پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:13 - 1400/01/21

ورود کرونای هندی به کشور تکذیب شد

نگرانی از ورود ویروس‌های جهش‌یافته ازجمله کرونای هندی، برزیلی و آفریقایی به کشور هر چند دغدغه‌ جدیدی نیست اما درصورت تأیید و شناسایی می‌تواند به اندازه همان ویروس انگلیسی که اکنون ایران را با بحرانی تلخ مواجه کرده، خطرآفرین و هزینه‌بر باشد. شاید همین مسئله هم موجب شده که شایعاتی پیرامون ورود کرونای هندی به برخی نقاط ازجمله اصفهان پس از پایان تعطیلات نوروز و بازگشت مسافران به کشور به گوش می‌رسد اما آزمایشگاه مرجع کشوری کرونا این شایعات را تأیید نمی‌کند.

مصطفی صالحی وزیری، رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کرونا در این‌باره می‌گوید: ما چیز تازه‌ای از واریانت‌های مشخص شده شناسایی نکرده‌ایم. البته دغدغه این روزها وضعیت موجود در جامعه و اولویت اصلی کنترل انتشار ویروس است، چه جهش‌یافته چه غیرجهش‌یافته. باید اینطور گفت که در شرایط کنونی این وضعیت با هر نوع ویروسی رقم خورده باشد تا زمانی که این کنترل‌ و رعایت دستورالعمل‌ها صورت نگیرد و مدیریت مناسب وجود نداشته باشد، آمار به شکل امروز همچنان صعودی خواهد بود.
آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم درباره ورود کرونای هندی به استان با تأکید بر اینکه تاکنون چنین گزارشی منتشر نشده است، می‌گوید: متأسفانه کاهش رعایت دستورالعمل‌ها وضعیت بحرانی کرونا را رقم زده و اگر شرایط به این صورت ادامه داشته و محدودیت‌سازی صورت نگیرد، با هر نوع ویروسی، شرایط بحرانی به قوت خود باقی خواهد ماند. بنابراین این که ویروس چه اسمی دارد، در این شرایط هیچ تفاوتی ندارد و باید تمرکز در کاهش ابتلا و کنترل شیوع ویروس باشد. نجیمی، با اشاره به وضعیت فعلی کرونا در اصفهان بیان می‌کند:‌ آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در استان، به‌ویژه در مرکز استان به‌صورت انفجاری در حال افزایش و تعداد بیماران جدید بستری شده در استان به بیش از ۳۵۰ نفر در روز رسیده است. فاصله رسیدن به 400بیمار روزانه در آبان سال گذشته 3‌ماه زمان برد تا به 2هزار بستری رسیدیم، ولی در این موج در عرض 2 هفته این اعداد ثبت شد و این شرایط نشان‌دهنده یک وضعیت بسیار خطرناک و وحشتناک است. نجیمی می‌گوید: اصفهان در شروع موج قرار دارد و تا رسیدن به قله فاصله است، اما اگر به قله موج برسیم سیستم بهداشت و درمانی قدرت پاسخگویی به بیماران را نخواهد داشت. بنابراین افزایش تعداد بیماران باید هر چه سریع‌تر متوقف شود؛ چون با افزایش این آمار مدیریت بیماران بدحال بستری، امکان‌پذیر نخواهد بود. جای تأسف است که مردم هنوز حساسیت شرایط موجود را به خوبی درک نکرده‌اند. برای آگاه‌سازی آنها به این مسئله اشاره کنم که اگر در رنگ‌بندی‌های کرونا، رنگ سیاه وجود داشت بدون شک اکنون برای اصفهان صدق می‌کرد.

منبع: همشهری
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین