پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:30 - 1397/06/12

تغییرات در قبوض آب و برق

منتظر تنبیه و تشویق باشید

وزارت نیرو طرحی را در دست اقدام دارد که مشترکان پر مصرف تعرفه بیشتری را پرداخت و از سوی دیگر درآمد حاصل از آن به کم مصرف ها می رسد.

به گزارش کارگرآنلاین، وزیر نیرو چندی پیش گفته بود که از آنجا که روند کنونی مصرف آب و برق و صرف توجه به تولید برای جوابگویی به تقاضا روندی پایدار نیست، ناگزیریم مجموعه‌ای از سیاست‌‌های تشویقی و تنبیهی را برای مدیریت مصرف و تقاضا به کار گیریم.

وزیر نیرو درباره این طرح اظهار داشته که بر اساس آن، مشترکان آب و برق در این سیاست به 3 دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته نخست مشترکانی هستندکه مصرف آنها مطابق الگوی مصرف است، این مشترکان آب و برق پرجمعیت‌‌‌‌‌ترین دسته به شمار می‌روند، آنها 70 درصد مشترکان برق و 75 درصد مشترکان آب را تشکیل می‌دهند. دسته دوم، مشترکان کم‌مصرف و صرفه‌جویی هستند که مصرف آنها حتی به آستانه الگوی مصرف هم نمی‌رسد، آنها با به‌کارگیری روش‌ها و تجهیزاتی مانند لوازم برقی خانگی کم‌مصرف و تجهیزات کاهنده مصرف آب، مصرف خود را به حداقل رسانده‌اند.

گروه سوم، مشترکان بدمصرف هستند؛ مشترکانی که نسبت به 2 گروه اول جمعیت کمتری دارند اما مصرف آنها چند برابر الگوی مصرف است، آنها با توجه به ارزان بودن قیمت آب و برق، به هشدارهای کم آبی اعتنایی نمی‌کنند و اصلا نمی‌دانند اوج مصرف برق چه زمانی است. وزارت نیرو برای اجرای چنین برنامه‌ای درصدد است برای پرمصرف‌ها تعرفه‌‌های بالا در نظر بگیرد و وجه دریافتی از این گروه را به خوش‌مصرف‌ها پرداخت کند.

از سوی دیگر هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در این ارتباط با تاکید بر اینکه میزان استفاده از آب اکنون نیز در قبوض آب مشترکان تاثیر دارد، افزود: مشترکانی که در هر دوره 5 متر مکعب آب مصرف کنند، آب‌بهای آنها صفر محاسبه می‌شود، در مقابل هر مترمکعب آب برای مشترکانی که چند برابر الگوی مصرف، از آب شرب استفاده می‌کنند، تا 6 هزار تومان هم محاسبه می‌شود. فهمی اظهار داشت: بر اساس سیاست جدید وزارت نیرو، مشترکانی که در یک دوره یک‌ماهه کمتر از الگوی مصرف- یعنی کمتر از 15 متر مکعب- آب مصرف می‌کنند، مشمول تخفیف و پاداش خواهند شد.

همچنین سخنگوی صنعت برق نیز در تشریح طرح جدید وزارت نیرو بیان داشت: بر اساس طرحی که به دولت تقدیم شده است، بخشی به عنوان پاداش در قبوض مشترکان اضافه خواهد شد که اگر مشترک شرایط دریافت پاداش را داشته باشد، در این بخش ذکر و از هزینه مشترک کسر خواهد شد.

وی درباره شرایط برخورداری کم مصرف‌ها از پاداش خوش مصرفی، گفت: مشترکانی که کمتر از الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند و مصرف آنها کمتر از دوره مشابه سال گذشته است، به میزانی که مصرف را کم کرده‌‌اند از پاداش‌ها برخوردار می‌شوند. حقی‌فام افزود: الگوی مصرف با توجه به شرایط آب‌وهوایی به 5 دسته «عادی»، «گرمسیر یک»، «گرمسیر دو»، «گرمسیر سه» و «گرمسیر چهار» تقسیم شده است.

به نظر می رسد این سیاست وزارت نیرو در مقابل پر مصرف ها و کم مصرف ها سیاست صحیح و اصولی باشد زیرا باید میان افرادی که در استفاده از برق و آب صرفه جویی نمی کنند و کسانی که به فکر منابع کشور هستند تفکیک قائل شد.

در بسیاری از نقاط محروم کشور همچنان مشکل آب آشامیدنی و کمبود برق وجود دارد و این در حالی است که برخی مشترکان در تهران با بالاترین کیفیت آب، آن را صرف شست و شوی اتومبیل و یا حیاط خانه های خود می کنند.

بسیاری از افراد پولدار در سطح تهران معتقدند چون تعرفه آب و برق را می پردازند می توانند به هر اندازه که می خواهند از آن استفاده کنند اما استفاده بیجا از این منابع مهم و حیاتی کشور سهم تک تک ملت ایران است .

باید منتظر ماند و دید این طرح و سیاست وزارت نیرو تا چه اندازه اجرایی می شود و چه میزان بر مصرف آب و برق در کشور تاثیر گذار است.
منبع: افکار نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین