پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ11006:17 - 1400/03/01

روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۰+جدول

عقرب یکی از بروج دوازدگانه آسمان است که بر منطقه البروج قرار دارد. منطقه البروج نواری است که خورشید، ماه و سیارات از دید ناظر زمینی از آن عبور می کنند و دایره میانی آن (دایره البروج)، سیر حرکت ظاهری سالانه خورشید است.

در حدود قرن پنجم قبل از میلاد، اخترگویان بابلی و شاید یونانی، منطقه البروج را به ۱۲ قسمت برابر که هر کدام ۳۰ درجه اند، تقسیم و هر یک را یک برج نامیدند. و چون در هر برج عده‏ اى از ستارگان گرد آمده‏ اند که از هیئت اجتماع آن ها صورت جانورانى قابل تصور می باشد، آن برج را به نام صورت آن جانور نامیدند. مانند برج حمل، ثور، جوزا و… . عقرب هشتمین برج از بین این بروج است. و قمر درعقرب یعنی زمانی که ماه در برج یا صورت عقرب قرار دارد.

تعریف ساده قمر در عقرب این است که کره ماه در حرکت گردشی خود به دور زمین، از صورت فلکی عقرب و یا برج عقرب عبور کرده و خود را در این مسیر در این نواحی قرار می دهد به همین خاطر به مدت زمانی که ماه در این ناحیه در حال حرکت است، در اصطلاح قمر در عقرب می نامند.

دانستن اوقات قمر در عقرب از آن جهت اهمیت دارد که در روایتی از امام صادق (ع) آمده است :

« مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ لَمْ یَرَ الْحُسْنَى »
هر که به هنگام قمر در عقرب، سفر یا ازدواج کند روى نیکى نبیند. (بهشت کافى / ترجمه روضه کافى ؛ ص ۳۲۵)

سایر دانشمندان اسلامی و منجمان نیز گفته اند که بهتر است بعضی کارها را در ایام قمر در عقرب انجام ندهید. اموری مانند:
مسافرت
اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)
خواندن عقد ازدواج
افتتاح کسب و کار و تجارت
تعیین و تغییر نام
گذاشتن سنگ بنای کار‌های مهم
حجامت
دیگر امور اساسی زندگی

اهمیت شناخت قمر در عقرب
ایامی که قمردر عقرب است با توجه به وجود اسرار نهفته در علم نجوم، زمینه ساز اضطراب، بدبینی، دمدمی مزاجی و افزایش سختی و مشکلات در روابط است. همچنین زمینه آشفتگی خیال؛ به خصوص در وضعیت خستگی شخص؛ امکان مواجهه با حوادث، زمینه ناتوانی مدیریت افکار و گفتار و حافظه وجود دارد. همچنین زمینه عصبی بودن و از کوره در رفتن و برداشت غیر صحیح و سو تفاهم را فراهم می کند، لذا باید مراقب نحوه حرف زدن و نوع سخن بود. زمینه آشفتگی روانی، زیادی حساسیت؛ تغییر حال بی دلیل از خوش رفتاری به بدبینی، از شور و شوق به سستی همّت وجود داشته، امکان بروز به هم ربختگی در سلامتی و به خصوص در رابطه با معده و روده ها وجود داشته، لذا تا می توانید از گوشه گیری بپرهیزید و سعی کنید با افراد خوش برخورد و بانشاط و شاداب؛ خود را سرگرم کنید. اما دو مبنا برای شناخت ایامی که قمر در عقرب است وجود دارد که به دو مبنای فلکی نجمی مشهور است.

قمر در عقرب بر مبنای صورت فلکی عقرب
جابجایی و اختلاف موضع صورت های فلکی با موقعیت فرضی و قراردادی بروج فلکی در مورد قمر درعقرب، باعث ایجاد دو مبنای کلی برجی و نجمی شده است. به زبان ساده امروزه با جابجایی موضع آغازین دایره البروج در طول سالیان ناظر زمینی صورت فلکی عقرب را جلوتر از برج فرضی عقرب می بیند. به همین خاطر اگر بر مبنای صورت فلکی عقرب پیش برویم و بیشتر تقویم های نجومی هم بر اساس این مبنا پیش رفته اند، ایام قمر در عقرب تنها در مدت زمان موجود که معمولا به دو روز می کشد خواهد بود. راه حل شناخت و رصد این وجود قمر در صورت فلکی عقرب آسان است.

قمر در عقرب بر مبنای برج عقرب
یک مبنای دیگر که اهل نجوم در رابطه با قمر در عقرب بیشتر از آن آگاهی دارند و سختی کار آن این است که شناخت آن نیاز به تخصص های خاص نجومی دارد، وجود قمر در برج عقرب هست که معمولا از انتهای زمان وجود قمر در صورت فلکی عقرب آغاز می شود و تا دو روز بعد ادامه دارد، این مبنا یک مبنای کاملا تخصصی است که از اختبارات دقیق نجومی بدست می آید و اکثرا به این زمان اهمیت داده نمی شود اما از آن جایی که احتیاط شرط عقل است، گاهی اقتضای این وجود دارد از انجام امور مهمه در ایام قمر در عقرب خودداری کرد تا بهترین نتیجه به دست آورده شود.

منظور از قمر در عقرب برج عقرب است یا صورت فلکی عقرب؟
در حدود ۳۰۰۰ سال پیش مفهوم برج فلکی و صورت فلکی تقریبا یکسان بود یعنی هر برجی بنام صورت فلکی که در مجاورت آن قرار داشت نامگذاری شده بود. اما امروزه به علت حرکت تقدیمی زمین و جابجایی نقطه اعتدال بهاری در طی قرون متمادی، هر یک از برج ها به اندازه تقریبا یک برج به عقب جابجا شده اند و دیگر نام برج فلکی با نام صورت فلکی درون آن مطابقت ندارد. به همین خاطر در زمان ما قسمت عمده صورت عقرب در برج بعدی یعنی قوس قرار دارد. با این توضیح برای اصطلاح قمر درعقرب دو فرض وجود دارد، قمر در برج عقرب و قمر در صورت عقرب.
در مورد این که کدامیک از این دو می تواند منظور امام صادق (ع) در روایت فوق باشد، بین علما اختلاف است یعنی برخی آن را برج عقرب می دانند و برخی دیگر صورت فلکی عقرب. در این بین نظر علامه حسن زاده آملی که در زمان ما متبحر در علم هیئت و استاد این فن می باشند این است که ملاک همان صورت فلکی است و دلایلی برای آن ذکر می کنند (رجوع کنید به کتاب ایشان با نام دروس فی المعرفه الوقت و القبله، درس ۲۵). اما در عین حال ایشان اینکه در هر دو مورد یعنی هم برج و هم صورت فلکی از مسافرت و ازدواج اجتناب شود را مطابق با احتیاط می دانند.

در جدول زیر هر دو زمان یعنی ورود و خروج قمر به برج عقرب و ورود و خروج آن به صورت فلکی عقرب آمده است. بهتر است چند ساعت قبل از ورود قمر به عقرب و چند ساعت بعد از خروج از آن نیز احتیاط از انجام اعمال ممنوع شده در قمر درعقرب رعایت شود.

 

قمر در عقرب 1400-فنگ شویی چی

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین