پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:39 - 1396/09/11

ماجرای اولین نفری که در ایران ایدز گرفت!

ما چند روز بعد از فوتش فهمیدیم مسعود ایدز داشته است.

به گزارش کارگرآنلاین، عتماد در بخشی از گزارش خود نوشت: بعد از تشخیص اولین مورد بیماری در ایران، مدیرعامل وقت سازمان انتقال خون ایران، ملاقاتی با خانواده بیمار داشته و همان روز، موضوع در قالب گزارشی، به هیات دولت اعلام می‌شود. در این گزارش قید شده بود که «بیماران هموفیلی، هنوز از دریافت فرآورده آلوده چیزی نمی‌دانند.»

مادر اولین فرد مبتلا شده به ایدز در ایران در بخشی از گفتگوی خود با اعتماد می گوید:مسعود هموفیل نوع Aبود و باید فاکتور 8 می‌گرفت. ایران اون موقع فاکتور 8 نداشت و انتقال خون، فقط کرایو (پروتیین انعقادی مشتق از پلاسما) تولید می‌کرد که اونم با هزار دوندگی گیر می‌اومد. باید ساعت‌ها توی نوبت می‌موندیم تا دارو بگیریم. پدر مسعود گفت برای بچه‌ام فاکتور خارجی می‌گیرم. فاکتورها از فرانسه می‌اومد. 5 سال و 9 ماهش بود که ختنه‌اش کردیم. اون موقع، فاکتور زیادی استفاده شد. چند ماه بعد از ختنه، مسعود مریض شد. روزهای اول نمی‌گفتن و نمی‌دونستیم چرا مریض شده.


ما چند روز بعد از فوتش فهمیدیم مسعود ایدز داشته. دکتر زمانیان (مشاور وقت وزارت بهداشت) خون مسعود رو ایزوله کرده بود و برای آزمایش فرستاده بودن فرانسه. وقتی جواب آزمایش اومد، از ما هم آزمایش گرفتن. از من، از پدرش، حتی از بچه‌ام که یک سال بعد از فوت مسعود به دنیا اومد. اون موقع، تلویزیون برنامه‌ای داشت که همه بیماری‌ها رو با علائم معرفی می‌کرد. پزشکا به مدارس می‌رفتن و ایدز رو معرفی می‌کردن. ما هم به اون علائم شک کردیم.


علائم بیماری مسعود رو همه فامیل و دوست و آشنا می‌دونستن. وقتی می‌اومدن بیمارستان برای ملاقات مسعود، از پشت شیشه اتاق ایزوله می‌دیدن مسعود چه شکلی شده. بیماری مسعود همه جا پیچیده بود. کم‌کم رفتار فامیل و دوست و همسایه و همکار با ما بد شد و تا چند سال بعد از فوت مسعود، همه طردمون کردن... همه...

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین