پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:29 - 1398/05/19

«دکتر، مهندسِ بیکار»|خانم مترجمی که دامدار شد

برای پول دار شدن و بیکار نبودن فقط یک کلیک کنید

گفتگو با خانم مترجم زبان انگلیسی که به کار دامداری روی آورده را بخوانید.
به گزارش کارگر آنلاین ، اهمیت و جایگاه فرآورده‌های دامی نظیر گوشت و لبنیات در سبد غذایی انسان بر کسی پوشیده نیست و خودکفایی در تولید این مواد و صدور مازاد آنها یکی از راهکارهای تقویت اقتصاد مقاومتی است که لازم است برای رونق‌دهی بیشتر به صنعت دامپروری و توجه بیش از پیش به این بخش، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری صورت گیرد.
 
دامداری کار شیرین و لذت بخشی است که می‌تواند در مساحت کوچک برای تعداد بسیاری ایجاد شغل کند. در این میان هستند افرادی که با سرمایه اولیه خود یک واحد تولیدی راه‌اندازی کردند و درکنار اینکه چرخ زندگی خود را می‌چرخانند به رونق اقتصادی جامعه هم کمک می‌کنند.
 
گیسو مسلمی خانمی است که در رشته مترجمی زبان انگلیسی تحصیل کرده ولی دامدار شد. او می‌گوید:  کار دامداری در واحد کوچک تولیدی خودمان را با 23 گاو و با سرمایه شخصی شروع کردیم. در ابتدا فقط یک کارگر داشتیم.سختی‌ها کشیدیم تا توانستیم از گاوها نگهداری کنیم و یک به یک به تعداد گاوها اضافه کنیم و همچنین در کنار این روند رو به افزایش تعداد گاوها، کم‌کم به تعداد کارگران هم اضافه کردیم.
 
گیسو مسلمی، بانوی دامدار اهل استان مرکزی است که برخلاف سختی‌ها و مشکلات شغلش مردانه پای کار ایستاده است تا به گفته خودش بتواند دینش را به این کشور ادا کند.
 
کافی است که کلیدواژه‌هایی مانند: گیسو مسلمی، دامداران، اعتراضات دامداران، کارآفرینی و... را در موتورهای جست‌وجوگر تایپ کنید تا فیلم سخنان پردغدغه این بانوی کارآفرین را ببینید.
 
گیسو مسلمی دبیر انجمن دامداران استان مرکزی، عضو هیات‌مدیره کانون زنان بازرگان استان مرکزی و عضو هیات‌مدیره انجمن ارگانیک استان مرکزی است که توانسته واحد دامداری پدرش را که با یک کارگر آغاز به کار کرده بود را به یک واحد تولیدی با 23 کارگر تبدیل کند.
 
به سراغ این بانوی کارآفرین رفتیم و پای صحبت‌هایش نشستیم، او خود و حرفه‌اش را این‌گونه معرفی می‌کند:" دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی که به حرفه دامداری مشغول هستم، پدرم افسر بازنشسته نیروی هوایی است و تصمیم گرفت بعد از بازنشستگی واحد تولیدی کوچکی را راه‌اندازی کند و درنهایت به سراغ دامداری رفت، در آغازکار واحد دامداری با 23 راس دام شروع به کار کردیم و یک کارگر تمام‌وقت داشتیم و طی این سال‌ها تعداد دام‌های خود را در ابتدا به 25 راس و در حال حاضر به ظرفیت 600 راس رسانده‌ایم و در این واحد تولیدی به‌طور مستقیم 23 نفر مشغول به کار هستند. "
 
وی افزود: من از سال 1376 در شرکت مشغول به کار شدم و شاید‌انگیزه من از انجام این کار کمک به پدرم و حس این موضوع که چون برادر ندارم و باید به‌عنوان یک پسر حامی پدرم باشم، بود.اما کم‌کم به این شغل علاقه‌مند شدم و در حال حاضر به آن به‌عنوان یک حرفه نگاه می‌کنم. اکثرا این سوال را می‌پرسند که شغل دامداری برای یک خانم شغل‌ سختی نیست؟ آیا یک کار مردانه نیست؟ ولی در جواب باید بگویم که با وجود تمام سختی‌ها این شغل را دوست دارم چون به نوعی متفاوت است و اینکه بتوانی برای خود، خانواده و درنهایت جامعه مفید باشی فرقی ندارد که چه شغلی داشته باشی، مهم موفق بودن در آن شغل است.
 
شرکت کشت و صنعت پوریای ولی در سال 1360 به ثبت رسید و حیطه فعالیت این شرکت دامپروری، کشاورزی، مرغداری- ادارات کشاورزی و صادرات و واردات است، این شرکت روزانه 7 تن شیر خام تولید می‌کند که به‌صورت روزانه مستقیم به کارخانه‌های لبنی در استان و خارج از استان تحویل می‌گردد.
 
به گفته وی، هیچ‌گاه صدای دامداران شنیده نشده است و تنها اگر تخلفی در محصول مشاهده شود به سراغش می‌آیند، هیچ زمان به این موضوع اهمیت نمی‌دهند که یک دامدار چه مشکلی دارد، به همین منظور سعی کردیم تا با تشکیل انجمن صنفی، جایگاه صحبت در محافل استانی را داشته باشیم تا شاید بتوانیم اعتراضات دامداران را به گوش مسئولان برسانیم. از عمده مشکلات دامداران در سطح کشور می‌توان به عدم توازن قیمت تمام شده شیر خام با قیمت فروش آن اشاره کرد.این قیمت فروش به اختیار دامداران نیست و حتی مطابق مصوب هیات دولت هم نیست .
 
این بانوی دامدار می گوید: از دیگر مشکلات این صنف می‌توان به پرداخت نشدن یارانه شیر، محقق نشدن قیمت تضمینی خرید شیر، افزایش بی‌رویه هزینه‌ها طی سال‌های اخیر، افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌ها و نرخ بالای سود تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی اشاره کرد.تمامی این عوامل دامداران را به زانو درآورد و اگر وضع موجود تغییر نکند، واحدهای کوچک و متوسط اکثرا محکوم به فنا می‌شوند. در بازدیدی که وزیر کشاورزی از شرکت زرین خوشه اراک داشت، اعتراض هم صنفی‌های خود را به گوشش رساندم و گفتم: به دلیل شرایطی که دولت برای این صنف ایجاد کرده است امروزه دامداران با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر قرار باشد این وضعیت تغییر نکند واحدهای کوچک محکوم به فنا هستند.
 
وی افزود: من به تولیدکننده بودنم افتخار می‌کنم و تلاش می‌کنم که واحد تولیدی کوچکم را گسترش دهم تا در این شرایط بازار کار بتوانم تعدادی افراد را به شغلی مشغول کنم و دین خود را به هم‌نوعانم ادا کنم. پدر من سرمایه اندکی داشت و توانست یک واحد کوچک تولیدی راه‌اندازی کند، افراد دیگر هم این موقعیت را دارند؟ ‌ای‌کاش دولت با حمایت از واحدهای کوچک، هم به چرخ اقتصادی کمک می‌کرد و هم به اشتغالزایی.
 
کارآفرینی و کمک به اقتصاد جامعه از اهداف این بانوی کارآفرین است ولی باید دید که با توجه به بازار آشفته محصولات لبنی آیا ارائه بسته‌های سیاستی یارانه‌دار از جانب دولت تدبیر و امید می‌تواند مشکلات دامداران را حل کند، یا سبب می‌شود تا این واحدهای کوچک یکی پس از دیگری تعطیل شوند؟
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین