پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:20 - 1396/11/09

عمل لاکچری بچه پولدار‌ها که ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

کاشت نگین در چشم چند سالی می‌شود به مجموعه لاکچری‌های بچه پولدار‌ها افزوده شده است. این نگین‌ها به شکل‌هایی همچون ستاره، ماه و قلب در بخش سفیدی چشم کاشته می‌شوند و صاحب این نگین‌ها وقتی چشم‌هایش را برای نگاه کردن به کناره‌ها می‌چرخاند، نگین چشمش خودنمایی می‌کند.

به گزارش کارگرآنلاین، خانمِ جوانی که می‌خواهد تحت عمل جراحی بینی قرار گیرد. در بدو ورود به اتاقِ عمل، تکنیسین بیهوشی و سیرکولر اتاق عمل ضمن مصاحبه جداگانه با بیمار از وی در خصوص همراه داشتن وسایل و اشیاع فلزی احتمالی مانند انگشتر، گوشواره و دستبند سؤال می‌کنند که بیمار به این سؤالات پاسخ منفی می‌دهد.

عمل جراحی انجام می‌گیرد و جراح حین عمل از کوتر استفاده می‌کند. در انتهای عمل بعد از برداشتن چسب از روی پلک‌های وی، کادر درمانی متوجه سوختگی شدید در عنبیه چشم وی می‌شوند. شدت این سوختگی به حدی است که به‌رغم انجام تمامی درمان‌ها صورت گرفته در نهایت منجر به تخلیه چشم این دختر نگون‌بخت می‌شود!

در بررسی‌های به عمل آمده، کادر درمانی متوجه می‌شوند که این دختر جوان روی عنبیه خود یک نگین ستاره‌ای شکل کوچک با هدف زیبایی کاشته بوده است که فکر نمی‌کرده این موضوع اهمیتی داشته باشد، اما همین امر منجر به بروز فاجعه‌ای بزرگ برای بیمار و کادر درمانی شده است.

چشمانش برق می‌زند؛ اشتباه نکنید این برق حکایت برق خوشحالی نیست. برق غم هم نیست. این برق برق نگین‌هایی است که در چشمش کاشته شد تا بیشتر جلب توجه کند! درست در شرایطی که هر روز خبر‌های تلخ و ناگواری به گوشمان می‌رسد که فقر و شرایط بد اقتصادی محور اصلی تمام آنهاست، شنیدن خبر رفتار‌های لاکچری برخی از افراد همچون کاشت نگین در چشم یا حتی عمل جراحی تغییر رنگ عنبیه چشم با مبالغ چندین میلیون تومانی ماجرای دردناکی است که بیش از پیش شکاف طبقاتی شکل گرفته در جامعه را به تصویر می‌کشد. بگذریم از اینکه این ماجرا برای برخی متقاضیان زیبایی خیلی گران تمام می‌شود. نمونه‌اش همین خانم جوان که به خاطر وجود نگین فلزی در چشمش دچار سوختگی شده و چشمانش را از دست داد.

لاکچری بچه پولدار‌ها
کاشت نگین در چشم چند سالی می‌شود به مجموعه لاکچری‌های بچه پولدار‌ها افزوده شده است. این نگین‌ها به شکل‌هایی همچون ستاره، ماه و قلب در بخش سفیدی چشم کاشته می‌شوند و صاحب این نگین‌ها وقتی چشم‌هایش را برای نگاه کردن به کناره‌ها می‌چرخاند، نگین چشمش خودنمایی می‌کند، اما اگر شما هم می‌خواهید در چشمتان ستاره و ماه بکارید یا حتی رنگ چشمتان را بدون استفاده از لنز و به طور دائمی عوض کنید، لازم نیست راه دوری بروید در برخی از نام آشناترین مراکز چشم پزشکی شهر تهران هر دو عمل را برایتان انجام می‌دهند. اعمالی که فارغ از عوارض متعدد آن برای پزشکانی که آن را انجام می‌دهند، چندان هم سخت نیست و درآمد خوبی را عاید این مراکز معروف می‌کند.

همین حوالی
چند سالی می‌شود مراکز چشم‌پزشکی مجهزی از سوی بخش‌خصوصی در مناطق بالای شهر تهران و شهرستان البرز راه‌اندازی شده است. این مراکز چشم‌پزشکی صرفنظر از خدمات‌دهی مناسب و رفتار خوبی که در آن‌ها با بیماران صورت می‌گیرد، چندان هم کارنامه مثبتی ندارند. به‌طور نمونه همین چند سال پیش بود که ۲۱ چشم قربانی داروی تقلبی اوستینی شد که در یکی از مراکز معروف و مجهز چشم‌پزشکی خصوصی تهران به چشم بیماران دیابتی تزریق شد، اما حواشی این مراکز درمانی به همین‌جا ختم نمی‌شود و این مراکز در کنار خدمات درمانی به بیماران در کار تجارت زیبایی هم ورود یافته‌اند و رنگ چشم عوض می‌کنند و نگین چشم می‌کارند. کلینیک‌ها و بیمارستان‌هایی در همین حوالی و متعلق به افرادی که می‌شناسیمشان.

عملی که در امریکا انجام نمی‌شود
دکتر بهرام عین‌اللهی، جراح و متخصص قرنیه چشم درباره عمل کاشت نگین در چشم اینگونه توضیح می‌دهد: این کار مورد تأیید نیست و هیچ کجای دنیا چنین عملی به لحاظ علمی مورد‌تأیید نیست. برای انجام هر عمل جراحی باید استاندارد‌هایی از سوی سازمان‌های رسمی همچون FDA امریکا و اروپا مورد‌تأیید قرار گرفته باشد، اما جراحی‌هایی همچون تغییر رنگ چشم یا کاشت نگین در چشم هیچکدام تأییدیه‌های FDA را ندارند و روش‌های خوبی نیستند.

بنا به تأکید وی نگین چشم به هر حال جسمی خارجی محسوب می‌شود و می‌تواند به سلامتی چشم آسیب برساند و حتی موجب عفونت شده و منجر به تخلیه چشم و نابینایی شود.

رئیس قطب چشم‌پزشکی دانشگاه شهید‌بهشتی درباره عمل تغییر رنگ چشم هم می‌گوید: در این مورد نیز مقالات زیادی درباره عوارض این عمل به نگارش در آمده است. به گفته وی در امریکا چنین عمل‌هایی انجام نمی‌شود و افرادی که متقاضی تغییر رنگ چشم یا کاشت نگین در چشمشان باشند باید برای انجام این عمل‌ها به کلمبیا و دیگر کشور‌های امریکای‌جنوبی بروند، اما این افراد وقتی باز‌می‌گردند با عوارض متعددی مواجه می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها چسبندگی چشم و بیماری آب سیاه است. وی تأکید می‌کند: هیچکدام از این عمل‌ها کاربرد درمانی ندارد و تنها جنبه زیبایی دارند.

دکتر هاشمی، چشم‌پزشک دیگری است که درباره نگین چشم می‌گوید: دو نوع نگین چشم داریم یکی که در سفیدی چشم می‌کارند و خطری ندارد و یک نوع نگین که در داخل خود چشم می‌کارند که کار بسیار خطرناکی است و می‌تواند دردسرساز شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا این نگین در ایران هم کاشته می‌شود یا خیر؟ می‌گوید: بله، عمل سختی نیست و در ایران هم انجام می‌شود، اما هر پزشکی این کار را انجام نمی‌دهند.

۷ تا ۲۳ میلیون برای کوری!
عملی که در امریکا انجام نمی‌شود، اما در ایران انجام می‌شود؛ هزینه انجام عمل کاشت نگین در چشم چیزی حدود ۷ میلیون تومان و عمل جراحی تغییر رنگ چشم حول و حوش ۲۳ میلیون تومان است. این عمل‌ها چندان متقاضی ندارند، چون گران و خطرناکند، اما اصلی‌ترین سؤال در برابر این ماجرا چرایی انجام چنین عمل‌های خطرناکی در ایران است. آیا پزشکانی که در مراکز رسمی و کلینیک‌های خصوصی مشهور شهر تهران عمل جراحی تغییر رنگ چشم یا کاشت نگین را انجام می‌دهند، همه واقعیت را به بیماران خود می‌گویند یا به فکر تجارت خود هستند؟!
منبع:روزنامه جوان

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین