پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:57 - 1398/09/18

رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد:

توزیع ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان در سال بعد / حتما کسری بودجه داریم

محمدباقر نوبخت عنوان کرد:در سال آینده حدود ۱۰ میلیارد دلار با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان را برای کالا‌های اساسی مردم پرداخت خواهیم کرد که از این میزان, سه میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات دارویی و حدود هفت میلیارد دلار برای اقلام کالا‌های مشمول ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص خواهیم داد.
به گزارش کارگر آنلاین ، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه سیاست‌های مهار تورم از قبل آغاز شده است و ادامه خواهد یافت، گفت: اجرای این سیاست‌ها موجب شد نرخ تورم کمی کاهش یابد.
 
سیاست‌های مهار تورم ادامه خواهد یافت
آن طور که خبرگزاری‌ها به نقل از این برنامه تلویزیونی نوشته‌اند، رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه سیاست‌های مهار تورم ادامه خواهد یافت، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه آذر در مقایسه با آبان و تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذر در مقایسه با ۱۲ ماه منتهی به آذر پارسال در حال کاهش است.
 
وی ادامه داد: این موضوع به این معنا نیست که قیمت‌ها کاهش یافته بلکه رشد قیمت‌ها کاهش یافته است.
 
نوبخت افزود: در سمت تقاضا تلاش می‌کنیم تقاضای مازاد از طریق پول پرقدرت ایجاد نکنیم یعنی برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی قرض نمی‌کنیم.
 
تداوم دلار ۴۲۰۰ تومانی
وی اضافه کرد: در سمت عرضه هم در سال آینده حدود ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را برای کالا‌های اساسی مردم پرداخت خواهیم کرد که از این میزان, ۳ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات دارویی و حدود ۷ میلیارد دلار برای اقلام کالا‌های مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص خواهیم داد.
 
نوبخت ادامه داد: در سال آینده واردات کالا‌ها با ارز نیمایی به جای نرخ حدود ۱۰ یا ۱۱ هزار تومان با نرخ حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تومان انجام می‌شود.
 
وی تاکید کرد: دولت مطلقا قیمت کالا‌ها و خدماتی را که خود عرضه می‌کند افزایش نخواهد داد.
 
زمان پرداخت یارانه
وی با اشاره به اینکه دولت هر ۱۰ روز مبلغی را به مشمولان پرداخت می‌کند، اضافه کرد: دولت هر ماه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان را به ۶۰ میلیون نفر به عنوان یارانه معیشتی پرداخت می‌کند که مجموع آن در طول سال حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان می‌شود. همچنین دولت در ۲۰ هر ماه حدود ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه هدفمندی پرداخت می‌کند و قبل از ۳۰ هر ماه هم حقوق کارکنان دولت به میزان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در شرایط تحریم هم برای مسائل رفاهی مردم هزینه می‌کنیم، گفت: برای آبرسانی ۱۳ سد را افتتاح خواهیم کرد که حداقل ۱۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت این سد‌ها ذخیره خواهد شد. ۹ طرح آبرسانی در شهر‌ها اجرا می‌شود که ۲۳۰ میلیون متر مکعب آبرسانی می‌شود و ۸ طرح آبیاری را هم انجام خواهیم داد.
 
وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال آینده
رئیس سازمان برنامه و بودجه با پیش‌بینی اینکه سال اینده رشد اقتصادی کشورمان مثبت می‌شود گفت: برنامه ریزی‌هایی انجام شده است تا بتوانیم در سال آینده حدود یک میلیون فرصت شغلی برای جوانان ایجاد کنیم.
 
نوبخت در ادامه افزود: در سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و همچنین ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق شرکت‌ها می‌خواهیم سرمایه گذاری کنیم تا سال آینده بتوانیم این میزان فرصت شغلی را ایجاد کنیم و از رکود خارج شویم و حداقل ۲ درصد رشد اقتصادی مثبت داشته باشیم.
 
کسری بودجه حتما داریم
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که امسال چقدر کسری بودجه داریم، گفت: اگر کسری بودجه به معنای محقق نشدن باشد که حتماً داریم.
 
نوبخت در مورد کسری بودجه تصریح کرد: ۴۴۸ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه بود و در بررسی هایمان به این نتیجه رسیدیم که درآمد‌هایی را که می‌توانیم در این شرایط تحریمی داشته باشیم ۳۱۰ هزار میلیارد تومان است که برای جبران کسری، حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان را از طریق بهینه کردن و صرفه جویی در مصرف در نظر گرفتیم و حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان دیگر هم از سه منبع تعریف کردیم.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین