پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:37 - 1397/08/29

اسحاق جهانگیری از دولت دلخور است؟

علی ربیعی وزیر سابق کار درباره دلیل عدم حضور اسحاق جهانگیری در جلسه اخیر رئیس جمهور با اقتصاددانان و برخی اظهارات حاشیه ساز اخیر معاون اول رئیس جمهور توضیح داد.
به گزارش کارگرآنلاین، علی ربیعی،‌وزیرسابق تعاون،کار و رفاه اجتماعی در گفت وگو با رادیو تهران درباره عدم حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه اخیر رئیس جمهور با اقتصاد‌دان‌ها در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه "شما از دوستان سابق آقای جهانگیری هستید و اشاره کردید که ایشان روزگار سختی دارند و حتی خود آقای جهانگیری هم گفتند من حتی نمی توان منشی خود را عوض کنم. در جلسه اقتصاد‌دان‌ها هم تعدادی تصور می کردند که ایشان به  دلیل مسئولیتی که دارند در جلسه حضور داشته باشند،چرا حضور نداشتند. آیا جهانگیری دلخور هستند که این روزها نیستند" گفت: خیر! در جلساتی که رئیس جمهور دارند. یا معاون اول می‌آید یا رئیس جمهور. چرا که وقت و فرصت تنگ است. خود آقای جهانگیری 5 شنبه ها جلساتی دارند که من هم حضور دارم. در جلساتی که هر کدام از این دو نفر (رئیس جمهور یا معاون اول)حضور داشته باشند،‌فرد دیگری حضور پیدا نمی کند.
 
 وی ادامه داد: مسئولیت این جلسه هم با بنده بود. من دوست دیرین جهانگیری هستم. در سال 92 هم که ایشان می‌خواستند کاندیدا شوند من حضور داشتم. نتیجه جلسه با اقتصاد‌دان‌ها  را برای ایشان فرستادیم.  سنت جلسات این است که یکی از این دونفر (رئیس جمهور یا معاون اول) حضور داشته باشند. مگر اینکه جلسه خیلی رسمی باشد که هم رئیس جمهور و هم معاون اول همزمان حضور داشته باشند.
 
ربیعی ادامه داد: دوران سختی است، تصمیم گیری‌ها سخت است و همه چیز سخت است. من بیشتر معطوف به این دوران صحبت کردم. زندگی مردم سخت شده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که « شما بعد از استیضاح گفته بودید به دولت کمک می کنید. درجلسه ای که اقتصاد دادن‌ها بودند نیز حضور داشتید در چه حوزه ای به دولت کمک می کنید؟ افزود:قرار است بحث گفت‌وگوی اجتماعی کمک کنم.دربحث سنجش های اجتماعی،مشاهده می کنیم که اعتماد پایین آمده است. کاهش اعتماد علت های مختلف دارد. یکی از دلایل عدم گفت وگوی مناسب و عدم تفاهم است. یکی دیگر از دلایل فشار و مسائل اقتصادی  است که باعث می شود فضایی غیر از گفت‌وگو تصویر سازی کنند. این نظام سیاسی و دولت، فقدان گفت وگو  و نبود گفت‌وگوی نهادینه شده ضرر است.
 
ربیعی در ادامه در واکنش به این موضوع که «این نقد به دولت وارد است که دولت با بدنه جامعه ارتباط ندارد وتصوراتی که در سا ل92  مردم داشتند که با روی کار آمدن روحانی، یک گفت‌مان جدید ایجاد شود. اما اینچنین نشد و در حال حاضر با گذشت 6 سال بسیاری معتقدند که دولت نتوانست با اقشار جامعه ارتباط بگیرد» گفت: نمی خواهم این موضوعی که بیان کردید را کتمان کنم. اما علت های مختلف دارد. افراد  زمانی که وارد چرخه کار می شوند  تصور می کنند که اقدامات خوبی می توانند انجام دهند اما چرخه کار پیچیدگی زیادی دارد. من زمانی که وزیر شدم، تصورم این بود که خیلی کارها می توانم انجام دهم. واقعاً‌ تصور می کردم که می توانم آسمان را به زمین بدوزم. اما اینقدر ساختارهای تضاد زیاداست که امکان پذیر نیست. مجلس حدود 60درصد وقت من را می گرفت. 
 
وی ادامه داد: وقتی این تعارض‌هایی که بوجود می‌آمد نتیجه آنچه بخواهیم نمی‌شود. زمانی که به گذشته نگاه می‌ کنم می بینم که با وجود آنکه هفته ای 2تا3بار سرکار بودم اما آنچه می خواستم نشد. 
 
 ربیعی بیان کرد: علت دوم این است که متأسفانه تعارضات سیاسی سایه می‌اندازد و وقتی می‌خواهیم همدیگر را قضاوت کنیم همدیگر را کوچک می‌کنیم و وقتی کوچک می‌کنیم این تصویر به مردم انتقال پیدا می‌کند.
 
وزیر سابق کار گفت: علت اینکه از گفت‌وگو صحبت می کنم این است که با داد ها سرکار دارم. زمانی که وزیر بودم داده های مرکز مشاوره بهزیستی را خیلی توجه می‌کردم و مردم که تلفن می‌زنند، چون ناشناخته بودند، خیلی راحت حرف می‌زدند، آدم احساس می‌کند که دیگر در خانه‌ها هم گفتگو کم شده است بین گروه‌های اجتماعی هم گفتگو کم شده است. زمانی که یک  مرغ دارمی‌خواهد جوجه ریزی کند و دانه وارد کند،دولت باید حمایت کند. این موضوع سه جانبه است. گفت‌وگو بین فردی که نهاده وارد ، توزیع و مصرف می‌کند وجود دارد. گفتگو فقط کلان نیست، متن اجتماعی  در خانه و خانواد باید با گفت‌وگو دنبال شود.
 
وی ادامه داد: به خاطر همین بنای کار، آقای رئیس جمهور بر گفت وگو است. درهمین راستا اقتصاددانان و جامعه شناسان آمدند و خوشبختانه 9 کمیته تشکیل شده است. 4 کمیته بعد از جلسه با اقتصاددانان تشکیل شد.
 
 وی گفت: دکتر همتی در این کمیته ها گزارشی از بانک مرکزی داده است. همچنین با 10 نفر از اعضای آن جلسه و اقتصاد‌دان‌ها گروه مشاوره راه اندازی شده است و از نخبگان برای سیاست گذاری استفاده خواهد شد.
 
ربیعی افزود: یک کمیته سیاست پولی مالی، کمیته ارزی، کمیته حمایت اقتصادی از گروه‌ها و دهک‌های پایین  اجتماعی کمیته‌هایی بودند که ابلاغ شدند. همچنین  کمیته برنامه ریزی نیز به سازمان برنامه ابلاغ شد. آقای رئیس جمهور نیز 4 کمیته را بعد از جلسه با اقتصاد‌دان‌ها ابلاغ کردند و این موضوع کمک می کند تا بخشی از مشکلات برطرف شود. 
 
ربیعی افزود: بعد از جلسه گروه جامعه شناسان نیز، 5 کمیته استخراج شد.مسئولیت کمیته آسیب‌های اجتماعی را وزیرکشور و رئیس سازمان بهزیستی برعهده گرفتند. کمیته افزایش مقاومت اجتماعی یا جلوگیری از شکنندگی زندگی مردم، کاهش ریسک مردم از دیگر کمیته ها است. 
 
وی گفت: مسئولیت کمیته برای سرمایه اجتماعی را وزیر علوم  و آقای آشنا بر عهده گرفتند. در همه این کمیته‌ها مسئولی در سطح وزرا حضور دارند. 10 یا 15 نفر از اقتصاددانان و جامعه شناسان، یک کمیته در خصوص ارتباطات رسانه را مسئولیت داردهستند.
 
ربیعی بیان کرد: قرار بر این است که اقتصاد‌دان ها و جامعه شناسان در وزارتخانه حاضر باشند. 
 
وی درپاسخ به اینکه «آقای ربیعی چون مطالعات اجتماعی گسترده دارید راهنمایی کنید. در انتخابات سال 92 و بعد از آن انتخابات مجلس، مردم امیدوار شدند تا این همسویی دولت و مجلس موثر در بهبود کیفیت زندگی مردم باشد. شما الان در گفتگو با من گفتید مجلس خیلی از وقت شما را گرفت و بارها درگیر سوال و استیضاح بودید. حتی خودتان یک جایی گفتید آمدند به من پیشنهاد این را دادند که انقدر پول بدهم و فلانی را سر کار بگذارم و از این حرفها زیاد شده است. واقعاً فکر می کنید چرا کار به اینجا رسید آن انتظاری که مردم داشتند چرا در حقیقت محقق نشد؟» گفت: در سال 96 هم وضع جامعه خوب بود و هم میزان اشتغالزایی خوب بود. اشتغال به هیچ عنوان کافی نبود، دلایل خاص خودش را دارد، اگر بپرسید کافی بود؟ می‌گویم نه! اگر بپرسید خوب بود؟ می گویم بله خوب بود، ولی کافی نبود. نرخ رشد خوب بود، تورم را کنترل کردیم، قیمت ارز را کنترل کردیم ،اینکه یادمان رفته که سال 96به ثبات خوبی رسیدیم،تحلیل  من این است که یک جامعه ای هستیم که اقتصادمان یک  بیماری 40 یا 50 ساله با خودش حمل می کند.
 
وی ادامه داد: اصلاحات نهادی عظیم و دردآور نکردیم. هر دولتی آمد به این اصلاحات درد آور تن نداد.  صندوق های بازنشستگی مسئولیتش با من بود، اصلاح یارانه ها و خیلی چیزهای دیگری بود. 
 
 ربیعی گفت: می خواستیم موضوعی را مدیریت کنیم.اما به یک مسئله خارجی برخورد کردیم،یک مسئله خارجی با برخی از مسائل داخلی یک مسئله را به وجود آورد. این تصمیمات غلط باعث شد که نرخ ارز جهاش یابد، نمی خواهم توجیه کنم.
 
ربیعی گفت: پست رسمی ندارم، واقعاً می گویم اقتصاد بیماری داشت. کتمان هم نمی‌کنم. یک عامل خارجی مثل  ترامپ مشکل افرین است . این فرد فهم درست ندارد و تصمیمات انسانی اساساً  جایی در سیستمش ندارد.  چنین جامعه ای که ایجاد می شود مشکلاتی را در جامعه ایجاد می کند. 
 
 وی در پاسخ به این سوال که از کارگران هفت تپه خبر دارید گفت: دورانی که من وزیر بودم، هفت تپه همواره مشکل داشت. البته مشکلات به این میزان حاد نبود. آن زمان مشکل بیمه ای داشتند که با پیگیری‌ها مشکلات حل شد. در شرایط تحریم مشکلات بسیار است. حدود 600 یا 700 هزار شغل  ممکن است دچار مشکل شود و به رصد دائم نیاز داریم. استاندار خوزستان و اراک بسیار فعال است. کمیته ای راه اندازی شده است و مسائل این دسته از کارگران بررسی می شود.این کمیته ها چند وزارتخانه ای است. 
 
وی در پاسخ به اینکه آیا می شود تمام مشکلات اقتصادی را به تحریم ها ربط دارد گفت: تحریم قطعا متغیر تأثیرگذار قابل توجهی بوده است. وقتی نمی توانید ارزو اسکناس  انتقال دهید. مشکلات بیشتر می شود. اکثر موارد به ارز وابسته است. به طور مثال همین مرغی که استفاده می کنید 70 درصد به ارز وابسته است. 
 
 وی ادامه داد: هیچ اقتصاد دانی نمی تواند اثر ارز در اقتصاد را کتمان کند. به طور مثال در قیمت می توانستیم تصمیمات درست تری بگیریم اما در این شرایط دشوار تر است. 
 
ربیعی افزود:بسیاری موارد تصمیماتی گرفته می شود که درست مدتی بعد شاید اشتباه باشد. در شرایط تحریم به دلیل متغیر بودن تمام مسائل تصمیم ‌گیری‌ها دشوارتر است. در چنین شرایطی باید از دانش افراد مختلف استفاده کنیم. هر دوره در کشوربحث اقتصادی به دوره ای باز می گردد. در دوره ای اقتصاد سیاسی و در حال حاضر بخشی از مشکلات  روانشناسی اجتماعی است. باید مراقب باشیم که مردم بیشتر در تله فقر نیفتند و زندگی 6دهک را باید مراقبت بیشتری کنیم.
 
منبع: تسنیم 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین