پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:04 - 1400/02/25

عوارض واکسن کویدد ۱۹ چقدر نگران کننده است

روند واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشور همچنان با واکسن‌های وارداتی در حال انجام است و انتظار می‌رود با تولید انبوه واکسن ایرانی، روند تزریق واکسن شتاب تندتری بگیرد.

طبق آنچه که وزارت بهداشت اعلام کرده است، تا کنون یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند.

بر همین اساس، تاکنون دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دوز واکسن کووید ۱۹ در کشور تزریق شده است.

این در حالی است که وزارت بهداشت، واکسیناسیون گروه‌های مختلف سنی و همچنین شغلی را طبق سند ملی واکسیناسیون که در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده است، پیش می‌برد.

بر اساس سند ملی واکسیناسیون، در ابتدای کادر بهداشت و درمان در اولویت تزریق قرار گرفتند و آن طور که عنوان می‌شود، تمامی کادر درمان کشور موفق به دریافت واکسن شده اند. البته این وضعیت در بخش خصوصی همچنان ادامه دارد و برخی از پرستاران نیز هنوز این واکسن را دریافت نکرده اند.

در همین حال، با آغاز واکسیناسیون سالمندان ۸۰ سال به بالا، گروه دیگری از افراد جامعه توانسته اند واکسن کرونا را بزنند.

بیماری کووید ۱۹ در حال حاضر مسئله مهمی در تمام دنیا است و ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سلامتی اقتصادی، رفاهی و فرهنگی را درگیر کرده است و بدون تردید کنترل آن بدون واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم نمی‌شود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، از سالمندان به عنوان آسیب پذیر‌ترین گروه جامعه در برابر کووید ۱۹ نام برد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده از زمان شیوع بیماری در کشور، احتمال فوت یک فرد ۸۰ ساله در اثر ابتلای به بیماری نزدیک به ۶ برابر یک فرد ۴۰ ساله است.

وی افزود: حدود دو هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن، زمان لازم است تا افراد حفاظت و ایمنی لازم را در برابر خطر ابتلاء به بیماری داشته باشند و بنابراین از سالمندانی که واکسن زده‌اند می‌خواهیم همچنان ماسک زده و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند.

لاری ادامه داد: هیچ واکسنی در برابر خطر ابتلاء به کووید ۱۹ مصونیت صد درصدی ایجاد نخواهد کرد، ولی منجر به کاهش خطر ابتلای شدید به بیماری و کاهش خطر مرگ و میر در افراد خواهد شد.

وی افزود: ضروری است که جوانان و افراد غیر سالمند نیز حتی اگر بدون علائم بیماری هستند، نسبت به استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی از این عزیزان اقدام کنند.

در همین حال، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با عنوان این مطلب که در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر مشکلی برای واکسیناسیون سالمندان نداریم و صد درصد افراد در سامانه هستند، گفت: هر بهورز ۵۰ نفر سالمند را تحت پوشش دارد و از همین رو می‌توانیم واکسیناسیون ۶۵ سال به بالا در روستا‌های زیر ۲۰ هزار نفر را شروع کنیم. اگر تعداد زیاد بود و واکسن کم بود، می‌توانیم از ۷۰ سال یا ۷۵ ساله‌ها شروع کنیم.

وی با عنوان این مطلب که ۲۶ هزار و ۹۰۰ تیم واکسن داریم، تاکید کرد: تیم‌های واکسیناسیون می‌توانند هر ۸ دقیقه یک نفر را واکسن بزنند.

این در حالی است که اکبر فتوحی استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که تزریق واکسن کووید ۱۹ در کودکان توصیه نمی‌شود، گفت: واکسن در افراد باردار می‌تواند خطرآفرین باشد، باید سعی کنند شیوه نامه‌ها را رعایت کنند، اما اگر خطر مبتلا شدن وجود دارد با نظر پزشک، خود را واکسینه کنند.

وی افزود: افراد دارای نقص ایمنی با مشورت پزشک متخصص خود تزریق واکسن را انجام دهند.

در همین حال، فاطمه عابدینی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که برخی افراد هیچ عارضه‌ای حتی تب معمولی را پس از واکسیناسیون تجربه نمی‌کنند، گفت: البته در برخی افراد شاهد بروز عوارض ناشی از واکسن هستیم که این موضوع بسته به سیستم ایمنی بدن افراد و پاسخ آن‌ها به واکسن متفاوت است.

منبع: جوان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین