پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:21 - 1398/04/19

خودروسازان «ارابه مرگ» تولید می‌کنند

بی سابقه ترین انتقاد ناجا از شرکت های خودرو سازی اعلام شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با انتقاد از عملکرد دستگاه‌ها در خصوص کاهش تلفات حوادث جاده‌ای گفت: خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند. خودروی پراید و پژو RD که ایمنی لازم را ندارند، نباید در جاده‌ها تردد کنند.

به گزارش کارگر آنلاین،به نقل از ایلنا، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مراسم رزمایش بزرگ گشت‌های نامحسوس پلیس راهور ناجا گفت: کاهش کشته شدگان و جان باختگان در سوانح و حوادث جاده‌ای تنها برعهده پلیس نیست و پلیس تنها یک سازمان از ۳۳ سازمان متولی این موضوع است.

وی ادامه داد: دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، رسانه‌های جمعی، صدا و سیما، وزارت بهداشت، بیمه و... نیز در کاهش جان باختگان سوانح و حوادث جاده‌ای نقش دارند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به آمار جان باختگان سوانح جاده‌ای در بیمارستان‌ها و حین انتقال به بیمارستان گفت: ۶ درصد از جان باختگان حوادث ترافیکی در حین انتقال و ۴۳ درصد در مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین ۴۹ درصد کشته‌های حوادث و سوانح جاده‌ای مربوط به وزارت بهداشت است و این وزارتخانه نیز در این زمینه برای کاهش این تلفات، اقدامات موثری انجام دهد.

وی با بیان اینکه ۱۵۸۵ نقطه حادثه خیز در جاده‌ها وجود دارد، گفت: باید تلاش کنیم تا ۵۶ درصد تصادفات در این نقاط رخ می‌دهد. ما تصادفات پرتکرار در این نقاط داریم. سهم خودروسازها نیز کم نیست. خودروسازها ارابه مرگ تولید می‌کنند. پراید و RD که ایمنی لازم را ندارند نباید در جاده‌های کشور تردد کنند و خودروسازان باید خودروی ایمن تولید کنند.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد تصادفات جاده‌ای به عامل انسانی مربوط می‌شود و عامل انسانی نیز نیاز به آموزش دارد. رسانه‌ها و صداوسیما باید در زمینه آموزش و کاهش تلفات جاده‌ای کمک کنند.

وی ادامه داد: بیمه مرکزی برای هر جان‌باخته در تصادفات جاده‌ای از ۲۶۰ میلیون تومان تا ۳۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند، اما با این وجود اقدامی برای کاهش کشته‌شدگان در دستور کار ندارد. معتقدیم که همه دستگاه‌ها باید در این کار انسانی و اسلامی مشارکت کنند و پلیس نباید در این زمینه تنها باشد.

سردار هادیانفر در ادامه با بیان اینکه امروز خداوند توفیق داد تا بتوانیم گام موثری در حوزه کنترل ترافیکی و کاهش تصادفات برداریم، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما توسعه انضباط ترافیکی است تا بتوانیم با مشارکت دستگاه‌های مسئول و مردم این گام بلند را در سال 98 با موفقیت پشت‌سر بگذاریم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور 44 میلیون راننده و 33 میلیون وسیله نقلیه در 1047 شهر و 218 هزار کیلومتر جاده‌های کشور که بیش از 45 هزار کیلومتر آن جاده اصلی است، تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: توسعه انضباط ترافیکی یک برنامه محوری است که از سوی فرمانده ناجا در جهت کاهش تصادفات و  جان باختگان سوانح و حوادث جاده‌ای ابلاغ شده و جزو برنامه‌های جدی است. از طرح‌های عملیاتی است که در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه استفاده از بازرسان و گشت‌های نامحسوس جزو جدی‌ترین بخش‌های این طرح است که برای 10 استان هدف در نظر گرفته شده است گفت: این گشت‌های نامحسوس در 10 استان که بیش از 56 درصد تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند اجرا می‌شود.

سردار هادیانفر با بیان اینکه با استفاده از بالگردها و پهپادهای هواناجا وضعیت ترافیکی در جاده‌ها را لحظه‌ به لحظه رصد می‌کنیم گفت: امیدواریم در روزهای آینده این گشت‌ها بیش از پیش فعال شده و البته باید بگویم گشت‌های عادی نیز همچنان فعال هستند و وجود گشت‌های نامحسوس رافع گشت عادی نیست. مردم متاسفانه در جاده‌ها شرطی شده‌اند یعنی به محض دیدن گشت‌های عادی سرعت خود را کاهش داده و بعد از عبور از پلیس دوباره به رفتارهای پرخطر خود ادامه می‌دهند. این گشت‌های نامحسوس برای پایان دادن به این رفتارهای اشتباه است.

وی ادامه داد: ما در آموزش‌هایمان به بازرسان مان تاکید کرده‌ایم که 82 درصد علل تصادفات به چهار عامل سرعت و سبقت غیرمجاز عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی است از همین روی تلاش می‌کنیم تا حداقل 10 کیلومتر سرعت را در جاده‌های خطرناک کشور که شامل 1585 نقطه است و 56 درصد تصادفات در آنجا اتفاق می‌افتد کاهش دهیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه استفاده از رسانه همراه جدی ترین عامل عدم توجه به جلو است گفت: گشت‌های نامحسوس در محورهای اصلی و پرخطر شهرها، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و محورهای خلوت و همچنین در جاده‌ها و محورهایی که بیشترین تصادفات در آ‌نجا رخ می‌دهد حضور دارند.

سردار هادیانفر با اشاره به نصب دوربین‌های جدید در جاده‌ها گفت: دو هزار دوربین به زودی در جاده‌های کشور نصب می‌شود و همچنین نسل جدید دوربین‌های لیزرگان در دستور کار پلیس است توسعه فناوری و استفاده از تجهیزات روز یکی دیگر از اولویت‌های ما در رانندگی است.

وی تاکید کرد: ما بدون مشارکت مردم نمی‌توانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم و همه توانمندی‌های پلیس باید با مشارکت مردم همراه بوده تا بتوانیم به اهداف عالیه‌مان دست پیدا کنیم.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین