پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:30 - 1400/03/31

نوع جرائم در مناطق گوناگون تهران متفاوت است

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت گفت: بافت جمعیتی و فرهنگی مناطق حاشیه‌ای نسبت به مناطق مرکزی شهر تهران متفاوت است و برای همین نوع جرایم هم متفاوت خواهد بود.
علیرضا ناصری نژاد جانشین پلیس پیشگیری پایتخت درخصوص اینکه چه عواملی در شهر تهران به جرم خیزتر شدن یک منطقه نسبت به مناطق دیگر منجر می‌شود گفت: توزیع فراوانی نیرو، امکانات و تجهیزات در مناطق مختلف تهران یکسان است. یعنی بر اساس جغرافیای جرم که پلیس تعریف می‌کند این توزیع اتفاق می‌افتد. ولی یکی از موثرترین عوامل در این زمینه مساله فراوانی جمعیت است. یعنی هرچه جمعیت در منطقه‌ای متراکم‌تر باشد بدیهی است که جرم هم در آن منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این رابطه وجود دارد مساله جمعیت شناور در مناطق مختلف تهران است. یعنی در رابطه با این موضوع توزیع جرم و نوع جرایم هم متفاوت است. به این ترتیب که در مناطق دارای جمعیت ثابت یک نوع جرم بسامد بیشتری دارد، اما در جای دیگری که جمعیت شناور وجود دارد نوع دیگری از جرم بیشتر اتفاق می‌افتد. برای مثال در مناطق مرکزی تهران که بخش‌های اداری در آنجا گستردگی بیشتری دارد و جمعیت شناور زیادی هم دارد شمار زیادی از مردم محل کارشان در آن مناطق قرار دارد. پس طبیعی است که جرایمی مثل موبایل قاپی در آنجا آمار بالاتری داشته باشد. چون مردم درگیر کار‌های اداری هستند و با تلفن‌های همراهشان زیاد سر و کار دارند. برای همین موبایل قاپی در آنجا جرم شایع تری است.

ناصری نژاد افزود: یا در مناطق شمال تهران که خانه‌های بزرگی را شاهدیم و جمعیت زیادی هم در آن نقاط سکونت دارند جرایمی مثل سرقت منازل در آنجا آمار بالایی دارد؛ بنابراین بسته به بافت فرهنگی منطقه و میزان جمعیت و میزان شناور یا ساکن بودن جمعیت در هر منطقه نوع جرایم هم نسبت به جا‌های دیگر متفاوت خواهد بود. یا بعضی مکان‌ها نظیر تفرجگاه‌ها که می‌بینیم در فصل تابستان مثلا در حاشیه رودخانه کن مردم خودروهایشان را کنار جاده رها می‌کنند و به حاشیه رودخانه می‌روند و هیچ دسترسی یا دیدی هم به خودروهایشان ندارند و معمولا تلفن همراه را هم در خودرو باقی می‌گذارند. برای همین سرقت خودرو در چنان جا‌هایی زیاد اتفاق می‌افتد.

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت درباره رویکرد پلیس پیشگیری درباره مناطقی از تهران که با حاشیه نشینی و مسائلی نظیر فقر و اعتیاد مواجه هستند و بستر جرم خیزی هم در آن نقاط فراهم‌تر است گفت: ما طرح‌هایی داریم که به همین مناطق اختصاص دارد. یعنی این طرح‌های ما به طور ویژه درباره مناطق حاشیه نشین تهران است. بافت جمعیتی و فرهنگی این مناطق نسبت به مناطق مرکزی شهر تهران متفاوت است و برای همین نوع جرایم هم متفاوت خواهد بود. پلیس هم با توجه به اینکه نوع جرایم در این مناطق متفاوت است طبیعتا طرح‌هایی را به صورت ثابت یا مقطعی در این مناطق بسته به نوع جرایمی که در آن نقاط اتفاق می‌افتد به اجرا در می‌آورد. درواقع اقدامات پلیس هم در نقاط مختلف شهر تهران متفاوت است.
 

منبع: جوان آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین