پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:19 - 1400/02/16

کاهش طول عمر با۴دلیل!

متخصصان انگلیسی معتقد هستند که برای داشتن طول عمر طولانی باید برخی عادات اشتباه در زندگی را ترک کنید.

 داشتن عمری طولانی یکی از آرزو‌های انسان‌ها از گذشته تاکنون بوده است. امروزه با پیشرفت علم و فناوری متخصصان می‌گویند که داشتن عمری طولانی یک انتخاب است نه موهبتی ازلی برای برخی از مردم.

در واقع، داشتن عمری طولانی منوط به رعایت باید‌ها و نباید‌هایی در زندگی است. این موارد به طیف گسترده‌ای از موضوعات شامل رژیم غذایی، سبک زندگی و مواردی از این دست مربوط می‌شود. در این مطلب به سبک‌های زندگی اشتباه که افراد برای طول عمر بیشتر باید آن‌ها را ترک کنند می‌پردازیم:

۱- سبک زندگی کم تحرک

انسان‌ها از دیرباز برای زندگی نیازمند تحرک بودند. با این حال، با صنعتی شدن جوامع و فرآیند شهرنشینی، از حجم تحرک انسان‌ها کاسته شده و افراد سبک زندگی کم تحرک را به ناچار برگزیده اند. متخصصان تاکید دارند که داشتن تحرک کافی تنها ابزاری برای کاهش وزن و تناسب اندام نیست، بلکه تحرک کافی باعث افزایش شادابی، نشاط و سلامتی انسان می‌شود.

تحقیقات متعدد نشان داده است که کم تحرکی می‌تواند باعث افزایش خطر بروز بیماری‌هایی مانند متابولیسم آهسته، ضعف عضلانی، چاقی و افزایش سطح کلسترول خون شود. در مقابل، با تقویت عضلات، بدن توانایی بیشتری برای رساندن خون به اندام‌ها و بافت‌ها دارد. همین موضوع باعث رسیدن مناسب‌تر مواد غذایی و اکسیژن به اندام‌ها می‌شود.

۲- دیدگاه منفی به زندگی

شاید این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد که افراد دارای دیدگاه منفی به زندگی طول عمر کوتاه تری نسبت به افراد خوش بین دارند. در واقع دیدگاه منفی به زندگی باعث احساس خستگی و کسالت شده و می‌تواند مرگ زودرس را درپی داشته باشد.

یک مطالعه که از سوی مرکز سلامت همگانی انگلیس انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که دیدگاه منفی به زندگی دارند از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردار هستند و در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند.

۴ عادات اشتباه در زندگی که باعث کاهش طول عمر می‌شود

۳- به اندازه کافی نخوابیدن

خواب یکی از حیاتی‌ترین مواردی است که بدن به دلایل مختلف به آن نیاز دارد. خوابیدن کافی باعث زدودن احساس خستگی از بدن شده و از آن بالاتر، به سلول‌های بدن در اندام‌های اصلی امکان ترمیم و جایگزین شدن در طول شب را می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که خواب باعث تنظیم متابولیسم (سوخت و ساز بدن) و ترشح هورمون‌ها می‌شود. داشتن یک خواب مناسب در طول شب یکی از کلیدی‌ترین عوامل دخیل در شادی، سلامتی و افزایش طول عمر افراد است. دست کم ۸ ساعت خواب در طول شب توصیه می‌شود.

۴- زیاده روی در خوردن گوشت قرمز

حقیقت این است که آنچه شما می‌خورید تاثیر قابل توجهی در سلامتی و طول عمرتان دارد. بسیاری از مواد غذایی مانند فست فود‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر سلامتی انسان را به مخاطره می‌اندازد. با این حال، در کنار خواص بی شمار مصرف گوشت قرمز، باید بدانید این گوشت‌ها به دلیل دارا بودن سطح بالای کلسترول نباید به صورت دائمی مورد استفاده قرار گیرند.

یک تحقیق نشان داده است که داشتن یک رژیم غذایی حاوی سطح بالایی از گوشت قرمز به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و سرطان‌های کشنده را افزایش می‌دهد. همچنین زیاده روی در مصرف گوشت قرمز باعث کاهش طول عمر افراد می‌شود.

در این زمینه توصیه می‌شود به جای گوشت قرمز از گوشت سفید و آبزیان در رژیم غذایی خود بهره بگیرید.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین