پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:47 - 1400/02/28

افسردگی با بروز التهاب در بدن ارتباط دارد

محققان می گویند: التهاب که واکنش طبیعی بدن در مبارزه با عفونت‌ها است، می‌تواند مشخصه و علامت اصلی افسردگی باشد.

محققان انگلیسی در این مطالعه متوجه شدند که مبتلایان به افسردگی در مقایسه با افراد فاقد این بیماری دارای سطوح بالاتری از  پروتئینی هستند که با بروز التهاب ارتباط دارد.

کارشناسان گفتند، این موضوع حتی با در نظر گرفتن عواملی مانند بیماری، رفتارهای ناسالم یا سابقه اجتماعی - اقتصادی صادق است.

محققان «مرکز تحقیقات زیست پزشکی Maudsley» در انگلیس می گویند که یافته های آنها که در مجله American Journal of Psychiatry منتشر شده است، می تواند به زمینه سازی برای درمان های جدید هدفمند برای اختلالات بهداشت روان کمک کند.

آنها گفتند: در تجزیه و تحلیل گسترده ما، اطلاعات در مورد وضعیت اقتصادی-اجتماعی، سلامت، عادات ناسالم و همچنین استعداد ژنتیکی برای اختلال عملکرد ایمنی به عنوان تنها توضیحات برای رابطه میان افسردگی و بروز التهاب در بدن حذف شد.

محققان معتقدند: با این روند حذف، نشان می دهیم که ممکن است یک فرآیند اصلی بیولوژیکی در پشت ارتباط میان افسردگی و افزایش التهاب در بدن وجود داشته باشد.

این محققان افزودند: در صورتی که بتوانیم این روند را شناسایی کنیم و جزئیات بیشتری درباره نقش آن در ایجاد افسردگی کشف کنیم، می توانیم زمینه را برای آزمایش جدید درمان های این اختلال بهداشت روان گسترده کنیم.

التهاب یک واکنش بیولوژیکی مانند احضار سیستم ایمنی بدن برای کمک به بدن در مبارزه با عواملی که به آن آسیب می زند مانند عفونت ها، آسیب ها و سموم است اما در عین حال التهاب می تواند نقش مهمی در تنظیم رفتار داشته باشد و مغز را به «حالت بیمار» برگرداند.

محققان در این مطالعه داده های ۸۶ هزار نفر را از «بیوبانک» (Biobank) انگلیس که اطلاعات بهداشتی و ژنتیکی حدود نیم میلیون نفر از مردم این کشور را شامل می شود، بررسی کردند.

این داده ها شامل نمونه خون، داده های ژنتیکی و همچنین پرسش‌نامه هایی در مورد سلامت جسمی و روانی بود. تقریباً یک سوم (۳۱ درصد) از شرکت کنندگان در این مطالعه به اختلال افسردگی شدید مبتلا بودند.

تجزیه و تحلیل نمونه های خون نشان داد که در افراد افسرده سطح مولکولی معروف به «پروتئین واکنش پذیر- C» یا CRP که نشانگر التهاب است، افزایش یافته است.

این محققان همچنین ارتباطی را میان خطر ژنتیکی افسردگی و التهاب یافتند اما افزودند که این ارتباط بیشتر از عادت های غذایی و سیگار کشیدن ناشی می شود.

بر اساس یافته‌های جدید افسردگی، نتیجه التهاب نیست، اما ممکن است دلیل افزایش میزان التهاب باشد. در واقع افسردگی سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد؛ برای مثال مبتلایان به افسردگی کمتر ورزش می‌کنند یا اینکه از رژیم غذایی مناسب پیروی نمی‌کنند؛ این تغییرات منجر به افزایش چاقی و التهاب می‌شود اما رابطه بین افسردگی و التهاب نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

 

منبع: ایرنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین