پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:26 - 1400/03/15

چه ساعتی آخرین فنجان قهوه را بنوشیم؟

بسیاری از ما روز خودمان را با صرف یک فنجان قهوه یا چای شروع می‌کنیم. مصرف کافئین شاید چندان به چشم نیاید، ولی به اندازه مسواک زدن یا لباس پوشیدن برای رفتن به سر کار بخشی از برنامه روزمره ماست.گاهی اوقات نوشیدن یک فنجان قهوه یا یک لیوان نوشابه به هنگام دیروقت، باعث می‌شود شب در تخت‌خواب خودتان غلت بزنید و به جای خوابیدن فکر کنید کجا اشتباه کرده‌اید که اینطور بی‌خواب شده‌اید.

راب ون دام‌، محقق اپیدمیولوژی و تغذیه از دانشگاه ملی سنگاپور، می‌گوید: «واکنش بدن افراد نسبت به کافئین بسیار متفاوت است. اگر با صرف کافئین لرزه می‌گیرید، احساس عصبی‌شدن ناگهانی می‌کنید یا ضربان قلب شما بالا می‌رود این بدین معنی است که قهوه زیادی مصرف می‌کنید و در نتیجه خواب شما نیز می‌تواند در اثر آن مختل شود. با این حال این برای همه یکسان نیست.»

ممکن است بخواهید بگویید خب سعی می‌کنم کافئین را کاهش دهم و بعد از ساعت مشخصی از عصر آن را ننوشم تا بتوانم خوب بخوابم. این چیزی است که هر فرد باید خودش آن را تجربه کند که چه مقدار کافئین و چه وقت باید آن را بنوشد.با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می‌کند افراد مصرف کافئین خود را ۴۰۰ میلی‌گرم در روز یا کمتر نگه دارند. اگر هر فنجان قهوه را در نظر بگیریم حدود ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد بنابراین روزانه حداکثر ۴ فنجان کافی خواهد بود.

توصیه دیگر این است که بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم را در هر وعده ننوشید چرا که این میزان برای سوخت‌و‌ساز یا همان متابولیسم بدن بسیار زیاد است. در نتیجه سعی کنید در هر وعده یک فنجان ۱۰۰ میلی‌گرمی صرف کنید.افرادی که سیگار می‌کشند کافئین را در کبد تقریباً دو برابر سریع متابولیزه می‌کنند و به همین خاطر اگر سیگاری هستید احتمالاً می‌توانید دیرتر کافئین بنوشید و از نظر خوابیدن نیز مشکلی نداشته باشید.

برعکس این هم برای زنان مصرف‌کننده قرص‌های ضدبارداری صادق است. اگر از این قرص‌ها استفاده می‌کنید متابولیسم کافئین در بدن شما دو برابر بیشتر طول می‌کشد و در نتیجه ممکن است شما را بدخواب کند.این در حالی است که عوامل دیگری همچون خصوصیات ژنتیکی نیز در این قضیه نقش دارند.کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند شب‌هنگام در صورت نیاز به طعم قهوه، قهوه‌های بدون کافئین صرف شود تا خواب را مختل نسازد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین