پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:27 - 1396/09/15

افزایش ۲ برابری ارزش سهام عدالت

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: ارزش سهام عدالت واگذاری به مشمولان، به حدود ۲ برابر زمان واگذاری، افزایش یافته است.

به گزارش کارگرآنلاین، این سازمان روز سه‌شنبه در واکنش به انتشار برخی مطلبی درباره ارزش سهام عدالت در یکی از روزنامه‌ها در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: به موجب آئین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت موضوع تصویب‌نامه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین مصوبه مورخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ این شورا، که همه‌ساله در قوانین بودجه سنواتی نیز مورد تاکید قرار گرفته و اکنون نیز به عنوان ماده (۲) جزء احکام دائمی قانون الحاق (۲) است، «سازمان خصوصی‌سازی از سال ۱۳۸۸ تاکنون مسئولیت وصول سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت را به عنوان اقساط سهام واگذارشده و واریز آن به حساب خزانه بر عهده داشته است و شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت مکلف شده‌اند تا سود سهام عدالت تقسیم شده مجامع عمومی و عادی سالیانه خود را تا تسویه حساب کامل اقساط به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کنند».

همچنین بر اساس تصویب‌نامه جلسه مورخ ۱۶ آبان ۱۳۸۹ هیات وزیران، «دستگاه‌های اجرائی مربوط که تا قبل از واگذاری، مسئولیت اعمال مالکیت و مدیریت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت را بر عهده داشته‌اند، صرفا تا زمان آزاد‌سازی سهام به عنوان نماینده دولت تعیین شده‌اند».

علاوه بر این به موجب تصویب‌نامه جلسه مورخ ۲ اسفندماه ۱۳۹۵ شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، «سازمان خصوصی‌سازی مکلف شده است تا زمان آزادسازی سهام عدالت، سود سهام مربوط به طرح توزیع سهام عدالت را از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول و متناسب با میزان سهم قابل تخصیص به هر فرد، نسبت به پرداخت سود به مشمولین طرح یادشده اقدام کند».

همچنین به موجب تصویب‌نامه جلسه مورخ ۱۶ آبان ۱۳۹۶ شورای مذکور، «مسئولیت نظارت بر شرکت‌های سرمایه‌پذیر طرح توزیع سهام عدالت از طریق اجرای حکم بند «ب» ماده (۲۵) قانون برنامه ششم توسعه»، به سازمان خصوصی‌‌سازی سپرده شده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: از سال ۱۳۸۸ مسئولیت دریافت سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و وظیفه نظارت بر این شرکت‌ها، بر عهده سازمان خصوصی‌سازی و از سال ۱۳۸۹ تا کنون اداره شرکت‌های مذکور و حضور در مجامع آن‌ها بر عهده دستگاه اجرایی مربوطه است؛ بنابراین بر خلاف آن‌چه که در رسانه‌ها منتشرشده، از سال ۱۳۸۸ تاکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هیچگونه مسئولیتی در خصوص اداره شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و یا دریافت و توزیع سود سهام این شرکت‌ها، بر عهده نداشته‌اند.

همچنین به موجب مواد ۳۴ الی ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین براساس آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت موضوع تصویب‌نامه مورخ ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحیه‌های بعدی این آیین‌نامه در جلسات مورخ ۱۵ آبان ۱۳۹۵ و نیز سوم مهر ۱۳۹۶ این شورا، یکی از نکات اصلی حاکم بر فرآیند توزیع سود سهام عدالت، این است که به هر فرد مشمول سهام عدالت یک میلیون تومان و به هر خانوار تا سقف ۵ میلیون تومان سهم اختصاص می‌یابد ولی ثمن معامله از محل سود سالانه شرکت‌های واگذارشده تسویه خواهد شد.

در صورتی‌که در پایان دوره تقسیط (دوره محاسبه اقساط سهام عدالت با لحاظ سال مالی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، حداکثر ده دوره مالی از تاریخ ۱ فروردین ۱۳۸۵ تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۵ تعیین می‌شود)، بهای سهام مورد واگذاری به‌طور کامل تسویه نشده باشد، مشمولان می‌توانند حداکثر تا پایان مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به پرداخت بدهی و تسویه‌حساب سهام مورد خریداری اقدام کنند.

در هر صورت تنها به میزان مبلغ بدهی تسویه شده، سهام به مشمولان تعلق می‌گیرد. ضمنا به موجب مصوبات شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سازمان خصوصی‌سازی مکلف شده است نسبت به تنظیم و ارائه صورت‌حساب تسویه اقساط به مشمولان، پس از پایان دوره اقساط اقدام کند.

بنا بر اعلام سازمان خصوصی‌سازی، همه محاسبات به ارزش مقطع واگذاری انجام یافته است، بنابراین طبیعتا ارزش روز سهام واگذار شده بیشتر از ارزش مقطع واگذاری و تقریبا دو برابر این ارزش است.

همه مصوبات شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و هیات وزیران عینا در راستای مفاد قانون ابلاغ شده است و تا کنون مورد ایراد نهاد نظارتی قانون‌گذار قرار نگرفته است. بنابراین همه این مصوبات برای سازمان خصوصی‌سازی لازم الاجرا هستند.

از ۴۹ میلیون نفر مشمول دریافت سود سهام عدالت ۴۷ میلیون نفر در قید حیات هستند که حدود ۴۰ میلیون نفر از آن‌ها شماره شبای حساب بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت در سال مالی ۱۳۹۵ در سامانه سهام عدالت وارد کرده‌اند؛ دولت تدبیر و امید قصد دارد تا پایان سال جاری نخستین مرحله سود سهام عدالت در این دولت را به حساب مشمولان واریز کند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین