پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ22016:47 - 1397/12/11

بهترین راه درمان کبد چرب در منزل

معمولا بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. هرچند ممکن است علائم مانند دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و … در برخی افراد ظاهر شود. در این مقاله سعی داریم به روش‌های درمان کبد چرب اشاره کنیم.
به گزارش کارگرآنلاین،معمولا بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. هرچند ممکن است علائم مانند دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و … در برخی افراد ظاهر شود. در این مقاله سعی داریم به روش‌های درمان کبد چرب اشاره کنیم.
 
علایم کبد چرب 
بی اشتهایی
کاهش وزن
درد شکمی
ضعف فیزیکی
کوفتگی و خستگی
زردی پوست و چشم
 
علل کبد چرب 
قبل از اینکه به سراغ راه‌های درمان کبد چرب بپردازیم، می‌خواهیم با علل به وجود آمدن آشنا شویم. مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی، داشتن اضافه وزن، مصرف غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، مصرف شکر، کم تحرکی و عوامل ژنتیکی در کنار بیماری دیابت از علل به وجود آمدن این بیماری به شمار می‌روند.
 
این بیماری زمانی رخ می‌دهد که چربی بیش از اندازه در کبد متابولیزه نشده و باعث باقی ماندن آن در کبد می‌شود. علاوه بر مصرف الکل علل متنوعی در به وجود آمدن این بیماری وجود دارد.
چاقی
چربی خون بالا، تری گلیسیرید بالا
دیابت
ژنتیک
کاهش وزن سریع
عوارض جانبی برخی از داروها (از جمله متوترکسات (تکسال)، تاموکسیفن، آمیدورون و اسید والپروک.
 
انواع کبد چرب
کبد چرب الکی
کبد چرب غیر الکی
 
روش تشخیص کبد چرب
راه‌های تشخیص این بیماری متنوع است که در این بخش قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم. با جیمیتو همراه ما باشید و ساده‌ترین روش را برای خود انتخاب کنید.
 
آزمایش بدنی
در این روش پزشک با لمس کردن می‌تواند به وجود تورم و التهاب در کبد شما پی ببرد. البته همواره این مساله با بزرگ شدن کبد همراه نیست. اما برای اینکه پزشک شما تشخیص مناسب بدهد در مورد مصرف دارو، الکل و … او را مطلع کنید.
 
آزمایش خون
با انجام آزمایش خون پزشک شما متوجه خواهد شد که میزان آنزیم‌های کبد بیش از حد نرمال است، البته این تشخیص به معنای داشتن کبد چرب نیست اما وجود التهاب در کبد را تایید می‌کند و برای تایید تشخیص نیاز به بررسی و آزمایشات دقیق‌تری است.
 
تصویربرداری
سونوگرافی، سی تی اسکن و همچنین MRI از روش‌های رسومی است که به تشخیص این بیماری به پزشکان کمک زیادی می‌کنند و شما نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این آزمایشات می‌تواند به تشخیص کبد چرب کمک کند اما میزان آسیب وارده به کبد را مشخص نمی‌کند.
 
بیوپسی کبد
این روش همچنان بهترین روش برای شناسایی بیماری کبد چرب است. در این روش پزشک با وارد کردن یک سوزن به درون کبد از آن نمونه برداری کرده و بعد آزمایشات میزان چربی و شدن آسیب وارده به آن را تشخیص خواهد داد.
 
درمان کبد چرب
وجود چربی در کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع مشکلات و التهاب، آسیب پذیر تر می‌کند.
 
لیمو ترش
آب نصف یک لیموترش را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید. این کار را دو یا سه بار در روز و به مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می‌توانید دو تا سه لیموترش را برش بزنید، در ظرف آبی بریزید و آن را در بازه‌های منظمی میل کنید.
 
چای سبز 
چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی موجود در کبد بیماران مبتلا به کبد چرب می‌شود. برای محافظت از کبدتان و اسیر نشدن در دام کبد چرب، روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز میل کنید.
 
زرد چوبه 
یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در ۲ لیوان آب بریزید و بگذارید بجوشد. آن را دوبار در روز بنوشید. این نوشیدنی را به مدت چند هفته مصرف کنید.
 
می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل و روزی یک‌بار میل کنید. اگر کپسول یا مکمل‌های زردچوبه را پیدا کردید، می‌توانید آن‌ها را نیز با نظر پزشکتان مصرف کنید.
 
پاپایا
۵ یا ۶ دانه‌‌ خشک پاپایا را آسیاب کنید. پودر حاصل را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب و دوبار در روز میل کنید. این کار را به‌مدت یک ماه ادامه بدهید.
 
روزی یک برش از پاپایای رسیده را به همراه عسل میل کنید. پاپایای خام را در سوپ و سالادتان بریزید و مصرف کنید.
 
سرکه سیب
یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. می‌توانید به آن عسل هم اضافه کنید. دوبار در روز و پیش از مصرف غذا آن را میل کنید. این کار را برای چند ماه ادامه بدهید.
 
گردو 
گردو سرشار از اسید چرب های امگا ۳ است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند و گردو می خورند آزمون عملکرد کبدی آن‌ها بهبود یافته است.
 
زنجبیل
با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب، می‌توانید چای زنجبیل درست کنید. همچنین می‌توانید زنجبیل را به غذاهایی مانند سوپ بیفزایید و از خواص آن بهره‌مند شوید.
 
آب پرتقال
آب پرتقال تازه و همچنین دتاکس واترهایی که با این میوه ترش مزه و سرشار از ویتامین C تهیه می‌شوند می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در درمان کبد چرب داشته باشد.
 
شیرین بیان
می‌توانید از شیرین بیان برای درمان بیماری‌های کبد، خصوصا کبد چرب غیر الکلی استفاده کنید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، عصاره ریشه شیرین بیان در کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس آمیناز در بیماری کبد چرب غیر الکلی موثر است. همچنین شیرین بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می‌کند.
 
یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با دو قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کنید. و روزی یک‌بار آن را میل کنید. این کار را به مدت چند هفته تکرار کنید. حتما پیش از شروع به مصرف با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید.
 
انواع سبزیجات
یک راه مناسب برای بهره‌مندی از خواص سبزیجات، گرفتن آب آنهاست. با این کار می‌توانید تا حد زیادی آسیب‌های واردشده به کبد را جبران کنید. مصرف آب سبزیجات، هضم و جذب آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، چغندر و کرفس در سم‌زدایی کبد موثر هستند.
 
موز
موز دارای مقادیر قابل ملاحظه ای پتاسیم است که به پاکسازی کبد چرب کمک زیادی خواهد کرد. همچنین خوردن آن اثر فلزات سنگین و سموم را از بدن بین می‌برد.
 
ورزش کردن
تحقیقات نشان می‌دهد انجام تمرینات استقامتی در طول هفته علاوه بر کاهش وزن باعث کاهش قابل ملاحظه چربی در کبد می‌شود. چنانچه میزان تمرینات شما ۵ بار در هفته و هر بار ۳۰ تا ۶۰ دقیقه باشد میزان ۱۰ درصد از چربی در کبد شما کاهش خواهد یافت حتی اگر وزن شما تغییر چندانی نداشته باشد.
 
مطالعه انجام شده بر روی ۲۸ نفر نشان می‌دهد افرادی که ۱۲ هفته تمرین HIIT انجام داده‌اند تا ۳۹ درصد از چربی کبد خود کاسته‌اند.
 
زرشک
زرشک یک گیاه قرمز رنگ است که در برخی از غذاهای ما ایرانی‌ها مانند زرشک پلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه قرمز رنگ در کاهش قند خون، کلسترول بد خون نقش بسیار مهمی دارد. مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که یکی از راه‌های درمان کبد چرب مصرف زرشک است.
 
امگا ۳
اسیدهای چرب امگا ۳ که در بسیاری از غذاهای دریایی مانند ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون و ساردین وجود دارد. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که مصرف امگا ۳ باعث بهبود کبد چرب در کودکان و بزرگسالان شده است. بنابراین خوردن ماهی می‌تواند به تامین امگا ۳ مورد نیاز شما شده و میزان چربی کبد را کاهش دهد.
 
خار مریم
خار مریم گیاهی است که از کبد در برابر چربی محافظت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد ترکیب خار مریم با ویتامین E باعث کاهش التهاب کبد می‌شود.  از طرفی مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد افرادی که از این گیاه به همراه ویتامین E در کنار رژیم غذایی کم چرب استفاده کرده‌اند به میزان ۲ برابر چربی کبد را کاهش داده‌اند.
 
دانه آفتابگردان
دانه‌های آفتابگردان دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین E و همچنین آنتی اکسیدان هستند که به جلوگیری از آسیب به کبد کمک بسیار زیادی خواهند کرد. به همین دلیل به افرادی که دچار این بیماری هستند خوردن این آجیل توصیه می‌شود.
 
سیر
بسیاری از سیر و یا پودر آن به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می‌کنند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند باعث کاهش وزن شود. بنابراین استفاده از مکمل پودر سیر را به شما توصیه می‌کنیم.
 
قهوه 
قهوه میزان آنزیم‌های غیر طبیعی که باعث آسیب رسیدن به کبد می‌شود را کاهش می‌دهد؛ بر همین اساس افرادی که دارای مشکل کبد چرب هستند و بیشتر نوشیدنی کافئین دار مانند قهوه می‌خورند کبدشان آسیب کمتری نسبت به افرادی که این نوشیدنی را نمی‌خورند می‌بینند.
 
روغن زیتون
روغن‌های سالم مانند روغن زیتون به علت داشتن امگا ۳ بالا همواره به سایر چربی‌ها مانند کره حیوانی ارجحیت دارند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روغن زیتون به کاهش آنزیم‌های غیر طبیعی در کبد کمک کرده و باعث کاهش وزن شما خواهد شد.
 
اگر کبد چرب دارید این غذاها را نخورید
شکر: از غذاهای شیرین نظیر شکلات و شیرینی، نوشابه و آب میوه دوری کنید.
غذاهای سرخ کردنی: این غذاها دارای کالری و چربی بالایی هستند.
نمک: مصرف بیش از اندازه نمک بدن شما را مجبور به نگه داشتن بیش از حد آب می‌کند.
نان سفید، برنج و ماکارونی: رنگ سفید نشانه ای فرآوری شده بالای این مواد غذایی است و قند را افزایش می‌دهد.
گوشت قرمز: بیف و غذاهای گوشتی دارای چربی اشباع شده بسیار بالایی هستند.
همانگونه که می‌دانید برای درمان هر بیماری باید یک رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید. در این بخش به غذاهای مضر برای کبد چرب را به شما معرفی خواهی کرد.
 
غذاهای پر کربوهیدرات
نان، برنج و سیب زمینی از این نوع غذاها است. بنابراین تا حد امکان از خوردن آن‌ها خودداری کنید چرا که خوردن این غذاها باعث افزایش سطح انسولین خون و به طبع آن افزایش چربی کبد می‌شود.
 
نوشابه های گازدار
شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای تهیه یک قوطی نوشابه بیش از ۱۰ قاشق چایخوری شکر استفاده می‌شود. نوشیدن مستمر نوشابه و آبمیوه‌های مصنوعی باعث بروز کبد چرب می‌شود. بنابراین این نوع نوشیدنی‌ها به همراه نوشیدنی‌های انرژی را را نیز از رژیم غذایی خود حذف کنید.
 
سوسیس و کالباس
نیترات و نیتریت که در بسیاری از این غذاها از جمله سوسیس و کالباس یافت می‌شوند، ارتباط مستقیمی با بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان دارند. بنابراین تا جایی که برایتان مقدور است از خوردن انواع این غذاها و فست‌فودها جدا خودداری کنید تا دچار بیماری کبد چرب نشوید.
منبع: جیمیتو
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین