پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:21 - 1397/12/09

راه حل ساده ؛

اگر بیکار هستید کلیک کنید

بیکاری سخت است و یافتن یک شغل مناسب با درآمد کافی سخت تر در کشورهای توسعه یافته بنگاه هایی برای کاریابی وجود دارند که با ثبت مشخصات, مهارت ها, سوابق کاری و حوزه های علاقه مندی افراد نقش واسطه میان متقاضی و کارفرمایان صنعتی, تجاری و اداری را به عهده می گیرند و دستمزدشان نیز پس از اشتغال و گرفتن اولین حقوق پرداخت می شود
به گزارش کارگر آنلاین ، بیکاری سخت است و یافتن یک شغل مناسب با درآمد کافی سخت‌تر! در کشورهای توسعه‌یافته بنگاه‌هایی برای کاریابی وجود دارند که با ثبت مشخصات، مهارت‌ها، سوابق کاری و حوزه‌های علاقه‌مندی افراد نقش واسطه میان متقاضی و کارفرمایان صنعتی، تجاری و اداری را به عهده می‌گیرند و دستمزدشان نیز پس از اشتغال و گرفتن اولین حقوق پرداخت می‌شود.
 
 
در این شرایط، هم کار متقاضیان راحت‌تر است و هم کارفرمایان می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین افراد را برای حوزه شغلی خود به کار گیرند.
 
 
در ایران به دلیل مشکلات فنی و آمار بالای بیکاری طی یک دهه اخیر از این نوع کارآفرینی استقبال نشده و شیوه‌های یافتن شغل به روش‌های سنتی محدود مانده است.
 
 
اغلب متقاضیان یا باید به قول معروف به اطرافیان و آشنایان بسپارند که برای آنها کار پیدا کنند یا برای استخدام در شرکت‌ها و موسسات پس از درج آگهی در روزنامه‌ها به صورت رسمی تقاضا بدهند.
 
 
معلوم است در چنین شرایطی و با وجود بالابودن آمار بیکاری، هم یافتن شغل مناسب دشوار می‌شود و هم بخش‌های مختلف اقتصادی بویژه بخش صنعت ـ که با مهارت‌های متنوع سر و کار دارد ـ از به‌کارگیری نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر باز می‌ماند.
 
 
تنها روزنه امید در این باره ثبت‌نام از متقاضیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که متاسفانه آن هم با دشواری‌هایی مواجه است که اولین آن فراوانی تعداد متقاضیان محسوب می‌شود. گویا در جامعه ایرانی فعلا شیوه‌های سنتی کاریابی بهتر از سایر روش‌ها جواب می‌دهد.
 
 
● خود را به انواع مهارت‌ها مجهز کنید
 
 
مطابق شیوه قدیمی به دوستان و آشنایان بسپارید که دنبال کار می‌گردید. از آگهی‌های استخدام نیز غافل نشوید، اما بیکار هم نمانید. پارتی‌بازی وجود دارد، اما مطمئن باشید افرادی که مهارت و توانایی کافی دارند از یافتن شغل مناسب بازنمی‌مانند.
 
 
اگر مدرک تحصیلات تکمیلی دارید که چه بهتر، اما به همین اکتفا نکنید. مهارت‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیاموزید.
 
 
این مهارت‌ها ممکن است عملی باشد یا برای مثال یادگیری روش کار با طیفی از انواع نرم‌افزارهای رایانه‌ای را در بر گیرد.
 
 
زبان انگلیسی یا یک زبان معتبر و پرکاربرد بین‌المللی به همراه علوم رایانه جزو مهارت‌های عمومی هستند که در اغلب حوزه‌های شغلی و حتی در زندگی آینده به کار می‌آیند.
 
 
حداقل در حد مقدماتی و اولیه با این مهارت‌ها آشنا باشید. اگر به آموختن یک مهارت جداگانه هم بپردازید که چه بهتر. اگر به یک مهارت شغلی ـ از نجاری گرفته تا مکانیکی خودرو ـ علاقه دارید، برای یادگیری آن اقدام کنید و مطمئن باشید ضرر نمی‌کنید.
 
 
مراکز مهارت‌آموزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور به آموزش مهارت‌های بسیار متنوع می‌پردازند.
 
 
شرایط عمومی و اختصاصی ثبت‌نام و پذیرش در دوره‌های این مراکز سختگیرانه نیست و البته مراکزی برای آموزش دختران و بانوان نیز فعال است.
 
 
خانه‌های کار‌آفرین شهرداری تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور نیز اغلب آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را با هزینه‌های قابل قبول به متقاضیان ارائه می‌دهند.
 
 
شیوه استاد ـ شاگردی نیز همواره یک گزینه خوب است. حقوق کمتری به جیب می‌زنید، ولی کار یاد می‌گیرید و به قول معروف جور استاد به ز مهر پدر!
 
 
● رزومه‌نویسی
 
 
برای خود یک رزومه تهیه‌ کنید. روزمه، برگه‌ای حقیقی یا مجازی است که مشخصات و مهارت‌های متقاضی کار را در بر می‌گیرد و برای استخدام در هر موسسه، شرکت، ارگان یا کارخانه‌ای به کار می‌آید.
 
 
برای تهیه رزومه کاری از افراد مطلع مشاوره بگیرید. از اینترنت نیز می‌‌توان آموزش‌های ساده ولی مهم مرتبط با تهیه یک رزومه کاربردی را یاد گرفت. در نوشتن رزومه صادق باشید.
 
 
هر مهارت یا سابقه کاری که دارید ذکر کنید و البته اغراق نکنید. هیچ کارفرمایی آن‌دسته از متقاضیان را که در توصیف مهارت‌هایشان صادق نباشند، استخدام نخواهد کرد.
 
 
رزومه خود را برای هر موسسه یا نهادی که به جذب نیرو می‌پردازد، ارسال کنید.‌ سازمان فنی و حرفه‌ای که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند و همچنین سازمان خدمات اجتماعی و رفاهی برخی شهرداری‌ها از طریق واحد کاریابی بانک اطلاعات شغلی تدارک دیده‌اند.
 
 
در این بانک اطلاعاتی ثبت‌نام کنید و با سایر کسانی که شرایط بهتر یا بدتری دارند، برای یافتن یک شغل مناسب به رقابت بپردازید. اگر مهارت تازه‌ای یاد گرفتید آن را به رزومه‌کاری یا فرم تقاضای کار بیفزایید.
 
 
● مصاحبه شغلی را جدی بگیرید
 
 
آمادگی برای مصاحبه شغلی جزو مهارت‌های اصلی کاریابی محسوب می‌شود. حتی استادکاران کارگاه‌های کوچک نیز برای گرفتن شاگرد، متقاضیان را به قول معروف برانداز می‌کنند و می‌خواهند اطلاعاتی درباره نوع مهارت‌ها، سلامت اخلاق، رفتار و کردار متقاضی به دست آورند.
 
 
در کارخانه‌های صنعتی و ارگان‌های بزرگ، مصاحبه شغلی با متقاضیان به عهده افرادی خبره قرار دارد که سرد و گرم چشیده‌اند و به قول خودشان آدم‌شناسند!
 
 
با این حال، ترس به دلتان راه ندهید. همان‌طور که در تهیه رزومه صادق بودید، در مصاحبه هم صادق باشید. لباس مرتب بپوشید و آراسته باشید. از خود چیزی غیر از آنچه هستید به نمایش نگذارید.
 
 
خودتان باشید و مودبانه رفتار کنید. مصاحبه‌های شغلی اغلب نقش تعیین‌کننده در استخدام متقاضیان دارند و گاهی یک مصاحبه خوب از یک رزومه خوب بهتر است. خود را راغب و علاقه‌مند به گرفتن شغل نشان بدهید.
 
 
به مصاحبه‌کننده بفهمانید که به پیشرفت در آن شغل علاقه‌مند هستید و فقط برای رهایی از بیکاری تلاش نمی‌کنید.‌ آخر سر این که اگر قرار شد چند ماه به صورت آزمایشی کار کنید حداقل در آن دوره فعال، وقت‌شناس و خوش‌برخورد باشید.
 
امین رحیمی
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین