پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:35 - 1400/02/15

چگونه از روی راه رفتن افراد متوجه سلامت آنها شویم؟

روش راه رفتن ما اطلاعات بسیاری درباره سلامتی مان آشکار می کند و می تواند شاخص ساده ای برای تشخیص سریع مشکلات سلامتی باشد تا از تشدید آنها پیشگیری کنیم.

اگر دقت کرده باشید متوجه می شوید که هنگام راه رفتن چه در خانه و چه در بیرون از منزل، یک پای خود را جلوتر از پای دیگری می گذارید. در واقع این اقدام توانایی راه رفتن را نشان می دهد که کاملاً طبیعی است اما برای بعضی از افراد این گونه نیست و اشکالی در کار است. استایل و مدل راه رفتن شما می تواند چیزهای زیادی در مورد جسم، فیزیولوژی، اعصاب و یا حتی مشکلات موجود در بدن تان بگوید.

مشکلات راه رفتن
ارتباط مدل راه رفتن با سلامت و بیماری فرد
لنگان لنگان راه رفتن

افرادی که این گونه راه می روند، معمولاً بیشتر وزن بدن خود را روی یک پا می اندازند و در نتیجه آسیب دیدگی به مفصل افزایش پیدا می کند. گاهی اوقات علت آن مشکلات ساختاری در بدن مثل مشکلات عضلانی، تقارن نداشتن و آسیب دیدگی هایی مثل آرتروز ، تفاوت طول پاها و مشکلات دیگر پا است.

زمانی که تعادل فرد برقرار نشود و به همین استایل ادامه بدهد، مشکل تشدید می شود. در اکثر موارد افرادی که این گونه راه می روند، معمولاً یکی از پاهایشان کوتاه تر از دیگری است و همچنین ممکن است این مشکل عاملی برای ایجاد درد زانو ، لگن و کمر شود که حتما باید به یک تراپیست مجرب مراجعه کنید.

لنگان راه رفتن
گام بلند یا گشاد راه رفتن

سن افراد می تواند روی سرعت راه رفتن آن ها تاثیرگذار باشد. در واقع فیبر عضلانی هم عاملی برای تعیین سرعت راه رفتن افراد است که می تواند قدرت راه رفتن آن ها را زیاد یا کم کند. گاهی اوقات چاقی و یا آسیب دیدگی مفصلی یا پوکی استخوان عاملی برای کاهش سرعت در هنگام راه رفتن است. وزن زیاد بدن، راه رفتن را برای افراد سخت تر می کند و بعضی از افراد نیز به دلیل رژیم غذایی کم کالری با این مشکل مواجه می شوند.
گام کوتاه یا شافل

قدم های شافل یعنی قدم هایی که در آن پای فرد به اندازه کافی هنگام قدم برداشتن بالا نمی آید و قدم های بسیار کوتاهی دارند. گاهی اوقات نیز پای او کمی چرخش خواهد داشت که در بعضی از موارد نشان دهنده بیماری پارکینسون است. اگر این طرز راه رفتن با درد و یا ناراحتی همراه بود، حتما باید به متخصص مراجعه کنید و علت آن را جویا شوید. البته بعضی از ورزش ها هستند که می توانند این نوع راه رفتن را اصلاح کنند که معمولاً در چنین شرایطی افراد به بیش از یک ماه تمرین نیاز دارند.

گام کوتاه
لرزان

بعضی از افراد هستند که نمی توانند راحت راه بروند و هنگام راه رفتن نیز لرزش در آن ها دیده می شود. گاهی اوقات نیز نمی توانند تعادل خود را برای هر قدمی که برمی دارند، حفظ کنند که معمولا نشان دهنده ضعف عضلات گلوتال است. این الگو از راه رفتن شبیه به الگوی قدم های پنگوئنی است که در بعضی از موارد نشان دهنده پوکی استخوان است که تمرین های اصلاحی می تواند ضعف عضلانی و نامتعادلی لگن را برطرف کند.
راه رفتن با قدرت بیش از حد

به لحظاتی فکر کنید که احساس شادی و هیجان در زدگی داشتید. مثلا در اوقاتی که احساس عشق زیادی درون خودتان داشتید. این احساسات می تواند طرز راه رفتن شما را تغییر دهد و در واقع نوع راه رفتن چیزهای زیادی در مورد وضعیت ذهنی افراد می گوید. معمولا در این شرایط افراد قدم های بسیار محکمی بر می دارند و ممکن است حتی پاهایشان را روی زمین هم بکشند. این طرز راه رفتن نشان دهنده احساسات بسیار قوی است. قدرت به خرج دادن هنگام راه رفتن فواید زیادی برای سلامتی دارد اما نباید در آن زیاده روی کرد.

راه رفتن با قدرت
گرفتگی عضلات هنگام راه رفتن

بعضی از افراد هستند که هنگام راه رفتن ناگهان دچار گرفتگی عضلات می شوند و احساس می کنند که دیگر نمی توانند ادامه مسیر را طی کنند. همانگونه که در بخش سلامت نمناک میخوانید اگر هنگام راه رفتن با این مشکل روبرو می شوید، احتمالاً بیماری دارید که حتما پزشک باید آن را تشخیص دهد. احتمال بیماری هایی مثل بیماری ریوی یا بیماری شریانی محیطی وجود خواهد داشت که حتماً باید به متخصص مراجعه گردد. گاهی اوقات نیز نشان دهنده بالا رفتن سن و جزء علائم پیری است که البته طبیعی نیست و در هر سنی باید در صورت ورود چنین مشکلی، حتما به پزشک مراجعه کنید.
به هم خوردن تعادل هنگام راه رفتن

اگر هنگام راه رفتن ناگهان مسیر را اشتباه می روید و تعادل کافی ندارید و قدم های سبک برمی دارید، احتمالاً مشکل نورولوژیک و یا عصبی در درون بدن شما وجود دارد که حتما باید پزشک آن را تشخیص دهد. دیابت نوروپاتی نیز می تواند باعث ایجاد چنین مشکلی شود که افراد ناگهان احساس بی حسی می کنند و نمی توانند تغییرات دما در پای خود را حس کنند. کنترل قند خون با ورزش کردن، مصرف غذای سالم و داروی تجویزی پزشک می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

رژیم غذایی
قدم زدن بی جان

اگر با سرعت راه می روید و ناگهان نفس تنگی می گیرید، احتمالا باید وضعیت خود را بررسی کنید. گاهی اوقات حتی افراد در صورت آرام راه رفتن اما سربالایی و یا بالا رفتن از پله ها دچار این مشکل می شوند . در هر صورت بهتر است که وضعیت قلب و ریه خود را بررسی کنید. شاید بیماری هایی مثل آسم و عفونت تنفسی وجود داشته باشد که تشخیص آن با پزشک است.
راه رفتن بدون میل و رغبت

ممکن است بعضی از افراد در لحظات استرس زا و یا ناراحت کننده بدون میل و با بی حوصلگی راه بروند که گاهی اوقات نشان دهنده افسردگی در آن هاست و معمولاً علت جسمانی خاصی ندارد.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین