پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:00 - 1396/07/13

او مالک صندوق بین‌المللی پول نیست

واکنش وزیر اقتصاد به دستور ترامپ

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دستور اخیر ترامپ به صندوق بین‌المللی پول، هیچ تاثیری در عملکرد بانک‌های اروپایی و نهادهای بین‌المللی مالی و رفتار آنها با ایران ندارد.

به گزارش کارگرآنلاین، به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، چند روز گذشته نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های توسعه بین‌المللی را موظف کرده که علیه درخواست‌های وام ایران رای دهند تا جمهوری اسلامی نتواند از منابع مالی آن نهادها استفاده کند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی این دستور را کاملاً سیاسی می‌خواند که به شوخی روز شباهت دارد و به‌لحاظ اقتصادی و حقوقی هیچ معنایی ندارد.
 
مسعود کرباسیان گفت: «پیش از اینکه این دستور ترامپ را ارزیابی کنیم، باید بپرسیم که مگر آمریکا مالک صندوق بین‌المللی پول است؟ مگر آمریکا هنوز هم ‌فکر می‌کند که کدخداست و همه نهادهای بین‌المللی ازآنجا دستور می‌گیرد؟ پاسخ ایران و پاسخ جهان به این پرسش منفی است».
 
وی تصریح کرد: صندوق بین‌المللی پول، اساسنامه مشخصی دارد که فرایند تصمیم‌ گیری در این نهاد بر عهده یک یا چند شخص نیست، دستورات صندوق به ‌صورت گروهی و شورایی اتخاذ می‌شود و رای یک فرد هرگز نمی ‌تواند زمینه‌های تصمیم‌سازی را تغییر دهد؛ برای همین این گفته یا دستور ترامپ چیزی شبیه شوخی است.
 
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: شرایط به گونه دیگری پیش می‌رود؛ بسیاری از بانک‌های اروپایی و آسیایی با ایران همکاری می‌کنند و فاینانس و اعتبارهایی هم که اخیراً گشایش شده این موفقیت و روند رو به بهبود مناسبات بانکی ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی را نشان می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: حقوق ایران در صندوق بین‌المللی پول، به‌هیچ‌ وجه با دستور ترامپ سلب شدنی نیست؛ نهاد بین‌المللی قواعد خاص خود را دارد و اعتبار خود را با یک حرف بی‌منطق از بین نمی‌برد.
 
به‌ گفته کرباسیان، فضا و عملکرد بانک‌های اروپایی و آسیایی نشان می‌دهد که آن ترس از آمریکا یا تاثیرگذاری تصمیمات ترامپ بر عملکرد نهادهای بین‌المللی و بانک‌های اروپایی بی‌معنی نیست.
 
وی بیان داشت: ما نباید خود را درگیر یک حرف پوچ کنیم؛ سازمان‌های بین‌المللی مقررات خاص خود را دارد و تصمیم یک فرد ملاک و معیار عمل نیست. این گفته ترامپ، مثل همه گفته‌های او بی‌معنی و بی‌محتواست.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: رفتار و دستور ترامپ، هیچ تاثیری در عملکرد بانک‌های اروپایی و نهادهای بین‌المللی مالی و رفتار آنها با ایران ندارد. در واقع در عمل وضعیت جور دیگری پیش می‌رود.
 
وی خاطرنشان کرد: فضای ارتباط بانکی ایران با بانک‌های اروپایی و آسیایی رو به بهبود است و رفتار مناسبی را در حوزه فاینانس و گشایش اعتبار شاهد هستیم.
 
بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری آمریکا این تصمیم را برای مقابله با آنچه به ادعای او «قصور دولت ایران در مبارزه با پدیده قاچاق انسان» است، اتخاذ کرده است؛ این دستور رئیس‌جمهوری آمریکا شامل حال دولت‌های روسیه و کره شمالی هم شده و از ابتدای سال مالی 2018 میلادی اجرا خواهد شد.
 
سال مالی دولت فدرال آمریکا از اول اکتبر آغاز می شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین