پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00023:37 - 1396/05/29

صدای آمریکا؛

عربستان فاجعه آفرید

«گروهی از محققان، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را به خاطر شیوع وبا در یمن، که بدترین شیوع وبا در جهان خوانده شده است، محکوم کرده و مقصر دانستند...»

به گزارش کارگرآنلاین، پایگاه صدای آمریکا (VOA) با انتشار گزارشی به نتیجه تحقیقات جدید در رابطه با شیوع گسترده وبا در یمن پرداخته و از محکوم ساختن عربستان سعودی در این رابطه توسط محققان خبر داده است.

در این گزارش که تحت عنوان "محققان: ائتلاف سعودی مقصر فاجعه وبا در یمن است" منتشر شده است، می خوانیم؛

گروهی از محققان، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را به خاطر شیوع وبا در یمن، که بدترین شیوع وبا در جهان خوانده شده است، محکوم کرده و مقصر دانستند.

بر اساس نتایج تحقیقی که روز جمعه منتشر شده است، اکثر مرگ و میر گزارش شده در یمن بر اثر شیوع وبا در مناطقی صورت گرفته است که به خاطر محاصره و حملات هوایی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی، از تدارکات و مواد مورد نیاز محروم بوده است.

نتیجه این تحقیقات که توسط دانشگاه کوئین مری لندن (QMUL) صورت گرفته است نشان می دهد که از هر 10 نفر تلفاتی که وبا در یمن داشته است، 8 مورد آن در مناطق تحت کنترل حوثی ها بوده که در دو سال گذشته در حال جنگ با عربستان سعودی هستند.

پیش از این نیز سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که یمن در حال نبرد با "بدترین شیوع وبا در جهان" است. سازمان بهداشت جهانی دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که از زمان شیوع این بیماری واگیردار در یمن -از چهار ماه پیش تا کنون- بیش از نیم میلیون نفر از شهروندان این کشور به وبا آلوده شده اند و نزدیک به 2.000 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

در گزارشی که روز جمعه توسط جاناتان کندی، اندرو هارمر و دیوید مک کوی منتشر شده، ضمن محکوم ساختن عربستان سعودی آمده است: "حملات هوایی تحت رهبری عربستان، زیرساخت های حیاتی یمن از جمله بیمارستان ها و سیستم آب رسانی عمومی را نابود کرده و مناطق مسکونی را هدف گرفته است. این موضوع موجب آواره شدن مردم در گروه های بزرگ و در شرایطی غیر بهداشتی شده است."

وزارت امور خارجه عربستان سعودی تا کنون به تماس ها و درخواست های مکتوب برای پاسخ گویی در این رابطه، توجهی نکرده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، 78 درصد از موارد وبا و همچنین 81 درصد از آمار مرگ و میر مربوط به مناطق تحت کنترل حوثی ها است و تنها 10.4 درصد از مرگ و میر ناشی از وبا مربوط به مناطق تحت کنترل دولت است.»

خبرگزاری روسی اسپوتنیک (Sputink News) نیز ضمن انعکاس نتایج این تحقیقات در گزارشی نوشت: «دانشمندان علوم پزشکی در مقاله منتشره در مجله Lancet اعلام کردند شیوع گسترده بیماری وبا در یمن، نتیجه قانونمند سیاست عربستان سعودی در راستای برهم زدن ثبات در منطقه است.

جاناتان کندی، از دانشگاه کوئین مری لندن اعلام کرد: "با در نظرداشت نقش ائتلاف در تخریب تاسیسات زیرساختی یمن، جای تعجب است که یونسکو چندی پیش سخاوت عربستان را مورد تقدیر قرار داد که 67 میلیون دلار برای مبارزه با وبا کمک کرده است".

طبق اطلاعات سازمان ملل از زمان آغاز عملیات جنگی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن بیش از 5 هزار نفر از افراد غیر نظامی در این کشور کشته و بیش از 8 هزار نفر مجروح شده اند. در اوایل ژوئن امسال مقامات سازمان جهانی بهداشت آغاز شیوه گسترده بیماری وبا را در این کشور اعلام کرده که حدود 500 هزار نفر از یمنی ها را در برگرفته است.

طوری که دانشمندان می نویسند عربستان و شرکایش در ائتلاف عربی و همچنین بطور غیرمستقیم آمریکا و بریتانیا، حامیان تسلیحاتی، اطلاعاتی و لوژستیکی کشورهای متجاوز، مقصران اصلی در شیوع بیماری وبا در یمن هستند.»

 

بیشتر بخواندید:

تازه ترین موضع گیری مقتدی‌ صدر در باره ایران بعد از سفر به عربستان
 

ضربه سرنوشت‌ساز سرلشکر ایرانی به ژنرال‌های چشم‌آبی
 

احمدی‌نژاد: اگر مانع نمی‌شدند همه ثروت‌ها را تقسیم می‌کردم

 

واکنش اژه ای به درخواست‌های مهدی کروبی بر خروج ماموران از منزل خود

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین