پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:39 - 1397/09/21

سونامی سکته در میان هنرمندان!

مسعود کیمیایی اوایل اردیبهشت ۹۰ در حالی که عازم کیش بود تا در جشنواره فیلم کیش شرکت کند، سکته قلبی کرد. وقتی هواپیما برای فرود آمدن دچار مشکل شد، آنقدر به او استرس و اضطراب وارد شد که راهی بیمارستان شد. او پس از استراحت، مرخص شد، اما مشکل قلبی اش پابرجاست.

از سال ۸۸ تاکنون هنرمندان بسیاری بر اثر فشارهای زندگی دچار سکته قلبی و مغزی شده اند. برخی بر اثر همین فشارها دار فانی را وداع گفته اند و برخی پس از یک دوره درمان به زندگی عادی بازگشته اند.

به گزارش کارگر آنلاین ؛ استرس در فضای هنری کم نیست و همین استرس ها همراه استرس های زندگی شخصی موجب سکته در هنرمندان می شود. گاهی به دلیل ممانعت از اجرای یک نمایش و گاهی به دلیل حذف بخشی از فیلم که زحمت بسیاری برای آن کشیده شده است هنرمند تا پای مرگ پیش می رود و آن هنگام است که می توان فهمید ارائه هنر در کشور ما کار آسانی نیست.

در بسیاری از موارد هنرمندان ترجیح می دهند در برابر مشکلات سکوت کنند و همین آن ها را به سمت از دست رفتن سلامت جسمانی و روحی پیش می برد. همان طور که رضا صادقی در مصاحبه ای گفته بود: « ای کاش می‌شد روزی واقعیت آن چیزی را که حول یک هنرمند پیش می‌آید صریح و بدون سانسور گفت و تازه در آن روز است که مردم متوجه می‌شوند یعنی چه که یک هنرمند سکته می‌کند، یعنی چه که یک هنرمند نابود می‌شود، یعنی چه که یک هنرمند فرار می‌کند و… اما متاسفانه الان نمی‌شود این چیزها را گفت نه اینکه نخواهی بگویی بلکه نمی‌توانی بگویی.»

در این جا تنها به بخشی از هنرمندان که در بازه زمانی سال ۸۸ تاکنون دچار سکته شده اند اشاره می کنیم تا بخشی از بلایایی که به واسطه فشارهای کاری، اقتصادی و خانوادگی به هنرمندان وارد می شود را به تصویر بکشیم.

- هادی مرزبان؛ کارگردان پیشکسوت تئاتر به دلیل توقیف نمایش اخیرش با نام «تانگوی تخم مرغ داغ» و مشکلات پیش آمده در اجرا ۸ تیر ماه دچار سکته مغزی شد و پس از عمل جراحی اکنون در بیمارستان بستری است.

- شهاب حسینی اوایل خرداد ماه به دلیل مشکلات ناشی از ساخت اولین فیلم بلندش که به جشنواره فیلم فجر نرسید و نیز بیماری خواهر و پدر و مادرش، دچار اسپاسم عضله در ناحیه سینه و قلب شد و سه روز در سی سی یو تحت نظر پزشکان قرار گرفت.

- رضا رویگری ۱۶ دی ماه ۹۲  بعلت عارضه مغزی ناشی از فشار و استرس عصبی در بخش ICU بیمارستان پارسیان بستری شد. این بازیگر هنوز به شرایط عادی بازنگشته است و دوره درمان وی ادامه دارد.

- دانش اقباشاوی نیمه دی ماه ۹۲ به دلیل سکته خفیف قلبی به بیمارستان انتقال داده شد. دوستان این کارگردان دلیل سکته او را استرس و اضطراب فراوان برای اکران فیلمش دانستند. گویا فیلم «تاج محل» او دچار حذف سکانس یا پلان شده و اقباشاوی به دلیل حساسیت و تعلق عاطفی به فیلمش دچار این سکته شده بود.

-  محسن امیریوسفی اول خرداد ۹۱ دچار سکته مغزی شد. این کارگردان برای دریافت پروانه نمایش فیلم هایش با مشکلات بسیاری مواجه بوده و هنوز فیلم آخر وی با نام «آشغال های دوست داشتنی» پروانه نمایش دریافت نکرده است.

- تهیه کننده و کارگردان «مختارنامه» از جمله هنرمندان دیگری بودند که به دلیل فشارهای ناشی از تولید یک پروژه سنگین دچار سکته قلبی شدند. محمود فلاح و داوود میرباقری بیش از هفت سال درگیر ساخت سریال «مختارنامه» بودند. فلاح درباره دلیل سکته اش گفته بود: این پروژه سنگین تلویزیونی تا تولید کامل و روی آنتن رفتن خیلی طول کشید. از اتفاقی که سر صحنه «مختار» منجر به سکته دادن من شد، نام نمی‌برم، اما بعد از این بود که عصایی را که این ‌روزها دستم می‌بینید، به اجبار، وقت بیرون رفتن همراهم می‌برم.»

- مسعود کیمیایی اوایل اردیبهشت ۹۰ در حالی که عازم کیش بود تا در جشنواره فیلم کیش شرکت کند، سکته قلبی کرد. وقتی هواپیما برای فرود آمدن دچار مشکل شد، آنقدر به او استرس و اضطراب وارد شد که راهی بیمارستان شد. او پس از استراحت، مرخص شد، اما مشکل قلبی اش پابرجاست.

- محمد کاسبی ۲۳ مرداد ماه ۹۰ و پس از پایان فیلمبرداری سریال «سه دونگ سه دونگ» در بیمارستان بستری شد. کاسبی برای حضور در این پروژه، مراجعه به پزشک را به تعویق انداخت اما مشکل قلبی وی ادامه یافت و همین موجب شد همزمان با پایان فیلمبرداری در بیمارستان بستری شود.

- بهزاد فراهانی پس از رفتن دخترش از ایران برای همیشه و مقابله با حواشی بسیاری که هر بار ایجاد می شد در بهمن ماه سال ۹۰ دچار سکته قلبی شد و قدرت تکلم خود را برای مدتی از دست داد. این هنرمند در حال حاضر بهبودی کامل خود را باز یافته است.

- بهروز بقایی ۱۷ آبان ۸۸ بازیگر و کارگردان صاحب نام سینما، تئاتر و تلویزیون قبل از حضور در اجرای نمایش «هاملت با سالاد فصل» دچار عارضه قلبی شد و در بیمارستان بستری شد . او از سوی پزشک معالجش ملزم به بستری در بیمارستان شد‌ ولی به دلیل اجرای نمایش، از این اقدام خودداری کرد به همین دلیل پیش از اجرا با بدتر شدن وضعیت جسمانی اش راهی بیمارستان شد.

 متاسفانه برخی هنرمندان بر اثر همین فشارهای کاری و زندگی برای همیشه دار فانی را وداع گفتند.

-  سید ابوالقاسم حسینی؛ تهیه کننده فیلم «ملکه» که سختی های بسیاری در جشنواره فیلم فجر متحمل شده بود و به نوع داوری ها انتقاد داشت پس از تحمل استرس های فراوان ۲۵ اسفند ماه ۹۰ به دلیل سکته قلبی درگذشت.

- حمید پناهی، مدرس آواز کلاسیک، نوازنده پیانو و بازرس کانون خوانندگان کلاسیک ۲۹ خرداد ۹۳ بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

- ناصر گیتی جاه ۱۹ فروردین ۹۳ بر اثر سکته قلبی درگذشت.

- سیدابراهیم بحرالعلومی، بازیگر و منتقد سینمایی ۱۹ مرداد ۹۲ به دلیل سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

- باقر صحرا رودی که به دلیل سکته مغزی دو سال بستری بود ۸ تیر ۹۳ درگذشت.

- نیما وارسته، نوازنده در نخستین ساعت‌های روز سی‌ام اردیبهشت ۹۳ بر اثر سکته قلبی در استخر درگذشت.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین