پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:09 - 1398/05/22

وجود 9 میلیون کارگر بیمه‌شده در کشور؛

معاون وزیر کار از حذف مشاغل در آینده نزدیک خبر داد

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود 8.5 تا 9 میلیون کارگر بیمه‌شده در کشور خبر داد و گفت: با تغییر ماهیت اشتغال، در آینده بسیاری از مشاغل کنونی حذف خواهد شد.
به گزارش کارگر آنلاین ، معاون وزیر کار گفت :در حال حاضر بین 8.5 تا 9 میلیون کارگر بیمه شده در کشور غیر از کارگران آزاد و بدون بیمه وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه لازم است برای ارائه خدمات به کارگران و کارفرمایان سامانه‌های الکترونیک به صورت غیرحضوری فعال شود، گفت:‌ این امر یک شرطی دارد که از همه رسانه‌ها می‌خواهیم به جامعه کارگری و کارفرمایی بگویند، حداقل یکبار به پیشخوان الکترونیک مرتبط به کارگر و کارفرمایی مراجعه و احراز هویت کنند و کد دریافت کنند. 
 
به گفته وی، اگر کارگر دادخواستی داشت، در صورت داشتن کد احراز هویت، نیازی به مراجعه به اداره کار نیست و از هر جا که باشد، وارد سامانه می‌شود و دادخواست خود را ثبت می‌کند. 
 
به گفته شاکرمی در حال حاضر سامانه الکترونیک کارگری در تهران و اردبیل با 32 زیرسامانه به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است که فعلاً چهار زیرسامانه آن شروع شده است. 
 
وی گفت:‌ این سامانه مربوط به روابط کار است و در تهران باید 600 کامپیوتر در ادارات کار به روزرسانی و ارتقاء سیستم پیدا کنند. برخی از کامپیوترهای موجود آنقدر قدیمی هستند که حتی ویندوز7 هم ندارند، اما برای سامانه روابط کار، زیرساخت‌ها و سرورهای ذخیره‌سازی اطلاعات تهیه شده و در وزارت کار نصب شده است. 
 
شاکرمی گفت: سامانه‌های روابط کار تحت نظارت و امنیت قرار دارند و باید همه اعضای جامعه کارگری و کارفرمایی یکبار در این سامانه احراز هویت شوند، در ان صورت قراردادهای سفید امضا با استقرار سامانه روابط کار از بین می‌رود و یا کاهش پیدا می‌کند. 
 
معاون وزیر کار اظهار داشت: یک زیرسامانه برای ثبت قراردادهای کارگری و کارفرمایی در سامانه روابط کار وجود دارد که دیگر از قراردادهای سفیدامضا جلوگیری می‌شود. 
 
شاکرمی در مورد قراردادهای موقت کارگری گفت: در سال 72 یک بخشنامه‌ای صادر شد که قرارداد موقت بین کارگر و کارفرما به رسمیت شناخته شد، قانون کار هم می‌گوید قرارداد می‌تواند موقت یا دائم باشد، اما بحث تعیین سقف زمانی برای قرارداد در مشاغل غیرمستقر مطرح است که در مشاغل مستمر، قانون گفته است اگر در قرارداد سقف زمانی مشخص نباشد، تبدیل به قرارداد دائم می‌شود، اما در کارهای غیرمستمر یا مشاغل غیرمستمر آئین‌نامه‌ای به دولت ارجاع شده و در کمیسیون تخصصی دولت بررسی می‌شود. تاکنون سه جلسه در مورد آن برگزار شده است که امیدواریم بعد از تصویب در کمیسیون تخصصی دولت، به کمیسیون اصلی هیأت دولت ارجاع شود. 
 
به گفته شاکرمی، اگر سقف زمانی کارهای غیرمستمر تا سه سال باشد و بعد از سه سال تا پایان کار نیاز به تمدید قرارداد نیست، مثل کارگرانی که در کارگاه‌های سدسازی کار می‌کنند و وقتی بیش از سه سال طول کشید، تا پایان کار نیازی به تمدید قرارداد نیست. 
 
به گفته معاون وزیر کار، قرارداد موقت یک حقیقت است که در ایران و همه جای دنیا وجود دارد و نمی‌شود قرارداد موقت را حذف کرد، چون در آینده ماهیت کار تغییر می‌کند. بسیاری از کارها تبدیل به کار پاره‌وقت و بدون حضور فیزیکی می‌شود و حتی برخی از مشاغل در آینده حذف می‌شوند و به جای آن، یا ربات الکترونیکی قرار می‌گیرد و بسیاری از مشاغل به سمت قراردادهای موقت حرکت می‌کنند. 
 
به گفته شاکرمی، به عنوان مثال؛ کسی که برنامه‌نویس در نرم‌افزار است، ممکن است در یک قاره دیگری زندگی کند، اما برنامه‌ای برای یک نفر می‌نویسد و پول خوبی هم می‌گیرد بدون اینکه حضور فیزیکی داشته باشد. 
 
انتهای پیام/ب
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین