پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:03 - 1397/08/29

سردرگمی مردم برای دریافت بسته حمایتی دولت

اعلام شماره سامانه پیامکی بسته حمایتی دولت موجب سردرگمی مردم شده و در این میان، مسئولین سازمان بهزیستی و وزارت رفاه اقدامی جهت شفاف سازی انجام نداده اند.
به گزارش کارگرانلاین، اواسط مهر ماه بود که مجلسی ها از اجرای طرحی به عنوان بسته های حمایتی دولت به اقشار کم برخوردار خبر دادند که بعد از طی کردن چندین مرحله جلسه هئیت دولت و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مشخص شد که این بسته ها به افرادی که کمتر از ۳ میلیون تومان حقوق می گیرند و همچنین به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد تعلق گیرد.
 
جزئیات بسته حمایتی دولت
به گفته انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت، این بسته حمایتی به طور متوسط ۲۰۰ هزار تومان است که طی سه مرحله به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. مقرر شد در قالب این بسته حمایتی در مجموع ۶۰۰ هزار تومان به اقشار کم درآمد پرداخت شود؛ همچنین گفته شد این مبلغ قابل برداشت نیست و خانوارها باید این مبلغ را در فروشگاه های زنجیره ای مشخص شده به صورت کالا خریداری کنند.
 
در اولین مرحله از پرداخت بسته های حمایتی دولت که در چند روز اخیر انجام شد، بسیاری از افراد با توجه به دارا بودن شرایط دریافت این بسته (دریافت حقوق کمتر از ۳ میلیون تومان) خواهان دریافت بسته های حمایتی خود بودند.
 
واریز ۲۰۰ هزار تومان برای بازنشستگان به صورت نقدی
در روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: براساس تصمیم دولت برای پرداخت بسته حمایتی به ارزش ۲۰۰ هزار تومان برای بازنشستگانی که زیر ۳ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، این بسته حمایت نقدی نیز پنجشنبه ۲۴ آبان ماه به حساب بازنشستگان واجد شرایط واریز شده است.
 
در این شرایط بود که روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه سازمان بهزیستی کشور شماره سامانه پیامکی را اعلام کرد تا افرادی که هنوز بسته های حمایتی خود را دریافت نکرده اند بتوانند با این شماره پیامک، نحوه دریافت بسته خود را پیگیری کنند.
 
همچنین بعد از چند ساعت از اعلام شماره پیامک از سوی سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی این شماره پیامک را تایید کرد و اعلام کرد که تمام افرادی که بسته های خود را دریافت نکرده اند می توانند با استفاده از این شماره پیامک مطالبات خود را پیگیری کنند. اما از ارسال مشخصات کارت بانکی و رمز دوم کارت خود به سامانه پیامکی اعلام شده خودداری کنند. چون برخی سودجویان با اعلام شماره پیامک مشابه، خواهان ارسال شماره کارت و رمز دوم هموطنان هستند تا از این طریق موجودی حساب بانکی آنها را سرقت کنند.
 
آغاز سردرگمی ها و سوالات متعدد مردم
بعد از اطمینان دادن به تمام افراد جامعه درباره سامانه پیامکی مورد نظر، از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اطلاعیه ای صادر شد که در آن ذکر شده بود شماره پیامک ۵۰۰۰۴۹۹ هیچ ارتباطی به طرح حمایتی دولت برای اقشار کم درآمد ندارد و هموطنان هرگونه اطلاع رسانی را فقط از طریق این مرکز یا پیامکVEZART-REFAH دنبال کنند.
 
با این وجود، روز گذشته (دوشنبه ۲۸ آبان ماه) انوشیروان محسنی بند پی سرپرست جدید تامین اجتماعی شماره پیامک اعلام شده را بار دیگر تایید کرد !
 
پس از اعلام این مطلب از زبان سرپرست جدید تامین اجتماعی، خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار ارائه توضیحات و شفاف سازی درباره این تایید و تکذیب ها شد؛ اما این بار هم مسئولان این وزارتخانه(که به تازگی وزیر آن تغییر کرده) قول اعلام یک اطلاعیه جدید را داد که هنوز منتشر نشده است. همچنین مسئولان و روابط عمومی سازمان بهزیستی نیز در این زمینه پاسخگو نبودند.
 
نگرانی مردم  و رسانه ها از تکرار تجربه تلخ توزیع سبد کالا
این اولین بار نیست که ناهماهنگی و بی تدبیری در زمینه توزیع مایحتاج عمومی مردم دیده می شود. همگان به یاد دارند که ناهماهنگی های فراوان در توزیع سبد کالا در سال 1392، موجب تشکیل صفهای بسیار بلند و زد و خورد بین هموطنان شد و رسانه های خارجی از آن تصاویر سوء استفاده کرده و ایران را به کشوری قحطی زده تشبیه کردند.
 
با اینکه محسنی بندپی به تازگی سرپرست سازمان تامین اجتماعی شده است و همچنان مدیریت بهزیستی را هم بر عهده دارد و تمامی این نهاد ها و سازمان ها زیر مجموعه ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، اما ظاهرا هیچ گونه هماهنگی بین این سازمان ها وجود ندارد و ما همچنان شاهد بی برنامگی این وزارت خانه هستیم. گویا شریعتمداری سکان دار جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنوز نتوانسته است سازمان ها و نهادهای وابسته به وزارت رفاه را به خوبی مدیریت کند.
 
در شرایط فعلی مردم باید چکار کنند؟
پیگیری های خبرنگار ما نشان داد که بسته حمایتی دولت در مرحله اول به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تعلق می گیرد. این موضوع با شماره گیری کد #۴*۴* و ارسال کد ملی سرپرست خانوار قابل استعلام است. بنابر این توصیه ما این است که اگر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و بازنشسته نیستید، اما حقوق سرپرست خانوار شما کمتر از ۳ میلیون تومان است، باید منتظر اعلام مراحل بعدی توزیع بسته حمایتی دولت باشید. به این نکته مهم دقت کنید که به هیچ وجه لازم نیست که  شماره کارت و رمز دوم کارت خود را پیامک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین