پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:17 - 1397/12/08

پای خدمات و درمان تامین اجتماعی لنگ می‌زند

خبری ویژه از مشکلات مهم سازمان تامین اجتماعی +نظرات مردمی

حکایت این روزهای دفترچه‌های درمانی و خدماتی تأمین اجتماعی، با آب رفتن هر روزه دایره خدمت‌رسانی به‌ویژه در سطح پذیرش درمانگاهی و کادر پزشکی، یادآور ضرب‌المثل معروف "کلفتی نان را بگیر و نازکی کار" شده است.
به گزارش کارگر آنلاین ، سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان یک‌نهاد عمومی غیردولتی بین نسلی، با هویت اجتماعی-اقتصادی در گستره عمومی، جامع‌ترین و محوری‌ترین ارائه‌دهنده حمایت‌های قانونی تأمین اجتماعی مبتنی بر اصول بیمه‌های اجتماعی به شمار می‌رود، که به‌صورت مستقل بر اصل سه‌جانبه گرایی کارگر، کارفرما و دولت اتکا دارد و با تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی و درمانی در چارچوب الزامات قانونی و مبتنی بر محاسبات بیمه‌ای، نقشی اساسی در پشتیبانی از نیروی کار در فرآیند توسعه پایدار کشور، بر اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تعمیق احساس امنیت اجتماعی-اقتصادی به عهده دارد.
 
در تعریف کلی، سلامت یکی از ارکان پایه‌ای در نظام حقوق بشر محسوب می‌شود و برخورداری از سلامت فیزیکی، روانی، اجتماعی و معنوی که باید برای همه در دسترس باشد حق تمام افراد بشر است. برخورداری از خدمات بهداشتی درمانی باهدف ارتقا، حفظ و تأمین سلامت افراد یکی از اصول مهم پیشرفت هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهد.
 
با توجه به این مهم که سلامت تعاریف و ابعاد گسترده‌ای دارد و حفظ آن برای همه کشورهایی که قصد دارند به توسعه پایدار برسند لازم و ضروری است. تأمین سلامت مردم در جامعه باید فارغ از همه منابع مالی، فیزیکی و انسانی، خارج از محدوده بهداشت و درمان باشد و باید سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه صورت پذیرد و حداقل‌ها رعایت شود. در قانون اساسی کشور و دیگر جوامع سلامت مردم مهم و تأمین آن برای افراد جامعه ضرورت دارد.
 
در واقع تکیه اصلی سازمان تأمین اجتماعی بر سرمایه‌های انسانی و به‌عنوان مهم‌ترین مزیت راهبردی این تشکل مردم‌ نهاد محسوب می‌شود که متأسفانه طی سال‌های اخیر به‌واسطه بروز برخی مشکلات همچون کمبود نقدینگی، کاهش سطح درآمدهای سازمان به دلیل محدودیت بیمه‌شدگان، بیکاری و ... زمینه بروز یکسری نابسامانی‌ها در خدمات‌رسانی به مردم را فراهم ساخته است.
 
ناگفته پیداست که تأمین امنیت روحی، جسمی و اجتماعی افرادی که بخصوص به‌واسطه بیماری و درد به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، امری سخت و طاقت‌فرسا است و بروز وضعیت معیشتی سخت که این روزها توان و رمق لازم را از قشر قابل‌توجهی از مردم گرفته و از طرفی با پرداخت ماهیانه بخشی از درآمد خود با عنوان بیمه، انتظار خدمات‌رسانی کامل را دارند نیز مزید علت بر بروز برخی از نارضایتی‌ها و گلایه‌های عمومی مردم از نحوه خدمات‌رسانی بیمه تأمین اجتماعی و به‌ویژه حوزه درمانی این نهاد خدمات رسان شده است.
 
سقف پذیرش بیمار تأمین اجتماعی پرشده است....
این جمله بارها و بارها از سوی مراکز درمانی مختلف در سطح شهر شنیده‌ شده است، جمله‌ای کوتاه و کوبنده که در میان انبوه جمعیتی از افراد مستأصل گفته می‌شود؛ آقایی که به قول خودش کاسه صبرش از این‌همه بی‌توجهی و آمدن و رفتن‌های بی‌نتیجه لبریز شده است و چنین می‌گوید: " سه ماه است که کارم شده از این دکتر به آن دکتر رفتن، اگر بگویم همه درمانگاه‌های شهر من را می‌شناسند، دروغ نگفته‌ام... گناه من کارگر چیست که دخترم مریض شده است و دو صفحه آزمایش و سونوگرافی و هزار درد بی‌درمان دیگر را باید به تجویز دکتر انجام دهم... هر وقت هم که به این مراکز درمانی مراجعه می‌کنیم، خیلی راحت می‌گویند سقف پذیرش روزانه دفترچه تأمین اجتماعی پرشده، عجله دارید آزاد حساب کنید.... خدا را خوش نمی‌آید که من کارگر با هزار بدبختی مجبور به پرداخت حق بیمه باشم و بعد برای یک خدمات درمانی این‌قدر عذاب بکشم...."
 
خانم دیگر که آن‌طور که صحبت می‌کند، سرپرست خانوار است، لب به شکایت باز می‌کند: " وقتی باید سر برج حق بیمه پرداخت کنی، حتی در ساعت پرداخت هم باید دقیق باشید اما به‌محض واریز چند روز و حتی یک هفته طول می‌کشد که سازمان تأمین اجتماعی تائید کند ....، سؤال من این است که اگر در طول این مدت‌زمان بلاتکلیفی اتفاقی برای من بیمه‌گذار بیفتد، دادم را باید کجا ببرم ...."
 
داروهای خاص تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیستند
خانم میان‌سال دیگری که به جمع ما پیوسته گلایه‌اش را چنین عنوان می‌کند: " تأمین اجتماعی داروی بیماری‌های خاص را تحت پوشش قرار نمی‌دهد؛ گناه بیماران خاص که تحت پوشش این بیمه هستند، چیست که باید هفته‌ای یک‌بار از این داروهای خاص مصرف کنند... قیمت داروها هم که هرروز بالاتر می‌رود.... تکلیف کسی که توان خرید برای زنده ماندن خودش یا بیمارش را ندارد، چه می‌شود...."
 
خیلی از متخصصان پزشکی از پذیرش بیمه‌شده تأمین اجتماعی خودداری می‌کنند
آقایی جوان چند صندلی آن‌طرف تر بلند می‌گوید: " خیلی از پزشکان متخصص و فوق تخصص دیگر پذیرش بیمار با دفترچه تأمین اجتماعی ندارند... وقتی هم دلیل را می‌پرسیم، خیلی راحت می‌گوید بیمه پولمان را نمی‌دهد.... مگر می‌شود تأمین اجتماعی از یک درصد حق بیمه‌اش بگذرد که حالا این‌طور مردم را گرفتار کرده و برای پیدا کردن یک دکتر تمام شهر را باید زیرورو کنیم...."
 
یکی از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی تأمین اجتماعی که از افراد تحت پوشش این بیمه نیز بوده، می‌گوید: "در روزهای گذشته به سبب فشارخونی که داشتم به پزشک عمومی مستقر در کلینیک درمانی مراجعه کردم اما متأسفانه پزشک مستقر به بنده اعلام کرده که باید به متخصص بیرون از کلینیک مراجعه و بعد ازنظر پزشک متخصص دوباره جهت سیر مراحل درمانی مراجعه نمایم اما حال اگر قرار است به پزشک متخصص بیرون مراجعه کنم، دیگر چه نیازی به مراجعه دوباره به کلینیک است یا اگر قرار است از خدمات بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنم، دیگر چه نیاز به مراجعه به متخصص و پزشکان بیرون است."
 
یکی دیگر از این مخاطبین ابراز داشت: چند روز پیش جهت انجام آزمایشی به بیمارستان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کردم اما در کمال ناباوری مبلغی از هزینه آزمایش را که رایگان بود را از بنده طلب کردند... چرا به فکر مردم و وضع مالی من کارگر نیستند، از کجا بیاورم که هرماه هر طور شده حق بیمه پرداخت کنم و هم اگر بیماری به وجود آمد، هزینه آزاد پرداخت کنم..."
 
تکلیف دفترچه‌های الکترونیکی درمان تأمین اجتماعی چه شد
خانم معلمی که در کنار جمع حضور دارد، ادامه می‌دهد: "قرار شد که کارت هوشمند بیمه خدمات تأمین اجتماعی صادر شود که هم در وقت صرفه‌جویی شود و هم مردم این‌قدر برای گرفتن یک دفترچه درمانی چند روز معطل و گرفتار نشوند و کارها هم زودتر انجام شود اما هر وقت که مراجعه می‌کنیم، جواب مشخصی به مردم نمی‌دهند...."
 
منبع : خبرگزاری موج 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین