پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:35 - 1400/02/27

کدام کشورها در مدیریت کرونا موفق بودند؟

با سپری شدن یک سال و نیم از همه‌گیری کرونا، حالا مشخص شده است کشورهایی که به نظر نمی‌رسید بتوانند در این برهه حساس موفق عمل کنند، خلاف تصور عمومی، موفق بودند و کشورهایی که تصور می‌شد موفق باشند، عملکرد خوب و قابل قبولی نداشتند.

 آمریکا، کانادا، بسیاری از کشورهای اروپایی و به‌ ویژه انگلستان که گمان می‌رفت به دلیل داشتن درآمد مالی بالا، تکنولوژی پزشکی پیشرفته، و سیستم بهداشت و درمان عالی در مهار کرونا از دیگران بهتر باشند، نتوانستند موفقیت معناداری در مدیریت بحران کرونا ارائه دهند. در مقایسه، کشورهایی چون نیوزلند، تایوان، سنگال، سنگاپور و ایسلند و حتی تاجیکستان، بسیار موفق در مدیریت کرونا عمل کردند.

آمریکا به‌عنوان پردرآمدترین کشور دنیا و کشوری که حدود ۴۰ درصد پیشرفت و نوآوری علم پزشکی دنیا در آن رخ می‌دهد، در مهار کرونا با مشکل بسیاری مواجه شد.

ولی چرا در یک جغرافیای مشخص و امکانات تقریباً برابر، برخی توانستند بیماری کووید-۱۹ را مهار کنند و برخی موفق نبودند؟

دکتر آرش علایی، مدیر انستیتوی جهانی آموزش و سلامتی در نیویورک آمریکا، می‌گوید: «آنچه معنادار است، پیشبرد سیاست علمی درست و اعتمادسازی میان مردم در میان کشورهای دنیا در کنترل کرونا بود. این سناریو در تاجیکستان و ژاپن، کره جنوبی، سنگاپورو تایوان دیده شد. این کشورها در ابتدای همه گیری با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از منابع مالی و تکنولوژی از ابتدا بسیار موفق عمل کردند.»
نشریه گلوبال سیتیزن در روزهای گذشته با بررسی پنج کشوری که درمواجهه با کرونا واکنش درستی نشان دادند، موفق‌ترین استراتژی‌ها در غلبه بر بیماری همه‌گیرِ ناشی از ویروس کرونا را بررسی کرده است.

این نشریه نیوزلند را طبق شاخص واکنش جهانی به کرونا، در جایگاه اول قرار می‌دهد. مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، نیوزلند را برای مدیریت اثرات ویروس کرونا در این کشور متمایز دانسته است. نیوزلند از دهم سپتامبر سال گذشته تاکنون، فقط هزار و ۴۰۱ مورد بیمار و ۲۲ مورد مرگ گزارش داده است.

نیوزلند اقدامات پیشگیرانه را سی‌ام ژانویه سال ۲۰۲۰، تنها سه روز پس از اعلام شناسایی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، آغاز کرد.

کشور سنگال نیز با وجود سیستم مراقبت‌های بهداشتی شکننده، به دلیل واکنش همه‌گیر در جایگاه دوم قرار دارد و تاکنون کمتر از ۱۴ هزار مورد بیمار مبتلا به کووید-۱۹ ثبت کرده و تنها ۲۸۴ مورد مرگ ناشی از آن بیماری داشته است.

دکتر عبدولای بوسو، مدیر مرکز عملیات اضطراری سلامت سنگال، گفته است که دولت آن کشور در اواخر ژانویه ۲۰۲۰ و درست زمانی که سازمان بهداشت جهانی، همه‌گیری ویروس کرونا را به عنوان یک فوریت بین‌المللی بهداشت عمومی اعلام کرد، تهیه برنامه‌های اضطراری را در دستور کار خود قرار داد.

سنگال چهارمین کشور آفریقایی بود که در دوم مارس ۲۰۲۰، وجود موارد مثبت کرونا را در آن کشور تأیید کرد، سپس به‌سرعت مقررات منع رفت و‌آمد وضع کرد و همه سفرهای داخلی بین ۱۴ منطقه کشور را محدود کرد تا هرگونه گسترش داخلی ویروس را به تأخیر اندازد.

یو اس‌ای تودی در گزارشی نوشت که سنگال با استفاده از آزمایشگاه‌های سیار توانست ظرفیت آزمایش‌گیری کرونا را افزایش دهد و بسیاری از نتایج را طی ۲۴ ساعت به شهروندان خود ارائه کرد. هتل‌ها نیز در آن کشور به واحدهای قرنطینه تبدیل شدند.

برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی، ایسلند بدون ایجاد قرنطینه با کرونا مقابله کرد. این کشور دو هزار و ۱۰۷ مبتلا و ۱۰ مورد مرگ ناشی از آن را گزارش کرده است.

 

 

منبع: خط بازار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین