پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:33 - 1400/02/15

میدانید کبد چطور چرب می شود؟

علت اصلی کبد چرب چیست؟ کبد چرب بیماری است که در میان مردم ایران شایع است و یکی از اصلی ترین دلایل مبتلا شدن افراد به کبد چرب مواد غذایی می باشد.

کبد چرب متاسفانه یکی از مشکلات شایع در بین ایرانیان است. چرا کبد چرب می شود تنها یک پاسخ دارد و آن هم تغذیه نامناسب است و در لابه لای مواد غذایی مضر برای کبد یکی از آنها اصلی ترین دلایل ابتلا به “کبد چرب” هستند.

بیماری کبد چرب به هیچ گروهی محدود نمی شود و به نظر نمی رسد تفاوت های جنسیتی مشخصی وجود داشته باشد, اما مطالعات نشان می دهد که آمریکایی های لاتینی به طور نامتناسب تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند. این وضعیت در درجه اول در دوران میانسالی رخ می دهد, گرچه کودکان هم ممکن است آن را داشته باشند.

بیماری کبد چرب در آسیا به سرعت در حال افزایش است. کبد چرب ریشه در تغذیه و عادات نادرست غذایی دارد که در تازه ترین یافته های محققان اصلی ترین عامل اصلی ابتلا به کبد چرب مصرف نوشیدنی های شیرین است.
سلول های کبد چرب و روندی که موجب چرب شدن کبد می شود

نظریه رایج این است که این مشکل به دلیل مقاومت انسولین شروع می شود و به نوبه خود اغلب نتیجه چاقی و بافت چربی اضافی در شکم است.

هنگامی که افراد نسبت به انسولین مقاوم هستند, ماهیچه, چربی و کبد به طور طبیعی به انسولین واکنش نشان نمی دهند, به این ترتیب میزان هورمون و قند خون, باعث ایجاد سلول ها در خون می شود در نتیجه خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی افزایش می یابد اما مقاومت انسولین یک حالت متابولیکی پیچیده است که شامل افزایش میزان اسیدهای چرب آزاد در خون است.

بیماری کبد چرب وقتی رخ می دهد که برخی از مولکول های چربی داخل سلول های کبد تجمع کنند. وجود این سلول های چربی می تواند منجر به التهاب کبد و آسیب به بافت اطراف کبد شود.

زمانی که این اتفاق می افتد, اگر الکل اضافی درگیر نباشد, به این مشکل استاتو هپاتیت غیر الکلی می گویند, به این دلیل که کبد ملتهب است که نام آن به صورت مخفف عبارت است از NASH.

برآوردها کمی متفاوت هستند، اما به نظر می رسد که 5 تا 10 درصد افراد مبتلا به بیماری کبد چرب به رشد و توسعه NASH ادامه می دهند.

NASH اغلب یک وضعیت نسبتاً ثابت و کم درجه است که افراد برای سال ها با این مشکل زندگی می کنند اما چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره شده است می تواند آسیب جدی به کبد برساند و اختلال در عملکرد کبد - بیماری به نام سیروز است.

سیروز غیرقابل برگشت است و منجر به نارسایی کل کبد می شود همچنین با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد همراه است.برخی مطالعات نشان داده اند که 3 % از افراد مبتلا به NASH در حال توسعه سیروز هستند, در حالی که برخی دیگر این اندازه را 26 %می دانند.

هیچ تست یا فاکتور ریسکی وجود ندارد که پیش بینی کند چه کسی سیروز را توسعه خواهد داد و چه کسی نه. واضح است که پیش بینی NASH بسیار بهتر از استاتو هپاتیت است که نتیجه مصرف الکل سنگین است. شاید نیمی از کسانی که مبتلا به استاتو هپاتیت الکلی هستند (که فاقد یک لغت دستی است) سیروز را توسعه دهند.

علاوه بر مشکلات کبدی, افراد مبتلا به کبد چرب و NASH بیشتر نگران بیماری های قلبی و سکته هستند ، خطر مرگ آن ها از بیماری های قلبی و عروقی دوبرابر افرادی است که NASH را ندارند.

یک دلیل ممکن است مربوط به فاکتورهای التهابی و دیگر عوامل پمپ شده توسط سلول های کبد مبتلا به چربی باشد که آسیب به درون سرخرگ ها را افزایش داده و خون را بیشتر به لخته تبدیل می کند, ترکیبی که ممکن است منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

 علت کبد چرب
کبد چگونه چرب می شود؟
سایر اطلاعات درباره کبد چرب

-چاقی شکمی و سندرم متابولیک, مقاومت انسولین را ایجاد می کنند.

-مقاومت انسولین در خون میزان اسید چرب را افزایش می دهد

-چربی در سلول های کبد تجمع می یابد

-معمولاً علامتی برای این بیماری وجود ندارد

-کاهش وزن می تواند چربی کبد را کم تر کند

-مصرف بیش از حد الکل نیز باعث می شود که کبد چرب شود

-چربی در کبد باعث التهاب و آسیب به بافت کبد می شود

-اصطلاح پزشکی اش استاتو هپاتیت می باشد ؛ استاتو هپاتیت که به الکل مربوط نیست، استاتو هپاتیت غیر الکلی، یا NASH می باشد.

-نمونه برداری از کبد تنها راه تشخیص قطعی این بیماری است.

-کاهش وزن و ورزش، درمان های اصلی هستند.

-آسیب بیشتر کبد به فیبروز کبدی و سیروز منتهی می شود

-فیبروز، تجمع بافت فیبری است. سیروز از بافت زخم تشکیل می شود.

-بین 3 تا 26 درصد از بیماران مبتلا به NASH سیروز می گیرند.

-تعداد کمی از افراد مبتلا به سیروز، سرطان کبد را توسعه می دهند

NASH -با افزایش خطر حمله قلبی و سکته پیوند یافته است.

-کبد مبتلا به NASH ممکن است عوامل التهابی تولید کند که فرآیند آترواسکلروز را ترویج می کند که رگ های خونی را محدود می کند.

-ممکن است NASH یک جنبه دیگر از سندروم متابولیک باشد.

کبد چرب
مواردی که باید درباره کبد چرب بدانید
چگونه نوشیدنی ها و غذاهای حاوی شکر اضافه شده، می توانند منجر به کبد چرب شوند؟

بیش ترین افزایش قند خون، ناشی از مصرف نوشیدنی های گوناگون است این شامل آب میوه و شیر و همچنین قهوه یا چای با شکر است. غذاهای تهیه شده با قند نیز موجب افزایش سطح قند خون می شوند.

وقتی سطح قند خون بالا می رود، قند برای انرژی به کار می رود و مقدار کمی در ماهیچه و کبد شما ذخیره می شود ، همانطور که در بخش سلامت نمناک بیان شده است پس از آن، قند اضافی در جریان خون فوراً به نوعی چربی به نام تری گلیسیرید تبدیل می شود درست چند دقیقه بعد از خوردن نوشیدنی حاوی شکر، تری گلیسیرید خون افزایش می یابد. تری گلیسیریدها پس از آن در سلول های چربی، ماهیچه ها و در خود کبد ذخیره می شوند.

بدن در بسیاری از مناطقش چربی را به عنوان انرژی و عایق ذخیره می کند. کبد تا حدی از چربی تشکیل شده است، اما اگر مقدار چربی در کبد بسیار بالا باشد، ممکن است نشانه بیماری کبد چرب باشد.

 علت کبد چرب
نوشیدنی ها و غذاهایی که منجر به کبد چرب می شود
دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد:

بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیرالکلی. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می زند و از انتقال سموم و تولید صفرا برای سیسستم گوارشی جلوگیری می کند.

وقتی کبد قادر به انجام موثر این کارها نباشد، فرد را در معرض خطر توسعه مشکلات دیگر در بدن قرار می دهد.

یک رژیم غذایی برای بیماران کبد چرب شامل انواع مختلفی از غذاها است. کاهش کالری و خوردن فیبر بالا نقطه شروع خوبی هستند. خوردن غذاهایی حاوی کربوهیدرات پیچیده، فیبر و پروتیین می تواند به بدن کمک کند تا احساس سیری داشته و انرژی پایدار را فراهم کند.

برخی افراد تصمیم می گیرند برنامه های رژیم غذایی خاصی مانند رژیم غذایی گیاهی را دنبال کنند. متخصص رژیم می تواند به فرد کمک کند تا یک برنامه رژیم غذایی را فراهم کند که برای سلایق، نشانه ها و وضعیت سلامتی فرد مناسب باشد.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین