور طبیعی مستلزم پذیرفتن مقدار مشخصی ریسک است. باید این واقعیت را پذیرفت که برای رسیدن به اهداف ریسک پذیر بود.

پیچیده نکردن فرآیند سرمایه‌گذاری: در مواردی مشاهده می‌شود که بعضی افراد چندین حساب معاملاتی مختلف دارند و در تمام این حساب‌ها به یک شکل سرمایه‌گذاری می‌کنند. به نظر می‌رسد معامله‌گران این گونه فکر می‌کنند که با این کار سبد سرمایه‌گذاری متنوع و مطمئن برای خود ایجاد می کنند، در حالی که این روش تشکیل سبد سهام و متنوع سازی سرمایه‌گذاری نیست و فقط شرایط کار را دشوارتر می‌کند.

پایش مدارم نوسانات بازار: امروزه با توجه به گسترش پلتفرم‌های آنلاین تحلیلی و معاملاتی بازارهای مالی، برای دسترسی به قیمت لحظه‌ای سهام در اقصی نقاط جهان، کافی است یک تلفن همراه هوشمند متصل به اینترنت در اختیار داشته باشیم. درصد بالایی از معامله گران در طول روز، زمان طولانی را صرف مشاهده و پیگیری نوسانات میان روزی بازار می‌کنند که مصداق بارز اتلاف وقت است.

دیدگاه کوتاه مدت نداشته باشید: نباید بر اساس نوسانات مقطعی بازار تصمیم گیری کرد و تا حد امکان باید چشم‌انداز سرمایه‌گذاری بلند مدت داشته باشیم. ممکن است برخی اوقات نسبت به اهداف مالی خود بازدهی کمتری داشته باشیم و به دلیل این موضوع نسبت به خودتان یا بازار احساس بدی پیدا کنید که این یک امر کاملا طبیعی است. اما اگر اهداف بلند مدت داشته باشیم،‌می‌دانیم که باید بر اساس عملکرد خود در بلند مدت نتیجه‌گیری کنیم.

نظارت دائمی بر عملکرد خود: سرمایه‌گذاران با تجربه می‌دانند بهترین شاخص عملکرد آینده، عملکرد گذشته است. اگر شما در کنار سرمایه‌گذاری اهداف بزرگی را برای خود تعیین کرده‌اید، بر نقاط قوتی که باعث بیش‌ترین پیشرفتتان شده است تمرکز کنید تا از نکات منفی و ترس از شکستی دلسردکننده دور بمانید.

مشورت کردن با افراد حرفه‌ای:‌ باید همواره سعی کرد افراد با تجربه و حرفه‌ای را در کنار خود داشته باشیم و از تجربیات آنها استفاده کنیم. یک سرمایه‌گذار موفق باید بداند که کمک گرفتن از یک تیم متخصص یا یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند به پیش برد فعالیت او کمک کند.

به روز رسانی استراتژی: یکی دیگر از اصول سرمایه‌گذاری این است که برنامه سرمایه‌گذاری‌مان را به صورت دوره‌ای و بعد از مشورت با افراد با تجربه به روزرسانی کنیم. با این کار می‌توانیم ایده‌های کاربردی و جدیدی را به آن اضافه کنیم و ایده‌های ضعیف را حذف کنیم.

تعصب را کنار بگذاریم: باید در سرمایه‌‌گذاری احساسات را کنار گذاشت و همیشه بر سرمایه‌گذاری روی یک سهم یا برند خاص اصرار نکنیم.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین